۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۶۵۹۲۴
دیدبان آمریکایی:
یک دیدبان وابسته به کنگره آمریکا در امور بازسازی افغانستان گزارش داد که واشنگتن از جنگ افغانستان درس نگرفته است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از فارس، یک نهاد دیدبان مرتبط با کنگره آمریکا گزارش داد این کشور از جنگ افغانستان درس نگرفته و اشتباهات خود را تکرار خواهد کرد.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «راشا تودی»، «جان ساپکو» ناظر ویژه دیدبان بازسازی افغانستان، با اشاره به الگوی فاجعه‌بار مدیریت جنگی آمریکا طی دهه‌های گذشته گفت، هیچ تضمینی وجود ندارد که واشنگتن در آینده نیز اشتباهات خود را تکرار کند.

این ناظر آمریکایی افزود: «آنچه ژنرال‌ها یا سفرا و مقامات دولت آمریکا به شما می‌گویند باور نکنید که [مدعی هستند] هرگز این کار را تکرار نخواهیم کرد».

ساپکو در ادامه گفت: «این دقیقاً همان چیزی است که بعد از [جنگ] ویتنام گفتیم. اینکه دیگر این کار را تکرار نمی‌کنیم و بعد [جنگ] عراق و افغانستان را ترتیب دادیم. ما باز هم این کار را انجام خواهیم داد».

این دیدبان روز پنجشنبه در گزارشی آورده است، اگر به تصرفات اخیر گروه طالبان در افغانستان رسیدگی نشود، می‌تواند به «بحرانی وجودی» برای دولت این کشور تبدیل شود.

در این گزارش آمده است «گزارش‌هایی که از افغانستان می‌رسند، بسیار ناراحت‌کننده هستند» و حملات طالبان که از بهار آغاز شده‌، در سه ماهه دوم سال جاری میلادی به اوج رسیده و نیروهای فاقد آمادگی دولتی را غافلگیر کرده است.

به گفته این دیدبان مرتبط با کنگره آمریکا، مجموع هزینه‌های بازسازی در افغانستان و عملیات‌های مربوطه، از آغاز سال مالی ۲۰۰۲ تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ به ۱۴۴.۹۸ میلیارد دلار رسیده است.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آن‌ها در افغانستان ادامه داشته است.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شده و به گفته رسانه‌های آمریکایی حدود نود درصد نیروهای آمریکایی این کشور را ترک کرده‌اند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر