۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۷۲۳۱۹
سازمان هواشناسی کشور در مورد تقویت توده هوای سرد و کاهش شدید دما از روز جمعه که موجب خسارت شدید به صنعت کشاورزی می‌شود، هشدار کشاورزی سطح قرمز صادر کرد.

به گزارش پایداری ملی به نقل از وزارت راه و شهرسازی، بر اساس هشدار سطح قرمز سازمان هواشناسی، سامانه تقویت توده هوای سرد از اوایل وقت جمعه تا صبح یکشنبه موجب کاهش شدید دما در حدود ۱۲ تا ۱۵ درجه و خسارت شدید به صنعت کشاورزی می‌شود.

این سامانه روز جمعه اردبیل، روز شنبه آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان و روز یک‌شنبه آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان را در بر می‌گیرد.

با توجه به اینکه این توده هوای سرد موجب صدمه به شکوفه‌ها و جوانه‌های درختان خواهد شد، سازمان هواشناسی به استفاده از کود‌های ضد سرمازدگی در باغ‌ها و ایجاد پوشش (پلاستیک، کاه، مالچ و غیره) در باغات برای کاهش اتلاف حرارت از سطح خاک توصیه کرده است.

همچنین می‌توان با استفاده از ماشین‌های مولد باد در باغات به منظور ایجاد وارونگی دمایی و جایگزین کردن لایه هوای سرد سطحی با هوای گرم بالایی نسبت به کاهش خسارات این سامانه اقدام کرد.

مه پاشی در باغ به منظور جلوگیری از آسیب یخ زدگی، انجام آبیاری به منظور افزایش ظرفیت خاک برای ذخیره گرما و بهبود هدایت گرما به سطح خاک و استفاده از بخاری‌های باغی برای ایجاد گرما در لایه هوای اطراف درخت از دیگر اقداماتی است که در این شرایط جوی رعایت آن‌ها ضروری است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر