۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۶۶۵۶۵
پس از اعلام رئیس سازمان کنترل منابع رادیواکتیو عراق درباره تفاهم بغداد با سه کشور برای تسریع ساخت رآکتورهای اتمی، یک مقام دولتی عراق از اولین گام عراق برای تحقق این هدف خبر داد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، یک مقام دولتی عراقی، امروز (پنجشنبه)، خبر داد که بغداد اولین گام برای ساخت رآکتور اتمی را برداشته است.

مقام مذکور در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری «شفق نیوز» گفت که دولت عراق طبق توافق‌های پیشین در سال ۱۹۸۰ از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته است که برای سال ۲۰۳۰، سوخت هسته‌ای لازم برای راه‌اندازی رآکتورها را به عراق بدهد و ازسرگرفته شدن مجدد این فعالیت در این کشور مورد بررسی قرار گیرد.

عراق که به کمبود شدید برق مبتلاست، پیشتر اعلام کرده بود که سعی دارد به منظور تولید هشت هزار مگاوات برق در ماه یا به عبارتی ۲۵ درصد از مجموع نیاز این کشور، تا سال ۲۰۳۰ هشت رآکتور اتمی احداث کند.

«کمال حسین لطیف» رئیس سازمان کنترل منابع رادیواکتو عراق پیشتر در این خصوص گفته بود که کمیته دولتی ساخت رآکتورهای اتمی با اهداف پژوهشی و به منظور بررسی داده‌های مرحله و مبانی مورد تأیید برای ساخت رآکتور مطابق با دستورالعمل‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چند جلسه اولیه برگزار کرده است که این جلسات با دو بازدید از سفارت روسیه و دیدار با سفیر این کشور و مشاور شرکت «روس اتم» همراه بوده است.

لطیف همچنین با اشاره به اینکه دیداری دیگر با برخی مقامات فرانسوی برای صحبت درباره نیاز عراق به رآکتور اتمی جهت تولید برق صورت خواهد گرفت، گفته بود:‌ «عراق به دنبال همکاری مشترک با فرانسه و اتحادیه اروپاست تا توانمندی‌های اتمی خود را در زمینه برنامه‌های صلح‌آمیز توسعه دهد. طرف فرانسوی مشتاق به همکاری با عراق در زمینه استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی است و ما از این کشور انتظار داریم که تمام موافقت‌ها [در این خصوص]  برای اطلاع‌یافتن از جزئیات همکاری فراهم شود. مواد تفاهم‌نامه شامل حمایت و پشتیبانی عراق در زمینه استفاده‌های پزشکی و همچنین تولید انرژی خواهد بود».

رئیس سازمان منابع رادیواکتیو عراق همچنین خبر داده بود که بغداد خواستار دیدار مقامات متخصص آمریکایی در این زمینه است که این دیدار از سوی یک هیأت ذی‌صلاح و عالی‌رتبه کمیته و برخی طرف‌های دیگر دولتی در جریان است.

سازمان کنترل منابع رادیواکتیو عراق در تاریخ سوم ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که پنج کشور آمریکا، روسیه، آرژانتین، کره جنوبی و فرانسه نامزد ساخت رآکتور در این کشور هستند.

این سازمان در جریان سفر «مصفطی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق به کشورهای اروپایی نیز اشاره کرده بود موضوع ساخت رآکتور اتمی با طرف فرانسوی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و در عین حال، سفارت فرانسه در بغداد اعلام کرده بود که این موضوع به شدت مورد اهتمام دولت این کشور است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر