۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۷۰۵۹۱
معاون علمی رئیس‌جمهور گفت: ما اکنون بیش از هفتصد شرکت در حوزه دفاعی داریم. بسیاری از شرکت‌های خصوصی آماده هستند برای بخش دفاع محصول تولید کنند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری تسنیم، سورنا ستاری معاون علمی ریاست‌جمهوری در سومین همایش دانش و پژوهش ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه "در شرایطی هستیم که بیش از گذشته به تأثیر علم بر حوزه دفاعی وافق هستیم"، اظهار داشت: نوآوری در بخش دفاعی مسئله مهمی است. در دفاع مقدس هرجا مثل دشمن اقدام کردیم، دچار مشکل شدیم اما هروقت نوآوری داشتیم، موفق شدیم.

وی افزود: موفقیت‌های ما به‌خصوص در حوزه دفاعی به‌دلیل  نوآوری‌های ماست. در کشور ما در حوزه آموزش و پژوهش کم هزینه نمی‌کنیم ولی محصول آن را نمی‌بینیم چون امروز در دنیا تولید محصول نتیجه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است ولی ما از این بخش غافل هستیم.

ستاری با اشاره به اینکه دولت‌ها نباید انتظار داشته باشند از پول خود هر روز  محصول جدید تولید کنند، ادامه داد: نوآوری و تولید محصول در بخش خصوصی سریعتر به نتیجه می‌رسد. ما اکنون بیش از هفتصد شرکت در حوزه دفاعی داریم. بسیاری از شرکت‌های خصوصی آماده هستند برای بخش دفاع، محصول تولید کنند، باید از بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه استفاده کرد.

معاون علمی رییس جمهور گفت: باید راه‌های بومی خود برای استفاده از شرکت‌های خصوصی در حوزه نظامی را داشته باشیم، اگرچه هنوز در این بخش مقاومت نهایی وجود دارد.

وی با اشاره به اهمیت عنصر افراد برای نوآوری در تولید، گفت: بخش دفاع در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان بسیار اهمیت دارد. بخش دفاع می‌تواند با تدوین برنامه مشخصی از بخش خصوصی، تولید محصول بخواهد و تضمین بدهد که از این شرکت‌ها خرید کند‌. بخش دفاع هرچقدر پول بخش خصوصی را بیشتر جذب کند، می‌تواند نوآوری را بیشتر توسعه دهد، از این راه همچنین می‌توان فاصله خود را با تکنولوژی روز دنیا کم کرد. کنار دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌های حوزه دفاعی، باید چنین ساختاری را ایجاد کرد.

ستاری تصریح کرد: حوزه دفاعی به بخش خصوصی بگوید چه محصولی می‌خواهد تا شرکت‌های دانش‌بنیان با سرمایه‌گذاری خود، آن محصولات را تولید کنند تا از این راه به نوآوری دست یابیم. البته باید ریسک بخش خصوصی را هم پایین آورد تا این شرکت‌ها به میدان بیایند.

وی در پایان تأکید کرد: ایجاد پارک علم و فناوری و شتاب‌دهنده‌های بخش دفاع ما را به این هدف می‌رساند. ایجاد یک اکوسیستم برای جذب مشارکت بخش خصوصی و توسعه نوآوری در حوزه دفاعی یک نیاز ضروری است. ما باید به‌دنبال نوآوری ذاتی کشور خود باشیم ولی اگر در زمین سایر کشورها بازی کنیم، حتماً از آنها عقب هستیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر