۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸
کد خبر: ۷۱۹۷۳
محققان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی نرم افزاری شدند که عیوب نیروگاه‌های برق را در مدت زمان کمتر و با دقت بیشتری به تکنسین برق اطلاع می‌دهد.

به گزارش پایداری ملی به نقل از مهر، زهرا السادات عطاری نماینده یک شرکت دانش بنیان سطح یک ، با بیان اینکه نرم افزاری تهیه کردیم که می‌تواند بیشتر از هشتاد نوع عیوب خطوط انتقال برق را با الگوریتم‌های هوش مصنوعی تشخیص دهد، گفت: این نرم افزار گزارش عیب‌های نیروگاه‌های برق را به صورت کامل در اختیار مدیر برق قرار می‌دهد

وی گفت: پیش از اینها، چنین عیب‌هایی با بازدید صعودی توسط پهپادهای صنعتی به صورت تک به تک در دکل‌های برق انجام می‌گرفت و این امری هزینه بر و زمان بر بود.

وی با بیان اینکه همچنین با اطلاعات GPS عیب‌ها مشخص می‌شد که این موضوع ایراداتی به همراه داشت، گفت: در استفاده از پهپادهای صنعتی به دلیل وجود میدان مغناطیسی در اطراف دکل‌ها، پهپاد یا سقوط می‌کند و یا GPS دچار مشکل می‌شود.

وی اضافه کرد: اما با نرم افزاری که تهیه کردیم می‌توانیم بر اساس پردازش تصویر بدون اختلالات دیگری عیوب خطوط انتقال برق را گزارش دهیم.

وی افزود: این نرم افزار در زمان کوتاهی دکل‌های برق را پایش و نقطه خطا را نیز با دقت مشخص می‌کند.

عطاری با تاکید بر اینکاگه این طرح در یک ازمایشگاه در دانشگاه باهنر به نتیجه رسیده، گفت: در حال حاضر شرکتهای برق منطقه و شرکت توانیر از این نرم افزار بهره می‌برند.

به گفته وی، هیچ نمونه خارجی از این نرم افزار در داخل کشور نبوده و ما توانستیم دانش فنی آن را بدست آوریم و در اختیار نیروگاه‌های برق قرار دهیم تا با مشکل مواجه نشوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر