۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۷۱۵۵۳
روزانه در نظام بانکداری کشور، هزاران، میلیون‌ها و حتی میلیاردها رکورد اطلاعاتی تولید می‌شود، اما از آن استفاده تجاری نمی‌شود.

به گزارش پایداری ملی به نقل از ایبِنا، محمدحسین کاشی متخصص فناوری‌های دیجیتال در نظام بانکی با بیان این مطلب اظهار داشت: به‌رغم تولید روزانه میلیون‌ها رکورد اطلاعاتی در نظام بانکی کشور، چون داده‌ها به صورت جزیره‌ای و جداگانه توسط مجموعه‌های مختلف نگهداری می‌شود، از سوی یک داشبورد متمرکز تجمیع و تحلیل نمی‌شود.

کاشی، کارشناس صنعت بانکداری در این‌باره افزود: این انباشت جزیره‌ای اطلاعات سبب شده تا نتوان از آن‌ها استفاده تجاری کرد و مسیرهای جدید کسب‌وکار را که منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، کسب وکارهای جدید و هدایت شغلی می‌شود را به وجود آورد.

وی تصریح کرد: اگرچه می‌توان با استفاده از این همه داده در بانکداری الکترونیک نسبت به ارائه خدمات مالی تخصصی اقدام کرد به مانند آنچه فین‌تک‌ها انجام می‌دهند، اما این کار قابل انجام نیست و فقط بانک‌ها با راه‌اندازی بانکداری شرکتی و بانکداری خُرد توانسته‌اند به ارائه برخی خدمات ویژه بانکی به اشخاص یا سازمان‌ها بپردازند.

به‌گفته کاشی هر چقدر استفاده از ابزارهای دیجیتالی مثل امضای الکترونیکی و احراز هویت بیشتر شود، ارائه خدمات راحت‌تر و در دسترس‌ترخواهد شد و این موضوع نیاز به برنامه‌ریزی از سوی یک مدیریت واحد ازجمله بانک‌ها و بانک مرکزی دارد تا همانگونه که فین‌تک‌ها فارغ از قید و بند و ساختارهای پیچیده فعالیت می‌کنند بانک‌ها نیز بتوانند در مسیر دیجیتالی‌شدن گام بردارند.

این کارشناس صنعت بانکداری درباره میزان امنیت داده‌های بانکی کشور خاطرنشان کرد: یک بخشی از این امنیت به مردم و مشتریان برمی‌گردد که فیشینگ آن‌ها را تهدید می‌کند و باید با اطلاع‌رسانی مناسب ایشان را نسبت به استفاده از نرم‌افزارهای مختلف آگاه کرد. بخش دیگر به لایه حکمرانی نظام بانکی و بانک مرکزی برمی‌گردد که با بهره‌گیری از استانداردهای مختلف بین‌المللی و الزامات جهانی یا الزامات داخلی در نظام پرداخت‌ها مثل پدافند غیرعامل یا ... که تابع نهادهای حاکمیتی هستند، امنیت لازم را برقرار می‌کنند.

کاشی با تاکید بر اینکه حوزه امنیت یک حوزه نسبی و در حال به‌روزرسانی است، افزود: از آنجا که روش‌های جدید امنیتی در حال تولید و روش‌های معمول به مرور مستعمل می‌شود بنابراین سازمان‌ها باید همیشه و در همه حال نسبت به موضوع امنیت آماده باشند.

به‌گفته وی به‌رغم اینکه ایران یکی از قربانیان حملات سایبری در دنیاست، اما طبق استانداردها و چارچوب‌هایی که تهیه شده وضعیت خوبی در بین کشورهای منطقه و آسیا داریم.

این متخصص نظام بانکی با بیان اینکه دانش بومی و توان کافی برای امن کردن شبکه مالی کشور داریم، اذعان داشت: مغزافزار داخلی در این صنعت وجود دارد که ساختار و چارچوب نظام بانکی را جلو می‌برد و با ایجاد شرایط پایدار در شبکه بانکی از آن نگهداری کامل می‌کند.

خدمات جزیره‌ای مانع یکپارچگی خدمات مالی
مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد ارائه خدمات جزیره‌ای بانکی را مانع یکپارچگی خدمات مالی دانست و گفت: اگرچه حرکت به سمت دیجیتالی شدن آغاز شده و تلاش برای یکپارچگی خدمات مالی وجود دارد، اما ارائه خدمات جزیره‌ای مانع از این کار شده و تنها برنامه‌ای که در این مسیر اجرایی شده پنجره واحد خدمات الکترونیک دولت است که برخی از خدمات الکترونیک با مراجعه به آن قابل دریافت است.

کاشی بر این نکته تاکید کرد که زیرساخت و ابزار سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای یکپارچه‌سازی خدمات مالی و بانکی در کشور وجود دارد، اما تجمیع همه خدماتی که اکنون به روش‌های مختلف ارائه می‌شود، کار یک فرد، سازمان، بانک یا وزارتخانه نیست و نیازمند عزم حاکمیتی است.

وی با اشاره به راه‌اندازی دفتر تحول دیجیتال در برخی از کشورها به منظور یکپارچه‌سازی خدمات‌دهی، یادآور شد که انجام این کار در ایران زمان‌بر بوده و متضمن این است که نگاه حکمرانی دیجیتال درجهت این یکپارچه شدن حاکم شود چراکه همگان می‌دانند تحول دیجیتال تاثیر شگرفی بر سهولت کسب‌وکار دارد و همه ذینفعان با اتصال به فضای دیجیتال از آن بهره‌مند خواهند شد.

کاشی در پایان گفت: منظور از تحول دیجیتال در صنعت بانکداری و بیمه، حرکت به سمت دیجیتالی شدن است و بانکداری دیجیتالی نیز بخشی از کسب‌وکار دیجیتال است به گونه‌ای که سازمان‌ها از ابزارها و فناوری‌های ارتباطی و الکترونیکی در کسب‌وکار خود استفاده کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر