۱۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۷۲۳۳۰
رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح آمریکا با اشاره به اینکه ایجاد یک اتحاد نظامی احتمالی بین روسیه و چین برای ایالات متحده بسیار خطرناک خواهد بود، گفت: اگر جنگی بین سه ابرقدرت جهانی آغاز شود که دو تای آن‌ها علیه طرف دیگر باشند، چالش بسیار بزرگی خواهد بود.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری «نووستی» نوشت؛ ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح ایالات متحده، اعلام کرد که اتحاد نظامی احتمالی بین روسیه و چین خطراتی را برای ایالات متحده ایجاد خواهد کرد.

وی در مصاحبه با نشریه "دیفنس وان" (Defense One) که بامداد امروز، شنبه، منتشر شده، گفت: «ما به یک رویکرد ژئوپلیتیکی قدرتمند نیاز داریم که اجازه ندهد چین و روسیه آنقدر به یکدیگر نزدیک شده و بتوانند ائتلاف نظامی علیه ایالات متحده تشکیل دهند. هیچکس مایل نیست که چنین روزی هرگز فرا رسد، برای اینکه وضعیت بسیار خطرناک خواهد بود. اگر جنگی بین سه ابرقدرت جهانی آغاز شود که دو تای آن‌ها علیه طرف دیگر باشند، چالش بسیار بزرگی خواهد بود.»

به گفته ژنرال میلی، پکن و مسکو هنوز در حال تشکیل چنین ائتلاف نظامی نیستند، البته اگر چنین اتحادی بوجود آید، چالشی بزرگ برای واشنگتن خواهد بود. در برابر پس‌زمینه چنین نگرانی، ایالات متحده مجبور است به خط رفتار «صلح از طریق زور» پایبند باشد. وی تاکید کرد که واشنگتن می‌خواهد رویکرد ژئواستراتژیکی داشته باشد که در آن روسیه و چین یک اتحاد نظامی علیه ایالات متحده تشکیل ندهند.

به گفته میلی، "شاخص‌های خاصی" در مورد تلاش روسیه برای متقاعد کردن چین در مورد تامین مهمات در پس زمینه درگیری نظامی در اوکراین وجود دارد. با این حال، این مسئله "با آنچه یک اتحاد نظامی واقعی را معرفی کند، متفاوت است".

این مقام بلندپایه نظامی آمریکایی در این مصاحبه همچنین یادآور شد که احتمال درگیری ایالات متحده با چین به دلیل بروز نوعی حادثه یا رویداد وجود دارد، هرچند امکان آن بعید است و باید از آن جلوگیری کرد. وی گفت: «درگیری نظامی با چین ممکن است رخ بدهد. این بدان معناست که احتمال وقوع یک حادثه ناخواسته یا عامل دیگری وجود دارد که می‌تواند منجر به تشدید غیرقابل کنترل اوضاع شود. چنین روند اوضاعی غیر ممکن نیست، ولی من فکر نمی‌کنم اکنون شخصاً آن را به عنوان یک احتمال قوی طبقه‌بندی کنم.»

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در عین حال یادآور شد که لفاظی‌های تحریک آمیز به خودی خود می‌تواند وضعیت را تشدید کند و باید از آن پرهیز کرد. به گفته وی، هیچکس در ایالات متحده جنگ با یک قدرت بزرگ را نمی‌خواهد و مایل است از آن جلوگیری کند.

در عین حال، روز جمعه، شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین گفت که این کشور باید برای هر نوع جنگ احتمالی علیه آن آمادگی کامل داشته باشد.

شبکه فاکس نیوز در اواخر ماه مارس در گزارشی یادآور شد که ایالات متحده آماده سازی برای درگیری احتمالی با چین و روسیه را آغاز کرده و مقامات واشنگتن بطور علنی از آن صحبت می‌کنند، زیرا این دو کشور تهدیدی برای کاخ سفید هستند. طبق این اطلاعات، پیش نویس بودجه نظامی آمریکا برای سال ۲۰۲۴ "بطور مستقیم چین هدف قرار گرفته است". همچنین افزایش ۴۰ درصدی هزینه‌ها برای "حمله احتمالی به جمهوری خلق چین" در آن پیش بینی شده است.

روزنامه پولیتیکو نیز چندی پیش نوشت که تلاش‌های ایالات متحده برای متقاعد کردن جهان برای مبارزه با چین شکست خورده است. به نوشته این نشریه، در واقع زیرمتن دومین «اجلاس سران برای دموکراسی»، نظریه اتحاد جهان علیه جمهوری خلق چین بود. این در حالی است که طبق برخی مطالعات، کشور‌هایی که قبلاً موضعی بی طرف در قبال درگیری نظامی در اوکراین اتخاذ کرده بودند، اکنون نزدیک شدن به سمت روسیه را آغاز کردند. کارشناسان کشور‌هایی مانند چین، آفریقای جنوبی، مالی و بورکینافاسو را به‌عنوان متمایل به روسیه طبقه‌بندی کرده‌اند. این در حالی است که برخی کشورها، از جمله فرانسه و آلمان از هم اکنون نگران هستند که رویارویی با چین مشکلات اقتصادی زیادی برای آن‌ها ایجاد کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر