۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰
کد خبر: ۷۲۱۵۰
سردار جلالی در شورای عالی پدافند غیرعامل آستان قدس رضوی عنوان کرد
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اهمیت طرح جامع پدافند غیرعامل حرم رضوی گفت: فرماندهی واحد، برنامه ریزی و توسعه زیرساختی از جمله نیازمندی‌های حفاظت از جمعیت در شرایط عادی و بحران از منظر پدافند غیرعامل است.

به گزارش پایداری ملی، سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در جلسه شورای عالی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آستان قدس رضوی ضمن گرامیداشت اعیاد شعبانیه اظهار داشت: تاکنون اقدامات موثری در حوزه پدافند غیرعامل آستان قدس رضوی صورت گرفته است که این اقدامات نسبت به گذشته پیشرفت بسیاری داشته است اما همچنان کاستی هایی در این حوزه وجود دارد که با نگاه به آینده باید اقدامات بسیاری در حوزه پدافند غیرعامل صورت بگیرد که به اهداف در این حوزه برسیم.

هر دستگاه اجرایی مسئولیت پدافند غیرعامل خود است

وی با اشاره به اینکه در قانون به این نکته اشاره شده که مسئولیت اجرای ماموریت های پدافند غیرعامل در هر دستگاه اجرایی بر عهده رئیس آن دستگاه است افزود: یک ذهنیت اشتباه به وجود آمده است که هر اتفاقی که در دستگاه های اجرایی می افتد مسئولیت آن متوجه سازمان پدافند غیرعامل کشور است و این در حالی است که هر ارگان و هر دستگاه اجرایی خود مسئول پدافند غیرعامل دستگاه خود است.


سردار جلالی توضیح داد: وظایف سازمان پدافند غیرعامل کشور نظارت، هدایت، راهبری، مستشاری، کنترل و ارائه گزارش به دستگاه های اجرایی است و طبیعتا مسئول اتفاقات در دستگاه های اجرایی بر عهده مسئول آن دستگاه است و این قانون شامل همه دستگاه های اجرایی اعم از لشکری و کشوری می شود.


تهدیدات کنونی ترکیبی، پیچیده و شناختی است


وی خاطرنشان کرد: در گذشته وقتی درباره تهدیدات صحبت می شد، مصادیق تهدید اندک و باور آن برای مسئولین سخت بود اما در چند سال گذشته دشمن با بکارگیری طیف جدیدی از تهدیدات که عمدتا ترکیبی، پیچیده و شناختی است علیه ما بکارگیری کرده است و تقریبا هیچ حوزه ای وجود ندارد که ما در آن آسیب پذیری داشته باشیم و از آن برای ضربه زدن علیه ما استفاده نکند.


رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به راهبردی که آمریکایی ها در مقابله با کشورها از آن استفاده می کنند توضیح داد: آمریکایی ها راهبرد بکارگیری هوشمندانه همه مولفه های قدرت ملی علیه کشورها را در دستور کار خود دارند و این مولفه های قدرت شامل حوزه های دیپلماتیک، اطلاعاتی، سیاسی، فرهنگی و... می شود.


سردار جلالی با بیان اینکه یکی از ماموریت پدافند غیرعامل حفاظت از دارایی‌ها است خاطرنشان کرد: دارایی ها به 5 دسته فیزیکی، انسانی، سایبری، ترکیبی و معنوی تقسیم بندی می‌شود و حرم حضرت رضا (ع) یکی از دارایی های معنوی و ترکیبی کشور ما است.


الزامات پدافند غیرعامل برابر با میزان اهمیت آن دارایی است


وی افزود: الزامات پدافند غیرعامل برابر با میزان اهمیت آن دارایی است و این یکی از اصول پدافند غیرعامل است به نحوی که هرچه اهمیت دارایی بالاتر باشد الزامات پدافند غیرعامل بیشتری را شامل می شود و اگر آن سطح آن دارایی حیاتی، مهم یا قابل حفاظت، میزان الزام آن به پدافند غیرعامل به تناسب آن دسته بندی می‌شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اصلی ترین دارایی در آستان های مقدسه را مردم و زائرین برشمرد و افزود: آستان های مقدسه هم به لحاظ قانونی و شرعی مسئولیت میزبانی، حفاظت، مراقبت و صیانت از این دارایی را بر عهده دارد و در دنیا حفاظت از جمعیت از سخت ترین کارها به شمار می‌آید.

فرماندهی واحد نیاز حیاتی مدیریت بحران از منظر پدافند غیرعامل


سردار جلالی نیازمندی‌های حفاظت از جمعیت در شرایط عادی و بحران از منظر پدافند غیرعامل را فرماندهی واحد، برنامه ریزی و توسعه زیرساختی برشماری کرد و افزود: در رشته‌های مهندسی در حوزه های جمعیتی، آئین نامه‌های تخصصی تدوین شده است که رفتار جمعیت را به صورت علمی هدایت و کنترل می کند.


وی با اشاره به تهدیدات متصور در حوزه سایبری خاطرنشان کرد: جداسازی سامانه کنترلی، اتوماسیون، تصویری و رسانه ای در مراکز حیاتی و حساس از ضروریات است و بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی و تدبیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) کاربرد تجهیزات آمریکایی در مراکز حیاتی، حساس و مهم ممنوع است.


رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به تهدیدات حوزه شیمیایی توضیح داد: تهدیدات حوزه شیمیایی به سه دسته سلاح شیمیایی، مواد شیمیایی صنعتی و سموم تقسیم بندی می شود که از سموم علیه انسان در قالب کموتروریسم یا تروریسم شیمیایی بکار گرفته می شود که شناسایی این دسته از مواد سمی نیازمند دستگاه های تشخیصی پیچیده است.

اهمیت طرح جامع پدافند غیرعامل حرم رضوی

سردار جلالی با اشاره به اهمیت طرح جامع پدافند غیرعامل حرم رضوی خاطرنشان کرد: می توان بسیاری از پروژه های مورد نیاز در حوزه کالبدی را در این طرح لحاظ کرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور دسته بندی و طبقه بندی شرکت های مرتبط با آستان قدس به لحاظ اهمیت وکارکردی را یکی دیگر از اقدامات حوزه پدافند غیرعامل عنوان کرد و افزود: متناسب با اهمیتی که از این شرکت ها به لحاظ حیاتی، حساس و مهم احصا می‌شود، باید الزامات و ملاحظات پدافندی متناسب در آن ها لحاظ کرد.

سردار جلالی در پایان تاکید کرد سازمان پدافند غیرعامل کشور آمادگی خود را جهت همکاری با آستان قدس در حوزه های مخلف چه به لحاظ آموزش، مستشاری تخصصی، هدایت، نظارت و کنترل و تجهیزات اعلام می‌دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر