۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۶۸۳۸۰
تولید سلاح های هوشمند شخصی‌سازی‌شده در آمریکا بار دیگر به بحث‌ها در مورد لزوم استفاده از این نوع سلاح و تدوین قوانین مرتبط دامن زده ضمن اینکه این سوال را مطرح می سازد که آیا تولید انبوه این نوع سلاح، تاثیری در میزان خشونت های مسلحانه و مرگبار در آمریکا خواهد داشت؟
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایرنا، رویترز نوشت؛ دو شرکت اسلحه سازی آمریکایی اخیرا از تولید و رونمایی تفنگ های دستی ۹ میلی متری هوشمند خود خبر دادند. یکی از این شرکت ها ضمنا اعلام کرد نهادهای اجرای قانون در حال آزمایش بتا روی محصولات و احتمالا بررسی و تدوین قوانین جدید برای استفاده از این تفنگ ها هستند. هر دو این شرکت ها اظهار امیدواری کرده اند که محصولات یادشده در سال جاری میلادی به بازار بیاید.

قانون آزادی خرید و فروش و حمل اسلحه در آمریکا باعث شده تا بسیاری از درگیری های شخصی در این کشور به خشونت های مسلحانه و مرگبار کشیده شود و این نوع حوادث در آمریکا به ویژه در سال های اخیر روند صعودی قابل توجهی نشان می دهد. 

تاکنون هیچ یک از دولت های آمریکا در انجام اصلاحاتی در این قانون مرگبار با هدف کاستن از خشونت های کشنده ناشی از آن موفقیتی نداشته اند.

گرت گلیسر مدیر یکی از این شرکت ها دلیل تولید تفنگ های هوشمند را حوادث شلیک ناخواسته از تفنگ های شخصی هنگام بازی بچه ها با اسلحه اعلام کرد.

انتظار می‌رود تفنگ های هوشمند به دلیل استفاده از فناوری هویت منحصربه فرد کاربر از تکرار تراژدی های مشابه با از کارانداختن تفنگ در صورت استفاده فرد دیگری از آن جلوگیری کنند. غیر از این تفنگ های هوشمند موارد استفاده برای خودکشی را کاهش داده، تفنگ های دزدی و گمشده را بدون استفاده کرده و امنیت افسران پلیس و زندانبانان را به دلیل دزدی تفنگ ها افزایش می دهد. گفته می شود این تفنگ در صورت ورود به بازار با قیمت ۸۹۵ دلاری به فروش خواهد رسید.

بازار انحصاری سلاح برای تفنگ‌های هوشمند؟

با وجود این دستاورد، تلاش ها برای ساخت و توسعه تفنگ های هوشمند از مدت ها قبل با دشواری های زیاد و حتی بن‌بست روبرو شده است. این تفنگ از دو فناوری اثر انگشت و تراشه ارتباطات میدان نزدیک با نرم افزاری روی گوشی همراه استفادده می کند و قابلیت شخصی سازی کردن برای بیش از یک نفر را هم دارد.

با وجود مزایایی که در ظاهر این تفنگ ها دارند، منتقدان معتقدند استفاده از تفنگ های هوشمند برای دفاع از خانه و خانواده در صورت بروز هر حادثه ای یا برای نیروهای پلیس در میدان درگیری دشوار و مخاطره برانگیز است. همچنین طرفداران آزادی استفاده از سلاح از جمله انجمن ملی تیراندازی ورزشی و انجمن دادوستد اسلحه می گویند تا وقتی فروش این اسلحه اجباری نباشد با آن مخالفتی ندارد.

تولید انبوه تفنگ های هوشمند می تواند قانون ۲۰۱۹ ایالت نیوجرسی را بار دیگر سر زبان ها بیندازد که از همه فروشگاه های فروش سلاح می خواست با در دسترس قرار گرفتن سلاح هوشمند این نوع سلاح را بفروشند، این قانون در سال ۲۰۲۰میلادی به این شکل تغییر کرد که فروشنده های تفنگ بعد از تولید انبوه سلاح هوشمند فقط باید تفنگ های هوشمند بفروشند.

همچنین دیگر تولیدکننده های سلاح در آمریکا کسب و کار خود را در خطر می بینند؛ زیرا ممکن است فروش هر نوع سلاح دیگری در این کشور غیر از تفنگ های هوشمند ممنوع شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر