۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۷۱۸۷۹
پژوهشگران در پنجمین همایش ملی تبیین اندیشه دفاعی امام خامنه ای تاکید کردند: اندیشه دفاعی رهبر معظم انقلاب مبتنی بر ارزش های اسلامی و بنیان محور و ارزش محور است که در راستای ساخت تمدن نوین اسلامی ارایه شده است.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری شبستان، اولین همایش بین المللی و پنجمین همایش ملی تبیین اندیشه دفاعی امام خامنه ای با حضور روسای حوزه های علمیه، اساتید و طلاب حوزه علمیه استان تهران، حجت الاسلام والمسلمین کبیریان و حجت الاسلام والمسلمین غفوری عضو شورای سیاستگزاری حوزه های علمیه استان تهران در تالار شیخ صدوق حرم مطهر عبدالعظیم حسنی برگزار شد.

در این نشست، زهرا جالو با ارایه مقاله ای با عنوان تبیین نقش جوانان در شاکله دفاعی تمدن نوین اسلامی در اندیشه دفاعی مقام معظم رهبری گفت: ابعاد اندیشه دفاعی رهبر معظم انقلاب در دو بعد نرم و سخت قابل بررسی است. وی افزود: اندیشه دفاعی رهبر معظم انقلاب مبتنی بر ارزش های اسلامی و بنیان محور و ارزش محور است که در راستای ساخت تمدن نوین اسلامی ارایه شده است.

جالو ادامه داد: نقش جوانان نسبت به تمدن نوین اسلامی برای تمدن سازی و تمدن پروری بسیار مهم است و در این راستا هویت طلبی جزو اولویت ها قرار دارد.

این پژوهشگر با بیان اینکه تلفیق ایرانیت و اسلامیت در هویت طلبی و هویت بخشی جوان امروز بسیار مهم است، گفت: باید از هویت و شخصیت تمدنی ایران اسلامی دفاع کنیم. در حال حاضر سه لایه ملی، اسلامی و جهانی در راستای شناخت هویت مطرح است که جوانان در هر کدام از این لایه ها و در راستای هویت طلبی نقش آفرین هستند. وی تصریح کرد: جوانان باید لایه اول و لایه دوم یعنی هویت ملی را حفظ کنند و در لایه سوم و در هویت جهانی نقش آفرینی کنند تا بتوانیم تمدن اسلامی را در جهان گسترش دهیم.

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر عامل حسن مظاهری، دکترای قرآن و علوم گرایش علوم تربیتی و سردبیر مجله مطالعات قرآن پژوهی نیز با ارایه مقاله ای با عنوان تحلیل قرآنی راهکارهای مقابله با عملیات روانی دشمن در مکتب دفاعی امام خامنه ای ارایه کرد و گفت: در جنگ نرم روح را از دست می دهیم در حالی که در جنگ سخت جسم از دست می رود؛ بنابراین جنگ نرم اهمیت بیشتری نسبت به جنگ سخت دارد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب راهکارهایی برای مبارزه با عملیات روانی دشمن ارایه کرده اند که این راهکارها برخواسته از قرآن است چرا که شخصیت علمی و قرآنی رهبر معظم انقلاب بر این مسئله تاکید دارد.

حسن مظاهری افزود: در جنگ نرم اتکا به نیروهای ماورایی و معنوی نقطه افتراق ما با غرب است چرا که آنها فقط بر ابزار و مادیات تاکید دارند اما در اسلام تکیه مجاهدان در راه خدا به نیروی لایزال الهی و توکل به خدا است.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با اشاره به آیات قرآنی که بر موضوع توکل تاکید دارند، گفت: امیدآفرینی در جامعه موضوع دیگری است که در جنگ نرم باید به آن توجه داشته باشیم چرا که ناامیدی جامعه هدف به ویژه جوانان از برنامه های اصلی دشمن است، همان طور که رهبر معظم انقلاب می فرمایند ناامیدی سم مهلک جامعه است.

وی با بیان اینکه در آیات قرآن نیز خداوند همواره به مسئله امیدآفرینی در جامعه تاکید دارد، گفت: در بررسی آیات قرآن نیز مشاهده می کنیم که رویکرد الهی نسبت به خوف و رجا و امیدآفرینی در کنار هم آمده است.

وی تصریح کرد: عدم انفعال در مقابل دشمن مولفه دیگری است که باید در جنگ نرم به آن توجه داشته باشیم. وقتی عملیات و هجمه ای از سوی دشمن صورت می گیرد، نوع عملکرد و برخورد ما بسیار مهم است و انفعال در مقابل دشمن و مواجهه با دشمن زشت ترین کار در عرصه جنگ نرم است.

حسن مظاهری افزود: بهره گیری از نیروهای شایسته و توانمند نیز در مواجهه با جنگ نرم بسیار تاثیرگذار است، بنابراین باید بتوانیم نیروی توانمند شایسته ای را تربیت کنیم. وی تصریح کرد: جهاد تبیین، خودباوری، اعتماد به نف، شناخت نقاط ضعف و قوت خود و دشمن، بصیرت افزایی و جهاد تبیین از مباحثی است که امروز طلاب و روحانیون باید بسیار بر آن تاکید داشته باشند.

در ادامه این همایش، قاسم علیدوستی، مدیر کل مطالعات راهبردی وزارت دفاع نیز با ارایه مقاله ای با عنوان رهیافت آرمان گرای واقع بین و امنیت بین الملل در اندیشه دفاعی حضرت امام خامنه ای گفت: اندیشه راهبردی و ادراک محیطی، ارتباط مستقیم با ارزش ها، عقاید، باورها و هنجارهای حاکم بر نظام کشورها دارد.

وی تصریح کرد: نمی توانیم بر مبنای نظریه های غربی و بیگانه شرایط را تحلیل کنیم و انتظار تحقق امنیت ملی، منطقه ای و بین المللی داشته باشیم و همین نکته ضرورت توجه به مولفه های بومی را دوچندان می کند.

علیدوستی تاکید کرد: ارایه و معرفی جایگزین مطلوب از اندیشه دفاعی رهبر معظم انقلاب برای نظریه های غربی و بیگانه در تحقق موفقیت بسیار مهم است.

در ادامه این همایش، مقاله بررسی جایگاه پدافند غیرعامل از منظر رهبری در صنعت گردشگری کشور نیز ارایه و بررسی شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر