۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۷۰۴۶۴
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به اینکه با آفت پروانه سفید برگ‌خوار بلوط به صورت بیولوژیکی مبارزه می شود، گفت: طغیان این آفت نتیجه رفتار ما با محیط زیست، جنگل‌ها و مراتع است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری ایسنا، شاهپور علائی مقدم در پاسخ به این سوال که سازمان حفظ نباتات چه اقداماتی در راستای مبارزه با آفت برگ‌خوار بلوط ‌انجام داده است، گفت: این آفت هر چندسال یکبار طغیان می‌کند و سابقه طغیان آن به ۵۰ سال قبل باز می گردد.

وی با بیان اینکه جنگل‌های زاگرس و بلوط یکی از ثروت های ملی و ذخایر ژنتیکی ما هستند، گفت: از دلایل طغیان این‌ آفت می‌توان به خشکسالی، فقیرشدن خاک از مواد آلی به دلیل بهره‌برداری بیش از حد از آن و چرای زیاد اشاره کرد. در حقیقت طغیان این آفت نتیجه این است که چگونه با محیط زیست، جنگل‌ها و مراتع رفتار ‌کرده‌ایم.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اضافه کرد: امسال در جنگل‌های زاگرس در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، خوزستان و فارس طغیان این آفت را داشتیم. بر اساس وظایف سازمانی، حفاظت از جنگل‌ها بر عهده سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور است و سازمان حفظ نباتات نیز دستورالعمل‌های فنی را صادر می‌کند.

وی تصریح کرد: سازمان حفظ نباتات در این راستا رصد و پایش‌های لازم را انجام داده است و با همکاری سازمان منابع طبیعی مبارزه با این آفت به صورت بیولوژیک و غیر شیمیایی انجام می‌شود. همچنین از تله‌های نوری نیز در مبارزه فیزیکی استفاده خواهد شد.

علائی مقدم در پایان گفت: اقدامات خوبی در راستای مبارزه با آفت پروانه بلوط خوار انجام شده و همچنان نیز این مبارزه ادامه داد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر