۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۷۲۱۹۴
با ابداع یک شرکت دانش بنیان میسر شد
یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید دوربین حرارتی به منظور دیده بانی نظارت و مراقبت شناسایی کنترل آتش و تعیین وضعیت اهداف در تاریکی مطلق شده است.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری آنا، پوشش‌های ضد بازتاب براساس تداخل مخرب نور بازتابش شده از فصل مشترک «هوا –پوشش» و «زیرلایه – پوشش» استوار است و در اعمال پوشش ضد بازتاب ضریب شکست پوشش باید نزدیک به ۲/۱ باشد.

مواد طبیعی با چنین ضریب شکست پایینی کمیاب هستند و تبدیل آن‌ها به لابه نازک هزینه بر است. در نتیجه استفاده از پوشش نانومتری حاوی تخلخل‌هایی با ابعاد مشخص می‌تواند ضریب شکست لازم را فراهم کند.

استفاده از نانو پوشش‌های چند لابه بر روی سطح جلویی سلول‌های «فوتوولتاییک» یا «وسایل اپتوالکترونیک» بازتاب نور فرودی را کاهش داده و به بهبود عملکرد این وسایل منجر می‌شود.

اعمال چنین پوشش‌هایی که معمولا از جنس «تیتانیوم دی اکسید» یا «منیزیم فلوراید» هستند به روش‌هایی مانند سل ژل یا رسوب گذاری فیزیکی بخار امکان پذیر است.

یک شرکت داخلی دانش بنیان با سابقه نزدیک به ۴۰ سال فعالیت توانسته است نیاز کشور در زمینه انواع تجهیزات اپتیکی را برطرف نماید.

این شرکت بزرگترین تولید کننده انواع محصولات اپتیکی و الکترواپتیکی در سطح کشور محسوب می‌شود و دوربین حرارتی نیز یکی از شاخص‌ترین محصولات این مجموعه است که کاربرد نظامی گسترده‌ای دارد.

از «دوربین حرارتی دستی فاطر ۵ B» می‌توان به منظور دیده بانی نظارت و مراقبت شناسایی کنترل آتش و تعیین وضعیت اهداف در تاریکی مطلق گرد و غبار و شرایط بد آب و هوایی استفاده کرد.

محدوده عملکرد این دوربین در بازه طول موجی ۸ تا ۱۲ میکرومتر بوده و می‌تواند اهداف هوایی و گرمایی خروجی موتور وسایل نقلیه را از فواصل چند کیلومتری تشخیص دهد.

از مزایای این دوربین می‌توان به افزایش میزان عبور نور مرئی از حدود ۹۰ تا ۹۲ در صد به ۹۸ درصد در اثر پوشش دهی با ضخامت کمتر از ۱۰۰ نانومتر، عدم امکان شناسایی توسط دشمن به دلیل غیر فعال بودن سیستم و امکان شناسایی برخی از وسایل استتار شده و خارج از دید، مشاهده و آشکارسازی اهداف در روز شب تاریکی مطلق مه غلیظ دود گرد وغبار و... می‌توان اشاره کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر