۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲
کد خبر: ۷۲۰۷۵
استاندار تهران گفت: باید برای زمانی که زلزله کوچک است، یک برنامه و زمانی که زلزله‌ای شبیه زلزله ترکیه رخ می‌دهد باید برنامه دیگری داشته باشیم.

به گزارش پایداری ملی به نقل از مهر، علیرضا فخاری بعد از ظهر یکشنبه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان تهران که با حضور ملکی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، حامد یزدی مهر مدیرکل مدیریت بحران استان تهران و سایر دستگاه‌های عضو ستاد برگزار شد، ضمن تقدیر از حضور با شکوه مردم در راهپیمایی ایام الله دهه فجر و تبریک عید سعید مبعث اظهار داشت: زلزله یک پدیده الهی است و عملکرد در این حوزه بستگی به نگاه ما به این پدیده دارد.

وی با بیان اینکه استان تهران به لحاظ جغرافیایی آبستن برخی حوادث است، گفت: باید برای شرایط سخت آماده باشیم و فقط با ممارست و استمرار تمرین و آمادگی می‌توانیم از موضوعات و بحران‌ها گذر کنیم.

استاندار تهران با تاکید بر شناسایی شاخص‌های بحران افزود: باید بدانیم که زلزله به تنهایی بحران است، لذا ضرورت دارد که در زمان بحران تجربیات به درستی به کارگیری شوند.

فخاری در ادامه با اشاره به اینکه در زمان بحران‌ها و مشخصاً زلزله، حجم، اندازه و میزان موضوع بحران مشخص نیست، بیان کرد: زمانی که زلزله کوچک است، یک برنامه و زمانی که زلزله‌ای شبیه زلزله ترکیه رخ می‌دهد باید برنامه دیگری داشته باشیم و تاکید بر این است که دستگاه‌ها برای وقوع بحران‌های بزرگ آمادگی داشته باشند.

وی ادامه داد: باید در حوزه آمادگی کامل مردم در مواجهه با بحران‌ها به خوبی ورود کنیم و جلسات نباید در حد جلسه باقی بمانند.

استاندار تهران گفت: زمانی که با یک پدیده طبیعی مواجه هستیم میزان قدرت پدیده را نمی‌دانیم، از همین روی باید برای اقدامات منظمی در این زمینه آمادگی داشته باشیم تا بتوانیم مدیریت مناسب با شدت تخریب و از هم پاشیدگی در زمان بحران را اتخاذ کنیم.

فخاری بر ضرورت انجام مانورها تاکید کرد و افزود: این اقدام باید به طور جدی و به دور از اقدامات حاشیه‌ای صورت گیرد و به لحاظ روانی آمادگی پذیرش شرایط بحران و تغییر نقش‌ها را داشته باشیم.

استاندار تهران با اشاره به ضرورت تبادل اطلاعات در صحنه حوادث تصریح کرد: باید روندی اتخاذ شود که قابلیت اتصال سازمان‌ها به یکدیگر در زمان بحران‌ها برای هم پوشانی مهیا باشد.

وی با بیان اینکه استان تهران به لحاظ موقعیت و فشردگی جمعیت و ابنیه و تأسیسات زیرزمینی از ویژگی خاصی برخوردار است، افزود: باید ساختاری فراتر از استان برای بحران در پایتخت در نظر گرفته شود و نقش‌های سازمانی مشخص باشند.

فخاری گفت: نباید در اجرای مقررات تعلل داشته باشیم و باید ضوابط و قواعد و آئین نامه‌های ساخت و ساز جدی گرفته شود.

وی بیان کرد: آموزش بحران در سازمان‌ها و شناخت ظرفیت‌ها در حوزه اسکان، تجهیزات و ماشین آلات و برآورد هزینه‌ها بسیار مهم است.

استاندار تهران بر لزوم تشکیل جلسات مستمر با برنامه و با فاصله‌های کوتاه‌تر در حوزه ستاد مقابله با بحران تاکید کرد و افزود: آثار وضعی و نظام مسائل پس از زلرله و تهیه برآوردهای حاصل از حوادث و طرح ریزی ها و تأمین امکانات و تجهیزات در این راستا بسیار با اهمیت است.

وی گفت: باید در حوزه مدیریت بحران کارگروه اندیشه ورز برای تدوین نظام مسائل و تقسیم کار و برآورد و طرح ریزی و تأمین منابع تا سه ماه آینده صورت بگیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر