۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۷۰۴۸۵
کنگره آمریکا برنامه فدرال تاریخی ۵۲ میلیارد دلاری را برای تقویت توانمندی‌های تراشه سازی داخلی تصویب کرد که عدم افزایش تولید تراشه‌های پیشرفته در چین را به عنوان شرط پرداخت این کمک مالی تعیین کرده است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از  ایسنا، این شرطی است که مطمئنا به تشدید تنش‌ها میان واشنگتن و پکن منجر می‌شود. محدودیت‌های مذکور، شرکت‌هایی نظیر اینتل و TSMC تایوان که تلاش کرده‌اند کسب و کارشان در چین را توسعه دهند، تحت تاثیر قرار می‌دهد. به این ترتیب شرکت TSMC قادر نخواهد بود کارخانه‌های فعلی خود در چین را ارتقا یا توسعه دهد و بخشی از فرصت‌های رشد در بزرگترین بازار نیمه رسانای جهان را از دست می‌دهد.

قانون تراشه‌ها و علوم آمریکا برای شرکت‌هایی که بودجه فدرال را دریافت می‌کنند، توسعه تولید تراشه‌های پیشرفته‌تر از ۲۸ نانومتر را در چین یا کشوری مانند روسیه، به مدت ۱۰ سال ممنوع می‌کند. اگر چه تراشه‌های ۲۸ نانومتری، چند نسل قدیمی‌تر از نیمه رساناهای پیشرفته فعلی هستند، اما همچنان در محصولات متنوعی شامل خودروها و تلفنهای هوشمند استفاده می‌شوند. این ممنوعیت شامل تراشه‌های لاجیک و حافظه می‌شود.

اگر تراشه‌سازان مربوطه، تولید نیمه رساناهای ۲۸ نانومتری یا نسل‌های قدیمی‌تر را برای خدمات رسانی به بازار چین یا کشوری مانند روسیه افزایش دهند، تنها استثنایی است که می‌تواند در نظر گرفته شود. شرکت‌های تولیدکننده تراشه که این محدودیت‌ها را نقض کرده و در جبران آن کوتاهی کنند باید بودجه فدرالی که دریافت کرده‌اند را برگردانند.

کاخ سفید از این قانون حمایت کرده است و انتظار می رود به زودی آن را امضا کند.

اینتل علیه این قانون که سرمایه‌گذاریهای آمریکایی در بخش تراشه سازی چین را محدود می‌کند، لابی کرده است. این تراشه ساز آمریکایی اواخر سال ۲۰۲۱ تمایل داشت تولید در چین را افزایش دهد اما کاخ سفید مانع برنامه‌های این شرکت شد. اینتل در نهایت کارخانه ویفر خود در دالیان را به شرکت SK Hunix کره جنوبی فروخت. این شرکت همچنان تاسیسات بسته بندی و تست تراشه در چین دارد.

اگر چه شرکت SMIC‌ چین می‌تواند تراشه‌هایی تولید کند که بسیار پیشرفته‌تر از ۲۸ نانومتر هستند، اما فناوری این شرکت همچنان شش سال عقب‌تر از شرکت TSMC است.

شرکت SMIC برای رسیدن به TSMC، با چالشهای غیرقابل عبوری مواجه است. دولت آمریکا، هلند را تحت فشار قرار داده تا مانع شود شرکت ASML سیستمهای تراشه سازی فوق پیشرفته خود را به چین بفروشد. صنعت تراشه سازی چین در روزهای اخیر با موانع بیشتری روبرو شده است. واشنگتن بی‌سر وصدا دسترسی چین به تجهیزات تراشه پیشرفته را محدود کرده است که به سقوط ارزش سهام شرکتهای تراشه سازی چینی منجر شد.

انتظار می‌رود بخش زیادی از بودجه فدرال به شرکتهای اینتل، TSMC و سامسونگ الکترونیکس داده شود که همگی در حال ساخت تاسیسات جدید تولید تراشه به ارزش ده‌ها میلیارد دلار در آمریکا هستند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در میان دریافت کنندگان کمک مالی فدرال، در حال حاضر تنها شرکت TSMC تراشه‌های نسبتا پیشرفته در چین تولید می‌کند. تاسیسات این شرکت در شهر نانجینگ در جنوب چین تراشه‌های ۲۸ نانومتری و تراشه‌های پیشرفته‌تر ۱۶ نانومتری تولید می‌کند که تقریبا با محصولات پیشرفته SMIC برابری دارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر