۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۲۴۰۷۶
‌مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: وضعیت بیماری تب برفکی در استان در حال حاضر در بهترین شرایط ممکن قرار دارد، علی‌رغم ارزان‌قیمت بودن واکسن‌ها با عدم استقبال دامداران از واکسیناسیون روبه‌رو شدیم و زنگ خطر افزایش تب برفکی در قزوین به صدا درآمده است.
‌به گزارش پایداری ملی، سید بهمن نقیبی در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات اداره کل دامپزشکی قزوین برگزار شد، تصریح کرد: حفظ سرمایه دامی و تضمین سلامت فراورده‌های خام دامی دو راهبرد کلی دامپزشکی است، حفظ سرمایه دامی یعنی اینکه بتوانیم با کنترل و مراقبت از بیماری‌ها، سرکشی‌های مرتب و منظم از دامداری و مرغداری‌ها از شیوع بیماری‌ها جلوگیری کنیم.


وی افزود: جمعیت دامی استان قزوین حدود یک‌میلیون و 200 هزار گوسفند و بز و به‌طور متوسط 162 تا 174 هزار نیز جمعیت گاوی است، این آمار ممکن است در مقایسه با سایر استان‌ها چشمگیر نباشد، ولی با توجه به اینکه عمده واحدهای دامداری در استان  صنعتی هستند و سطح تولید بالایی دارند و در مقابل، وسعت استان یک درصد وسعت کشور است، این مجموعه دام در یک فضای متراکم‌تر قرار دارند که رسالت ما در کنترل شیوع بیماری را بیشتر می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین اظهار کرد: استان قزوین در تولید فرآورده‌های خام دامی ازجمله گوشت سفید، گوشت قرمز، ماهی، تخم‌مرغ و شیر در کشور رتبه‌های اول تا چهارم در سطح کشور را دارد، برای نمونه 10 درصد تخم‌مرغ، 5 درصد شیر خام، 5 درصد گوشت قرمز و 5 درصد گوشت سفید کشور در استان تولید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر در جایی بیماری بروز کند، درواقع جمعیت دامی را از دست می‌دهیم و در صورت از دست دادن جمعیت دامی درواقع تولید فرآورده‌های خام نخواهیم داشت که به‌تبع آن با معضلاتی ازجمله بیکاری، مشکلات اقتصادی، کاهش صادرات روبه‌رو می‌شویم.

نقیبی تصریح کرد: بیماری‌های دام در کشور تابع شرایط مختلفی است که بیماری تب برفکی در نیمه دوم سال 94 در کشور رواج پیدا کرد و تلفات بسیاری داشت، استان قزوین به سبب مجموعه اقدامات صورت گرفته تقریباً نسیم گونه از این بیماری گذاشتیم و این بیماری بر اقتصاد دامی ما تأثیر چندانی نداشت.

وی افزود: دو بیماری مهم در استان قزوین آبله و تب برفکی بود، بیماری آبله به‌گونه‌ای است که در صورت واکسیناسیون امکان جلوگیری از بیماری وجود دار، در بیماری آبله از مهر 93 تا 94 میزان بیماری آبله در قزوین 10 کانون بود که این آمار در سال 94 تا 95 به 3 کانون رسیده است که دلیل آن‌هم واکسیناسیون به‌موقع دام‌ها و در دسترس بودن واکسن کافی باعث این میزان کاهش شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین اظهار کرد: در بیماری تب برفکی در مهر 93 تا مهر 94، 25 کانون بیماری تب برفکی گزارش‌شده بود که این میزان در مهر 94 تا مهر 95  تعداد آن به 86 کانون افزایش پیداکرده است، ورود یک‌سویه جدید بیماری از مرزهای غربی کشور، کاهش شدید واکسن تولید داخل و جایگزینی آن با واکسن خارجی ازجمله دلایل این افزایش است.

نقیبی خاطرنشان کرد: وضعیت بیماری تب برفکی در استان در بهترین شرایط ممکن است اما نگرانی عمده‌ای در این میان وجود دارد، عملیات مایه‌کوبی از 23 اردیبهشت آغازشده ولی به دلیل اینکه هزینه واکسیناسیون را باید دامدار بدهد تاکنون استقبال نشده است و درصد بالایی از دام‌ها فاقد دفاع ایمنی هستند و کاری از دست ما ساخته نیست.

وی یادآور شد: بیماری تب برفکی در شرایطی که به سمت پاییز و زمستان پیش‌ می‌رویم و شرایط تزاید ویروس بیشتر شده و ممکن است با شرایط اپیدمیک بیماری مواجه شویم  و اقدامی در جهت دفاع و سایر بحث‌های مرتبط نمی‌توانیم انجام دهیم.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین تأکید کرد: هزینه واکسیناسیون زیاد نیست و برای دامداران صنعتی  هر دوز واکسن 3 هزار تومان و برای دام‌های روستایی واکسن هندی به مبلغ 2 هزار و 500 تومان است، بااین‌وجود دامداران حاضر به پرداخت این هزینه نیستند، درحالی‌که واکسیناسیون هزینه نیست و نوعی سرمایه  برای سلامت دام‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: تاکنون حدود 4 هزار دام در قزوین این واکسن را دریافت نکردند که این زنگ خطری برای افزایش این بیماری در آینده است، از دامداران تقاضا داریم که این هزینه اندک را پرداخت کنند تا در سال‌های آینده به وضعیتی برسیم که بتوانیم واکسیناسیون را رایگان انجام دهیم.

نقیبی تصریح کرد: یک بیماری دیگر نیز  به نام بیماری زردی وجود دارد که علی‌رغم اینکه بیماری استراتژیک محسوب نمی‌شود، خسارات فراوانی را ایجاد می‌کند و از طریق کنه‌ها منتقل می‌شود، این بیماری از مهر 93 تا 94‌، 68 تا بوده است که امسال به 30 عدد رسیده است و جای خوشحالی دارد که ‌توانستیم ناقلین بیماری را کنترل کنیم و مقدار سم‌پاشی دام افزایش داشته است.

وی یادآور شد: طاعون نشخوارکنندگان کوچک نیز یکی دیگر از بیماری‌هایی است که به دلیل تلفات زیادی که در حیات‌وحش ایجاد کرد، از اهمیت بالایی برخوردار است که در استان قزوین با واکسیناسیون به‌موقع و ضدعفونی اماکن آبشخور تلفات کمتر از 10 بیماری رسید.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین اظهار  کرد: بیماری لمپی اسکین نیز که در دو سال گذشته  وارد کشور شد با انجام واکسیناسیون  و اقدامات پیشگیرانه تعدادش در حال کاهش است و از 26 بیماری در مهر 93-94 به 16 عدد ‌در مهر 95 رسیده است.

وی یادآور شد:  این بیماری‌ها اگرچه بین انسان و حیوان مشترک نیست اما ازلحاظ اقتصادی خسارت زیادی وارد می‌کند، از مهر 94 تا مهر 95، تقریباً 67 هزار خون‌گیری جهت تست بیماری تب مالت انجام دادیم که 12 مورد دام مثبت را شناسایی کردیم، این میزان ابتلا در حد معیارهای جهانی و قابل‌قبول است.

نقیبی گفت: در مورد بیماری سل بیماری مشترک انسان با حیوان  نیز 91 هزار تست در دام داری‌های صنعتی داشتیم که از این تعداد 46 درصد مثبت بودند، این تعداد دام در یک دامداری به جهت قرنطینه نادرست و آوردن دام از یک جای غیرمجاز مبتلابه بیماری شدند که دامداری تخلیه شد.
 

استان قزوین به جزیره ثبات در جلوگیری از تردد دام‌ها تبدیل‌ شده است


وی تصریح کرد: استان قزوین با همکاری نیروی انتظامی به یک جزیره ثبات در جلوگیری از تردد دام‌ها و منطقه ناامن برای تردد دام‌ مواجهه شده است که کار بسیار ارزشمندی است و سیستم قضایی نیز به‌صورت فوری آرا را صادر می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین تصریح کرد: استان قزوین جز مناطق آلوده به بیماری تب مالت انسانی است، در این راستا برنامه‌ای از 17 آبان ماه به‌صورت رندم  اجرا می‌شود که طی آن روستاها به‌صورت تصادفی انتخاب و نمونه اخذ می‌شود تا نتایج را بررسی  و تصمیمات لازم را بگیریم.

وی در ادامه تصریح کرد: دامپزشکی قزوین، رئیس کارگروه مبارزه با قاچاق دام است در همین راستا در 6 ماهه دوم 94 تعداد خودروهای غیرمجاز توقیف‌شده در سطح عبوری استان 11 مورد بوده است که در 6 ماهه اول امسال 9 برابر افزایش پیداکرده است که در استان‌های غیر مرزی عدد بسیار قابل‌توجه است.

نقیبی افزود: به دلیل سختگیری‌های قزوین در قاچاق دام، تعداد افرادی که برای دریافت مجوز حمل دام مراجعه می‌کنند، افزایش پیداکرده است. مجوز حمل بهداشتی زمانی معنی‌دار است که خودرو مخصوص حمل داشته باشیم که در 6 ماهه دوم سال 94، 149 خودرو برای مجوز حمل دام، مرغ، جوجه یک‌روزه و تخم‌مرغ مراجعه کردند که این تعداد در سال جاری به 297 مورد رسیده است و صدور بارنامه برای حمل بار تنها با مجوز دامپزشکی ممکن است.

وی گفت: در استان قزوین 5 کشتارگاه طیور صنعتی و 2 کشتارگاه دام وجود دارد، در 6 ماهه دوم  سال 94‌، 50 هزار و 500 گوسفند و بز با نظارت بهداشتی و شرعی حدود کشتار شده است و محصولات خارجی از این کشتارگاه مورد تائید دامپزشکی ‌و مورد تائید شرعی است که این میزان در سال 95 به 53 هزار و 500 کشتار رسیده است.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین اظهار کرد: میزان کشتار گاو نیز  از 13 هزار و 550 تا نیمه دوم سال گذشته به 12 هزار و 670 رسیده است، طیور کشتار شده در 6 ماهه دوم سال 94 نیز 9 میلیون و545 هزارتا بوده است که در سال جاری به 9 میلیون و 164 هزار رسیده است.

وی تصریح کرد: ما در 6 ماهه دوم سال گذشته 3 هزار و 700 تن گوشت قرمز در کشتارگاه‌های استان تولید کردیم که 40 تن این مقدار در مراحل نظارتی دامپزشکی حذف‌ شده است که باید بیشتر موردتوجه قرار بگیرد که ازنظر اقتصادی خسارت‌ دارد.

نقیبی یادآور شد: در 6  ماهه اول سال جاری 2 هزار و 800 تن تولیدی داشتیم که از این میزان نیز 40 تن ضبط‌شده است درواقع ارزش ضبطی‌های 2 میلیارد تومان بوده است ، گوشت مرغ تولیدی نیز در 6 ماهه نخست سال جاری 18 هزار و 400 تن تولید داشتیم که 37 تن آن ضبط‌ شده است.

وی خاطرنشان کرد: ما در کشتارگاه به دلیل بیماری‌ها نظارت داریم  اما در 6 ماهه دوم 94‌، 83 هزار و 402 کیلو فرآورده خام دامی را از سطح شهر جمع کردیم که این موضوع بعد از نظارت دامپزشکی اتفاق افتاده است و بسیار نگران‌کننده است.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین تصریح کرد: به دلیل سهل‌انگاری واحدهای عرضه، شرایط بد نگهداری عرضه، سوءاستفاده و تقلبات دلیل وجود این تعداد مواد ضبطی است.

وی در پایان با اشاره به فرارسیدن ایام محرم، تصریح کرد: در ایام محرم به‌ویژه در روز تاسوعا و عاشورای حسینی کشیک ویژه دامپزشکی بر قربانی‌ها نظارت می‌کنند و پیش‌بینی‌های لازم جهت نظارت بهداشتی و شرعی بر دام‌هایی که در این ایام به‌ویژه  در شب تاسوعا ذبح می‌شوند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر