۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۷۰۹۸۴
محمدصادق قناد زاده گفت: در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱، ارزش صادرات ایران به قاره آفریقا ۵۰ درصد و حجم آن بیش از ۲۵ درصد رشد داشته که نشان دهنده رشد تجارت با این قاره است.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، محمدصادق قناد زاده مدیرکل آفریقای سازمان توسعه تجارت در ارتباط تلفنی با رادیو گفتگو در خصوص حجم تجارت ایران با کشورهای آفریقایی گفت: در ۶ ماه ابتدایی امسال معادل کل صادرات سال گذشته تجارت با کشورهای آفریقایی داشته‌ایم.


وی در پاسخ به این پرسش که این رشد ناشی از تورم قیمت ارز بوده یا رشد واقعی تجاری محسوب می‌شود؟، ادامه داد: در خصوص مقایسه آمارهای سالانه مبحث تورم نیز دخیل بوده، اما بهتر است اینگونه بگوییم در این ۶ ماه ارزش صادرات ما ۵۰ درصد و حجم آن بیش از ۲۵ درصد بیشتر شده که هر دو نشان دهنده رشد تجارت ایران با آفریقا است.

اهتمام دولت به دیپلماسی اقتصادی
مدیرکل آفریقای سازمان توسعه تجارت در خصوص نقش دیپلماسی اقتصادی فعال دولت سیزدهم در این رشد تاکید کرد: قطعاً در رشد تجارت میان کشورها، این دیپلماسی اقتصادی است که حرف اول را می‌زند. در دولت سیزدهم هم روی تنوع بازارهای صادراتی برنامه‌ریزی شد، درحالیکه در گذشته در خصوص بازار آفریقا برنامه مشخصی نداشتیم و از آن غافل بودیم.


وی همچنین به فعال شدن کمیسیون‌های مشترک میان ایران و سایر کشورها اظهار کرد: برخی از این کمیسیوها برای یک دهه غیرفعال بود که در دوره جدید، این کمیسیون‌ها فعال شده است که برای ریل‌گذاری مناسبات تجاری اهمیت دارد.

در دولت‌های گذشته هیچ رایزنی در آفریقا وجود نداشت
قنادزاده به نقش رایزنان بازرگانی و اقتصادی در این رشد اشاره کرد و افزود: در دولت‌های گذشته، در هیچ‌کدام از کشورهای آفریقایی رایزن نداشتیم که اکنون ۲ رایزن برای حضور در آفریقا انتخاب شده‌اند که به‌زودی تعداد آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.


وی در خصوص راه‌اندازی مراکز تجاری نیز خاطرنشان کرد: در این برنامه بخش خصوصی به‌عنوان سفیر اقتصادی ایران در کشورهای دیگر مستقر می‌شود و ما در برنامه‌ریزی خود تا پایان امسال این مراکز را به ۱۰ عدد می‌رسانیم.


مدیرکل آفریقای سازمان توسعه تجارت به حضور بیش از ۱۰۰ هیأت تجاری از کشورهای آفریقایی در ایران طی ۶ ماه گذشته اشاره کرد و گفت: تجارت آزاد نیز می‌تواند به رونق و افزایش تجارت ما با کشورها ختم شود، اما متأسفانه با کشورهای آفریقایی تجارت آزاد نداریم و تنها با کشور تونس توافق تجارت ترجیحی داریم. البته در برنامه‌مان موضوع تجارت آزاد گنجانده شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر