۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۶۷۰۹۴
تلفات وحوش در یکی از بهترین زیستگاه های خراسان شمالی که احتمال شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک را قوت بخشیده، سبب نگرانی دوستداران محیط زیست و مردم شده است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایرنا، علت تلف شدن وحوش در منطقه سالوک هنوز مشخص نشده است اما کارشناسان می گویند علت احتمالی آن بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک و عامل آن دام های آلوده چوپانان منطقه باشد که به صورت غیرمجاز در عرصه ها تعلیف می شوند. 

گزارش تلف شدن وحوش در منطقه سالوک روز جمعه هفته گذشته به اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی رسید اما خبر آن دیروز رسانه ای شد. بر اساس گزارش اولیه، لاشه ۹ راس کل و بز و سه راس بره میش در پارک ملی سالوک کشف شد. البته تاکنون گزارشی از شناسایی و کشف مورد جدیدی از تلفات اعلام نشده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسفراین در این باره گفت: محیط بانان در چند روز اخیر در منطقه سالوک لاشه ۱۲ راس بره میش و کل و بز کشف کرده اند.

علی فرجی اظهار داشت: نمونه لاشه ها برای بررسی و اعلام نظر به اداره دامپزشکی اسفراین منتقل شده و به محض اعلام نظر در خصوص نوع بیماری اقدامات مقتضی جهت مقابله با آن صورت خواهد گرفت.

دامپزشکی استان اعلام کرده است که هنوز نتیجه آزمایش اعلام نشده و پیش از اعلام نتیجه آزمایش نمی توان در باره علت مرگ وحوش اظهار نظر داشت.

اکنون گشت ها برای پایش منطقه فعال شده و قرار است در چند روز آینده تمامی منطقه سالوک و حتی مناطق ساریگل در شهرستان اسفراین مورد بازدید و بررسی قرار گیرد.

احتمال شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک

یکی منبع مطلع در حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در این باره به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: علت مرگ وحوش هنوز مشخص نیست اما، شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه محتمل است.

وی که خواست نامش ذکر نشود، گفت: هرچند نمی توان در این زمینه اظهار نظر کرد، اما هرچه هست بیماری و آلودگی از طریق دام چوپانان به وحوش منتقل شده است.

وی افزود: هیچ شکی نیست که این بیماری از طریق دام چوپانان که به صورت غیرمجاز در منطقه حضور دارند، به وحوش منتقل شده است.

گشت های پایش فعال شد

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم در این باره گفت: گزارش تلف شدن ۱۲ راس از وحوش منطقه سالوک شهرستان اسفراین روز جمعه به دست ما رسید اما هنوز علت مرگ این حیوانات مشخص نشده است.

بهروز جعفری اظهار داشت: اکنون گشت ها برای پایش منطقه فعال شده اما مورد جدید از تلفات وحوش شناسایی نشده است، تلاش داریم تا با بررسی بیشتر برای مدیریت اوضاع تصمیم گیری شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است بیماری از دام به وحوش منتقل شده باشد افزود: علت مرگ هنوز مشخص نیست، دامپزشکی نتیجه آزمایش ها را اعلام نکرده است اما به هر حال دامداران در منطقه حضور دارند و ممکن است در میان دام ها، دام بیمار هم وجود داشته باشد و عامل انتقال آلودگی شود.

وی خاطرنشان کرد: دامداران مکلف هستند دام خود را پیش از ورود به مناطق واکسینه کنند؛ ورود دام بدون انجام واکسیناسیون غیرمجاز است اما به هر حال برخی دامداران که دام جدید وارد گله کرده اند که ممکن است واکسن دریافت نکرده باشد.

جعفری  با اشاره به وقوع خشکسالی و تاثیر آن در شرایط جسمی حیوانات گفت: وقوع خشکسالی و کاهش علوفه در عرصه ها سبب شده تا تامین غذا برای وحوش تحت تاثیر قرار گیرد و حیوان به لحاظ جسمی دچار ضعف و مستعد بیماری شود.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: دامپزشکی واکسیناسیون دام های روستاهای اطراف مناطق حفاظت شده را در اولویت دارد اما به هر حال ورود دام بدون واکسیناسیون محتمل است.

دام های آلوده مقصرند؟

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی هم در این باره گفت: دامپزشکی لاشه ای که قابل کالبد شکافی باشد دریافت نکرده است و بر اساس اعلام حفاظت محیط زیست استان، زمان زیادی از تلف شدن وحوش گذشته و اجساد قابل کالبدشکافی نبوده است.

دکتر حمید رمضانی اظهار داشت: نمونه ها برای بررسی علت مرگ وحوش به آزمایشگاه ارسال شده است.

وی درباره انتقال بیماری از دام به وحوش گفت: برای جلوگیری از انتقال بیماری و کنترل آن، امسال ۱۰۰ درصد دام منطقه علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شده اند البته ممکن است دامدار دام جدید و بدون انجام واکسیناسیون وارد گله کرده باشد که سبب انتقال بیماری شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی تاکید کرد: قضاوت ما برای علت مرگ بر اساس علائم آزمایشگاهی است و نتایج آن هنوز به دست نرسیده است. 

پارک ملی سالوک با گستره ۲۰ هزار هکتار در شمال غربی شهرستان اسفراین، به دلیل شرایط توپوگرافی دشتی و کوهستانی، به عنوان یکی از متنوع ترین زیستگاه های استان شناخته می شود.

بخش شمالی این پارک دارای جاذبه های طبیعی گردشگری، کوهستانی و زیستگاه حیوانات کوه زی و قسمت جنوبی زیستگاه حیوانات دشت زی است.

قوچ و میش اوریال، بز، پلنگ، گربه پالاس و گراز از جانوران شاخص پارک ملی سالوک اسفراین هستند.

شهرستان اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی با داشتن ۲ پارک ملی سالوک و ساریگل، ۲ منطقه حفاظت شده و سه منطقه شکار ممنوع با تنوع گیاهی و جانوری ارزشمند، از مهم‌ترین ذخیره گاه های ژنتیکی غنی کشور محسوب می شود.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر