۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۷
کد خبر: ۶۷۷۶۱
در حالی که دولت فدرال جدید آلمان به زودی تشکیل خواهد شد، تصمیم این دولت درباره سرنوشت تسلیحات هسته‌ای آمریکا در خاک این کشور، باعث نگرانی ناتو شده است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، متحدان ناتو نگران سیاست‌های دولت فدرال بعدی آلمان هستند که آیا برلین بخشی از توافقنامه اشتراک هسته‌ای ناتو باقی خواهند ماند؟

این نگرانی وجود دارد که دولت جدید آلمان از آمریکا بخواهد که بمب‌های هسته‌ای را از خاک این کشور منتقل کند.

در حالی که این اقدام ممکن است با حمایت شهروندان آلمان مواجه شود اما ممکن است باعث شکاف در میان ناتو شود این در حالی است که روابط این ائتلاف با روسیه در پایین‌ترین سطح خود از زمان پایان جنگ سرد قرار دارد.

به عنوان بخشی از بازدارندگی ناتو، آمریکا بخشی از تسلیحات هسته‌ای خود را در بلژیک، آلمان،‌ ایتالیا، هلند و ترکیه مستقر کرده است. تمامی این کشورها، عضو ناتو بوده و خود نیز دارای تسلیحات هسته‌ای نیستند.

در صورت بروز درگیری، نیروی هوایی این کشورها می‌توانند بمب‌های هسته‌ای آمریکا را حمل کنند.

بر اساس گزارش‌ها، آمریکا حدود 20 بمب هسته‌ای در پایگاه هوایی «بوچل» آلمان مستقر کرده است. این پایگاه هوایی در منطقه‌ای دور افتاده در ایالت «رایلند- پالاتینت» است.

این پایگاه هوایی، آشیانه اسکادران جت‌های جنگنده تورنادوی نیروی هوایی آلمان است. تورنادو تنها جت آلمانی است که قابلیت حمل بمب‌های هسته‌ای را دارد.

نیروی هوایی آلمان از سال‌های 1980، از جت‌های تورنادو استفاده می‌کند. تعمیر و نگهداری این جنگنده‌ها به طور فزاینده‌ای در حال افزایش بوده و یافتن قطعات یدکی این جنگنده‌ها برای ادامه پرواز نیز سخت شده است.

وزارت دفاع آلمان قصد دارد تا این جنگنده‌ها را بین سال‌های 2025 تا 2030 از رده خارج کند.

در صورتی که برلین جت‌های جدیدی را برای حمل تسلیحات هسته‌ای که آمریکا در این کشور مستقر کرده خریداری نکند، با از رده خارج شدن آخرین جنگنده تورنادو در سال 2030، آلمان به سادگی از اشتراک هسته‌ای در ناتو خارج می‌شود.

در بهار سال 2020، «آنگرت کرامپ کارنبائور» وزیر دفاع آلمان و عضو حزب «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان پیشنهاد داده بود که جنگنده‌های تورنادو در بوچل با جنگنده‌های F-18s‌ساخت شرکت بوئینگ آمریکا جایگزین شود اما تصمیم‌گیری در این باره تا سال 2022 به تعویق افتاد.

در حال حاضر، دولت جدید آلمان احتمالا به رهبری حزب سوسیال دموکرات تشکیل شود،‌ حزبی که برخی از اعضای آن پیشتر درباره خلاص شدن از تسلیحات هسته‌ای آمریکا در خاک آلمان ابراز تمایل کرده بودند.

حزب سبزها نیز که انتظار می‌رود در دولت ائتلافی آلمان مشارکت داشته باشد برخی از اعضای آن دیدگاه مشابهی داشته و خواستار رهایی از تسلیحات هسته‌ای آمریکا هستند.

«ینس استولتنبرگ» مدیر کل ناتو هفته پیش در برلین گفت: «من روی آلمان حساب می‌کنم که به اشتراک هسته‌ای ناتو پایبند بماند. این تضمین امنیت نهایی ماست».

کشورهایی نظیر آلمان که تسلیحات هسته‌ای آمریکا در آنها مستقر شده، دارای جایگاه بالاتری در ناتو بوده و در گروه برنامه ریزی هسته‌ای ناتو قرار دارند.

استولتنبرگ گفت: «آلمان می‌تواند در این باره که می‌تواند تسلیحات هسته‌ای را در خاک خود داشته باشد تصمیم بگیرد. اما گزینه جایگزین این است که ما این تسلیحات هسته‌ای را به دیگر کشورهای اروپایی یا حتی شرق آلمان منتقل کنیم».

در صورتی که ناتو تصمیم بگیرد تسلیحات هسته‌ای آمریکا را به لهستان منتقل کند، احتمالا به خشم مسکو منجر شود چون بردن این تسلیحات به لهستان، نزدیک کردن آنها به مرز روسیه تلقی می‌شود.  
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر