۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۶۶۵۴۷
سخنگوی کمیسیون بهداشت در خصوص حادثه آتش سوزی کلینیک سینا اطهر گفت: وزارت بهداشت هیچ بازدیدی در زمینه ایمنی و بهداشت حرفه‌ای از این کلینیک نداشته است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، در ادامه جلسه علنی روز چهارشنبه ۱۷ شهریور مجلس شورای اسلامی زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت گزارش این کمیسیون درباره بررسی حادثه آتش سوزی در کلینیک سینای اطهر را به شرح زیر قرائت کرد:

در حین بررسی این گزارش ۱۲ مرکز بهداشتی و کلینیک جراحی‌های محدود مورد بررسی قرار گرفتند. گزارش موجود حاصل بررسی‌های کارشناسی و جلسات با دستگاه‌های ارشد شامل قوه قضائیه، سازمان بازرسی، وزارت بهداشت، وزارت کار و رئیس شورای شهر تهران است.

تاریخ وقوع حادثه سال ۹۹ و تعداد افراد فوت شده ۱۹ نفر بوده است. حادثه از حیاط کلینیک آغاز می‌شود و بعد به ساختمان سرایت می‌کند. به دلیل بسته بودن محیط آتش تا بالاترین طبقه کلینیک تسری می‌یابد که تعدادی از بیماران فوت کرده و تعدادی دچار سوختگی می‌گردند. موارد عدم انطباق با ایمنی در کلینیک سینا به شرح زیر است:

پلکان فاقد دوربندی، درب‌های ساختمان از جنس شیشه، ارزیابی عملکرد دستگاه‌های ذیربط، وزارت بهداشت هیچ بازدیدی در زمینه ایمنی و بهداشت حرفه‌ای نداشته است. عدم وجود گزارشاتی از مسئول فنی سینامهر در خصوص رفع مشکلات ایمنی این کلینیک از نقاط مبهم است. عدم رعایت موازین ایمنی، جابجایی فضای فیزیکی از عوامل این حادثه بوده است. استانداردهای اعتباربخشی مراکز جراحی محدود ابلاغ نشده بود که همه این موضوعات به وزارت بهداشت باز می‌گردد.

وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی قبل از حادثه عملکرد بسیار ضعیفی در حوزه بازدید و ارائه راهکار داشته است. هیچ بازدیدی قبل از این تاریخ انجام نشده است. در سال ۹۸ نامه‌ای به منظور ارتقای ایمنی محیط کار به وزرای دولت ارسال شده که مورد توجه قرار نگرفته است.

سازمان آتش نشانی سال ۹۴ بازدیدی از این کلینیک داشته و دستورالعمل ایمنی را به این کلینیک ارسال کرده است. ۴ بار پیگیری نموده و در زمان کمتر از ۵ دقیقه به محل حادثه ورود کردند.

نیروهای آتش نشانی آموزش می‌بینند که در زمان قبل و حین حریق در جهت نجات جان و مال شهروندان اقدام کنند. باید تحول اساسی در ساز و کار سازمان آتش نشانی صورت پذیرد در غیر این صورت با توجه به رشد تکنولوژی و افزایش مستمر خطرات، سازمان آتش نشانی در زمان بروز بحران ناموفق خواهد بود. اگر در تهران بحرانی در سطح زلزله اتفاق بیفتد، با توجه به تعداد و توزیع ایستگاه‌های آتش نشانی تعداد زیادی از شهروندان جان خود را از دست خواهند داد.

ضعف سیستمی در برآورد و مدیریت خطر و همچنین تأمین تجهیز سازمان آتش نشانی در برابر بحران‌ها وجود دارد.

پیشنهادات اجرایی برای سازمان‌های درگیر:

- بررسی آئین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها

- استفاده از مدیران تخصصی ایمنی

- اجرای مستمر مفاد ماده ۸۷ قانون کار

- تقویت تعاملات با قوه قضائیه و وزارت دادگستری

- تدوین آئین نامه ویژه مراکز درمانی

- به روز رسانی دستورالعمل‌ها و آئین نامه‌های اجرایی

- شهرداری موظف به ارائه پایان کار ساختمان در صورت تأییدیه های ایمنی را داشته باشد

- قبل از پایان کار ساختمان‌ها نباید اجازه واگذاری داشته باشند

- انجام بازرسی‌های منظم از ساختمان‌های درمانی و اداری به صورت منظم از سوی شهرداری

- سازمان آتش نشانی باید از مناطق حساس بازدید کرده و میزان ایمنی آنها را مورد بررسی قرار دهد

- کمک به شهرداری‌ها برای درجه بندی ساختمان‌ها از نظر ایمنی

- آموزش حرفه‌ای پرسنل آتش نشان

- آسیب شناسی حوادث گذشته مثل پلاسکو

- خرید تجهیزات و به روز رسانی بر اساس نوع مناطق درگیر

- قوه قضائیه باید دادسرای ویژه‌ای را برای جرایم ایمنی تشکیل دهد

- پیگیری سریع جرایم

- عدم اجازه تغییر رویه کمیسیون ماده ۱۰۰ به جرایم نقدی

- پیگیری قضایی از بیمه‌هایی که ساختمان‌های ناایمن را ایمن کردند

- مجلس شورای اسلامی باید در راستای اصلاح و بازنگری قانون‌های گذشته در حوزه ایمنی اقدام کند تا خلاءها و تداخل وظایف دستگاه‌ها از بین برود.

- تصویب اعتبارات لازم و مورد نیاز حوزه ایمنی از طریق پیش بینی منابع در بودجه سالانه

- درخواست ارائه لایحه سند جامع ایمنی راهبردی کشور

- مشخص کردن متولیان امر ایمنی در کشور

- بررسی کمی و کیفی عملکرد سازمان‌های مختلف در حوادث و معضلات ایمنی

در ادامه جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در تذکری گفت: حدود ۴۷۰ روز از این حادثه می‌گذرد، ۱۹ نفر در این حادثه جان باختند. به نظر می‌رسد ارائه این گزارش دیرهنگام است.

وی افزود: هیئت رئیسه باید سریع‌تر این گزارش را در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می‌داد. وزارت بهداشت در نظارت بر روی این ساختمان‌ها، ترک فعل داشته است.

در ادامه میرمحمدی عضو کمیسیون بهداشت در واکنش به این تذکر گفت: این گزارش مربوط به یک ماه پیش است. متأسفانه گزارش‌هایی که در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود، مورد دقت قرار نمی‌گیرد. کلینیک جراحی محدود سینای اطهر منفجر شد و ۱۹ نفر از هموطنانمان جان باختند.

وی افزود: بخش قابل توجهی از بیمارستان‌ها، مراکز جراحی محدود پتانسیل تکرار چنین وقایعی را دارند. وزارتخانه‌ها باید پاسخگوی ترک فعل‌های صورت گرفته باشند و در راستای ایمنی ساختمان‌ها اقدام کنند. سازمان برنامه و بودجه نیز باید اعتبارات مورد نیاز را در اختیار وزارتخانه‌های مربوطه قرار دهند.

در ادامه علی نیکزاد نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت، گفت: کمیسیون بهداشت در صورت لزوم می‌تواند در قالب ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی از عملکرد وزارت بهداشت وقت در خصوص این حادثه به قوه قضائیه شکایت کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر