۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۷۲۲۲۰
رییس دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی عنوان کرد
رییس دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی نظام مدیریتی هوشمند در برابر تهدیدات از منظر پدافند غیرعامل را تشریح کرد.

به گزارش پایداری ملی، سومین همایش ملی حفاظت از زیرساخت‌های حساس با حضور سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و جمعی از مسئولین لشکری و کشوری در مجتمع امام خمینی (ره) دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.

سردار اسماعیل احمدی مقدم، رییس دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی در این همایش با بیان اینکه هدف نهایی پدافند غیرعامل خنثی سازی کامل تهدیدات، بدون سلاح و روش‌های عامل نظامی است، اظهار داشت: هنر مدیران ملی، تبدیل ظرفیت‌ها به قابلیت هاست که با این قابلیت هم بتوانیم امنیت ملی و هم منافع ملی خود را تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه تهدیدات به اندازه داشته‌ها و دارایی هاست، تصریح کرد: در پدافند غیرعامل با آسیب‌ها در داخل و تهدیدات از بیرون مواجهیم و نکته مهم و حیاتی اینجاست که باید از تقابل همزمان تهدید و آسیب باید جلوگیری کنیم.

رییس دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی با بیان اینکه پدافند غیرعامل نگاه آسیب محور دارد و تلاش دارد با فرض اینکه آسیب وجود دارد از درون کشور را قوی و تقویت کند، ادامه داد: در پدافند غیرعامل با عنصری به نام پایداری سروکار داریم. بدان معنی که سیستم دارای مداومت و استمرار در کارکرد است و در برابر تهدیدات با نوسانات اندکی مواجه می‌شود.

به نگاهی عمیق‌تر و دقیق‌تر در تعریف تاب آوری به ویژه در زیرساخت‌ها نیازمندیم

وی با بیان اینکه تاب آوری مفهوم وسیعی دارد که در برابر فشار‌ها و تکانه‌های خود را نشان می‌دهد، تصریح کرد: هرچه سیستمی تاب آورتر باشد بازگشت پذیری به شرایط عادی سریع‌تر اتفاق می‌افتد. از همین رو در تعریف مفهوم تاب آوری به نگاه عمیق‌تر و دقیق‌تری به ویژه در ایجاد زیرساخت‌ها نیازمندیم.

رییس دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی با بیان اینکه در بحث مدیریت بحران، شاهد فرهنگ مدیریت بحران پس رویدادی انطباق گرا در کشور هستیم، توضیح داد: از قدرت بازگشت پذیری مناسبی برخورداریم. این ویژگی خوبی است، ولی نباید به آن اکتفا کنیم.

سردار احمدی مقدم در بخش دیگری از اظهار خود به جنگ ترکیبی که دشمن علیه ما به راه انداخته است اشاره کرد و افزود: در جنگ ترکیبی طیف گسترده‌ای از ابزار‌ها به شیوۀ همگون یا ناهمگون، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل یک هوشیاری همیشگی در مقابل دشمن، جزو باید‌های یک نظام مستقل است.

به گفته وی این اقدامات با هدف تضعیف و کاهش کارآمدی نظام، ایجاد شکاف میان مردم و حاکمیت، از بین بردن اعتماد عمومی و تضعیف سرمایه اجتماعی، مشروعیت‌زدایی از نظام و... دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نباید هوشمندی را در بعد فناوری خلاصه کنیم، توضیح داد: بخش زیادی از هوشمندی در نظام مدیریت است. یعنی مدیریتی که به موقع تهدیدات را رصد می‌کند، از دیده بانی قوی برخوردار است و تهدیدات دور و نزدیک را به درستی تحت نظر دارد و نسبت به تهدیدات و پیامد‌ها هوشیار، به موقع و موثر عمل کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر