۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۷۰۰۴۲
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جشنواره سلمان فارسی مطرح کرد
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: پدافند غیرعامل محدود به حوزه خاص نیست و همه دستگاه‌ها باید نگرش کلان به این موضوع داشته باشند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از آنا، محمد علی زلفی‌گل در پنجمین جشنواره علمی سلمان فارسی که صبح امروز در سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد، اظهار کرد: امروز مفهوم پدافند غیرعامل در جامعه علمی کشور به خوبی جا افتاده است.

وی افزود: پدافند غیرعامل در هر مجموعه و سیستمی به منزله عقل است. عاقل به کسی می‌گوییم که به گونه‌ای فکر و برنامه‌ریزی می‌کند که از بروز مشکل جلوگیری کند و عقل حکم می‌کنم برنامه‌ریزی داشته باشیم که از آسیب به خودمان و جامعه پیشگیری کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: اگر چه خوشبینی کارکردهای مفیدی دارد بدبینی نیز ضروری است و از همین رو پدافند غیرعامل هم جایگاه ویژه‌ای دارد. یعنی در شرایطی که به فکر توسعه علمی هستیم باید به اصول دفاع و ایمن‌سازی توجه کنیم و عقل همان پدافند غیرعامل است.

زلفی گل عنوان کرد: مبنای پدافند غیرعامل هم علم است هم عقل. چرا که برخی موارد را تنها با علم و بعضی دیگر را تنها با عقل می‌توان درک کرد. برای اینکه جامعه مدیریت شود باید به نادیده‌ها توجه کرد. اگر سیستمی هم عقل داشته باشد و هم علم آن سیستم کارآمد است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه پدافند غیرعامل جدا از نگاه بخشی ‌باید دیدگاه کلان داشته باشیم. مثلاً اگر بخواهیم به‌ چالش آب نگاه کنیم باید تغییرات اقلیمی در سطح کلان بنگریم و پدافند غیرعامل در این زمینه می‌تواند نظریه‌های لازم را برای مقابله و پیشگیری از آسیب‌ها ارائه دهد. اکنون دشمنان از طریق تغییر اقلیم به دنبال ضربه زدن به کشور هستند و همچنین تغییر اقلیم فرهنگی کشور هم جزو موضوعات مورد توجه پدافند غیرعامل است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: موضوعاتی نظیر خودباوری در عرصه ذهن دغدغه‌ای در حوزه پدافند غیرعامل است و باید طور برنامه‌ریزی کنیم که دانشجوی ایرانی آرزوی خروج از کشور را نداشته باشد. لذا پدافند غیرعامل ضروری اجتناب ناپذیر است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر