۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۶۹۹۷۲
وزیر جهاد کشاورزی گفت: اتفاقاتی که در حوزه امنیت غذایی در جهان بعد از جنگ اوکراین رخ داده است، نشانگر این است که تولید کالاهای اساسی در داخل کشورها و پایداری امنیت غذایی بسیار حائز اهمیت است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ سیدجواد ساداتی‌نژاد صبح امروز در مراسم افتتاح پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی مستقر در مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) کرج اظهار داشت: امروز با افتتاح پارک علم و فناوری منابع طبیعی واقع در کرج اتفاق خوبی در حوزه کشاورزی رخ داد.

وی با بیان اینکه "امسال توسط مقام معظم رهبری به‌عنوان سال دانش‌بنیان نام‌گذاری شده است"، افزود: بر این اساس سازمان تحقیقات کشاورزی (تات) کار بسیار خوبی را رقم زده است تا محلی برای فعالیت کشاورزی و استقرار استارت‌آپ‌ها باشد. شرکت‌هایی که قرار است در پارک و علم فناوری مستقر شوند با نمونه کارهایی امروز دستاوردهای خوبی ارائه کردند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به فعالیت این شرکت‌ها در بخش‌های مختلف مانند واکسن خاطرنشان کرد: ضمن اینکه در استفاده از ضایعات مربوط به کودهای زیستی که بخش بسیار مهمی است باید استفاده از کودهای زیستی را توسعه دهیم و شرکت خدمات حمایتی ما از سال گذشته این کار را آغاز کرده و در سبد حمایتی کودی خود قرار داده است تا کشاورزان از آن استفاده کنند.

ساداتی‌نژاد با ابراز اینکه "این رویکرد یک رویکرد پیش‌برنده است"، گفت: مشکل حوزه کشاورزی ما عدم رسوخ دانش و فناوری بوده است و پارک علم و فناوری کشاورزی با هدف حل این معضل راه‌اندازی شده است.

وی با تصریح به لزوم راه‌اندازی دهکده‌های فناوری عنوان کرد: امید است این مهم در کل کشور با راه‌اندازی دهکده‌ها و مزارع نوآوری، نواحی علم و فناوری و با کمک وزارت علوم و تحقیقات فناوری و معاونت علم و فناوری رئیس جمهور توسعه یابد، چراکه این امر بر پایه آیین‌نامه‌ای است که در ابتدای سال توسط دولت با 19 بند مورد تصویب قرار گرفت که می‌تواند حوزه دانش و کشاورزی را در بخش کشاورزی مورد حمایت خود قرار دهد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: از تمام نخبگان به‌خصوص جوانان نخبه و دانشگاهیان و محققین دعوت می‌کنیم به این عرصه ورود کنند، برای اینکه حوزه دانش و فناوری در کشاورزی و مجموعه پارک‌ها و سازمان تات نیز، برنامه‌های بسیار خوبی در سال جاری برای حمایت از حوزه علم و فناوری به‌خصوص در بخش هوشمندسازی دارند.

وی با اظهار اینکه "پیام شعار امسال مقام معظم رهبری در بحث تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی و تأکیدی که در حوزه تولید داخلی داشتند برای مردم و کشاورزی ملموس‌تر است"، اضافه کرد: چراکه اتفاقاتی که در حوزه امنیت غذایی در جهان بعد از جنگ اوکراین رخ داده است، نشانگر این است که تولید کالاهای اساسی در داخل کشورها و پایداری امنیت غذایی بسیار حائز اهمیت است.

ساداتی‌نژاد خاطرنشان کرد: لذا بر این پایه از ابتدای سال با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم این پیام را دولت به کشاورزان داد که از تولید کالاهای اساسی و غلات پایه در کشور حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: کشاورزی قراردادی را که یک کار محوری در حوزه خودکفایی کالاهای اساسی در دولت سیزدهم است در کشور توسعه خواهیم داد و در حوزه گندم تلاش بر این است که کاشت گندم در کشور را به‌صورت قراردادی پیش ببریم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حوزه تولید دام گوشت قرمز و طیور با تولید قراردادی پیش خواهیم رفت که تولیدکننده ما بدون دغدغه بر حوزه تولید تمرکز کند، چراکه اولاً معیشت کشاورز ما بهتر می‌شود و تولید داخلی افزایش می‌یابد و ارزبری برای واردات محصول از خارج کشور کاهش می‌یابد.

وی با یادآوری اینکه "یکی از موضوعاتی که این مسئله را پایدار می‌کند حوزه دانش و فناوری است"، تصریح کرد: در این راستا سازمان "تات" کارهای بزرگی را در کشور انجام داده است، به‌عبارتی اگر "تات" را در حوزه کشاورزی ایران نداشتیم اکنون بسیاری از بذرهای ما وجود نداشت.

وی گفت: راه‌اندازی پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی به‌صورت مشترک با معاونت علم و فناوری و برپایه ظرفیت‌های سازمان تات یک رهیافت پیش‌بَرنده است برای اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها فعالیت داشته باشند.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در حوزه صادرات نگاه کلی ما این است که محصولات آب‌بَر را با کشت فراسرزمینی تولید و وارد کنیم، ضمن اینکه محصولاتی که در داخل کشور تولید می‌شوند محصولات استراتژیک و کم‌آب‌بَر باشند.

وی گفت: براساس قانون صادرات محصولات آب‌بَر تعرفه دارند و از امسال این قانون در بودجه سال 1401 لحاظ شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر