۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷
کد خبر: ۶۵۲۶۵
پوتین:
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تهدیدهای سایبری آمریکا علیه کشورش را نگران کننده دانست و اعلام کرد: آمریکا از همکاری با روسیه در عرصه سایبری و مبارزه با جرایم در این عرصه خودداری کرده است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایرنا، پوتین در گفت و گو با شبکه تلویزیونی ان.بی.سی آمریکا که قسمت دوم آن روز دوشنبه منتشر شد، گفت که امیدوار است که همکاریها با آمریکا در عرصه مبارزه با جرایم سایبری آغاز شود.

پوتین با بیان اینکه روسیه آماده گفت و گو با آمریکا در زمینه امنیت سایبری است، اظهار داشت: این آمریکا است که از همکاری با روسیه در این عرصه امتناع کرده است.

وی دست داشتن روسیه و یا هکرهای روس در حملات سایبری در آمریکا را "مضحک" خواند و گفت که آمریکا تاکنون هیچ مدرک و شواهدی برای اثبات اتهام روسیه در این عرصه ارائه نکرده است. 

رئیس جمهوری روسیه گفت: اتهامات زیادی به ما وارد کرده اند که مداخله در انتخابات و دست داشتن در حملات سایبری از آن جمله است و حتی یک بار به خود زحمت ارائه شواهد ندادند و فقط اتهام بی اساس وارد کردند. 

پوتین در ادامه مصاحبه به اهمیت یافتن توافق و راه حل های مورد قبول دو طرف در روابط با آمریکا اشاره کرد.


پوتین در ادامه مصاحبه گفت که از فعالیت های تجسسی آمریکا در عرصه سایبری ترسی ندارد.

وی در این مورد و امکان نفوذ آمریکا در شبکه های روسی گفت: من نمی ترسم اما می دانم که چنین چیزی امکانپذیر است. 

آمریکا برای ثبات جهان تلاش نکرده است

پوتین در بخش دیگری از مصاحبه با شبکه آمریکایی خاطرنشان کرد که مهم ترین عامل در امور بین المللی ثبات و قابل پیش بینی بودن است.

وی افزود: اما در سالهای اخیر ازطرف آمریکا تلاشی برای تثبیت امور بین المللی ندیده ایم. 

رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه من یک چیزی می گویم و بایدن طور دیگری می گوید، اظهار داشت: اظهارات و موضع گیریهای ما در موارد مختلف با هم متفاوت است.

پوتین همچنین گفت که روابط بین آمریکا و روسیه در سالهای اخیر به پایین ترین سطح رسیده است.

با ناوالنی بدرفتاری نمی شود 

پوتین با رد این ادعا که در مورد الکسی ناوالنی فعال سیاسی مخالف دولت روسیه در زندان بدرفتاری می شود، گفت: با وی بدتر از دیگران رفتار نمی شود. 

ناوالنی یکی از اصلی‌ترین منتقدان پوتین و از داوطلبان شرکت برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ میلادی روسیه بود که به دلیل محکومیت قبلی از نامزدی در انتخابات منع شد.وی بیستم ماه اوت سال ۲۰۲۰ (سی ام مرداد سال ۱۳۹۹)  در بازگشت از سیبری به مسکو بیمار و پس از فرود اضطراری هواپیما به بیمارستانی در شهر اومسک سیبری منتقل شد و سپس به یک مرکز درمانی در برلین انتقال یافت، جایی که پزشکان آلمانی اعلام کردند، نشانه‌هایی از مسمومیت وی با ماده سمی نوویچوک وجود دارد.


همکاری روسیه و ایران در حوزه فناوری ماهواره جعلی است
پوتین در بخشی از مصاحبه که  دو روز پیش پخش و امروز نیز بازپخش شد، گزارش مربوط به همکاری روسیه و ایران در حوزه فن آوری های ماهواره ای را "جعلی" خواند و آن را تلاشی برای محدود کردن هر گونه همکاری نظامی-فنی دانست.

وی تصریح کرد روسیه برنامه هایی برای همکاری با ایران از جمله در حوزه همکاری های فنی-نظامی دارد.

ممنوعیت ارسال تجهیزات پزشکی به سوریه غیرانسانی است

پوتین در ادامه مصاحبه از تحریم پزشکی سوریه توسط غرب و آمریکا انتقاد کرد.

رئیس جمهوری روسیه گفت: ممنوعیت ارسال تجهیزات پزشکی به سوریه اقدام غیرانسانی است و این گونه رفتار سخت با مردم را به هیچ وجه نمی توان توجیه کرد. 

پس از پایان دوره حکومت پوتین وضعیت روسیه بد نمی شود

پوتین در پاسخ به سوالی در مورد جانشین خود گفت که پس از پایان حکومت وی، وضعیت روسیه بد نمی شود و دچار فروپاشی نخواهد شد.

وی گفت: اگر وضعیت کنونی روسیه را با اوضاع کشور در سال 2000 میلادی که در آستانه از دست دادن حق حاکمیت و تمامیت ارضی قرار داشت و شمار زیادی از مردم کشور در زیر خط فقر قرار گرفته بودند مقایسه کنیم، وضعیت بسیار فرق کرده و بهبود یافته است. 

پوتین خاطرنشان کرد که آماده است از همه افراد آماده برای جانفشانی برای روسیه حمایت کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دیکتاتور است گفت که این گونه ارزیابی را برخی کشورها در مورد نخبگان حاکم بر کشورهای مختلف باتوجه به صلاحدید خود اعلام می کنند. 

به وضع سلامتی یاروشنکو در زندان آمریکا توجه نمی شود

پوتین با انتقاد از بدرفتاری در مورد کنستانتین یاروشنکو خلبانی زندانی روس در آمریکا گفت: یاروشنکو مسائل بزرگ در مورد سلامتی خود دارد اما مدیریت زندان به این مسائل توجهی نمی کند. 

«کنستانتین یاروشنکو» خلبان روسی که از هفت سال پیش در زندان های آمریکا به سر می برد، در نامه ای خطاب به مقام های روسیه از شکنجه خود در زندان های این کشور سخن گفته و خواستار کمک مقام های روسی برای آزادی خود شده است.

کنستانتین یاروشنکو به جرم قاچاق مواد مخدر در آمریکا به ۲۰ سال زندان محکوم شده است.
وی در سال ۲۰۱۰ در لیبریا دستگیر شد و یک سال بعد در عملیاتی ویژه که روس ها آن را اقدامی غیرقانونی می دانند به آمریکا منتقل شد.

 روسیه آماده همکاری با آمریکا در عرصه فضایی است

پوتین گفت که روسیه برای همکاری با آمریکا در عرصه فضایی آمادگی دارد.

وی در مورد سخنان اخیر دیمیتری راگوزین رئیس شرکت دولتی روس کاسموس در مورد همکاری با آمریکا نیز گفت که راگوزین هم طرفدار توسعه همکاری با آمریکا در عرصه فضایی است. 

راگوزین پیشتر گفته بود که طرف روسی تنها در صورت لغو تحریم ها علیه شرکت های وابسته به این نهاد فضایی روس، آماده همکاری با ناسا است.

به گزارش روز جمعه ایرنا دیمیتری روگوزین رئیس سازمان فضایی فدرال روسیه در کاتال تلگرامی خود نوشت: ما مخالف همکاری نیستیم اما تنها راه آن رفع لغو تحریمها علیه شرکتهای روسکاسموس است."

پیش از این ، بیل نلسون ، رئیس ناسا  در مصاحبه با رسانه ها گفته بود که همکاری بین ایالات متحده و روسیه در فضا منحصر به فرد است و  نباید متوقف شود.

 در دیدار با بایدن مسائل مورد نیاز برای هماهنگی مطرح می شود

پوتین گفت که در دیدار وی با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، مسائل نیازمند برای هماهنگی با طرف آمریکایی و تعیین مواضع برای حل بهتر مسائل مطرح خواهد شد. 

پوتین این را نیز گفت که تمایل بایدن برای دیدار با وی، حیرت او را برنیانگیخته است. 

 رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از مصاحبه گفت که روسیه هیچ ترسی از ناوهای هواپیمابر چین ندارد.

وی در مورد دستگیری بیش از 400 نفر از شرکت کنندگان در حمله به ساختمان کنگره آمریکا در اواخر دوره حکومت ترامپ خاطرنشان کرد که این افراد برای خواسته های سیاسی دست به این اقدام زدند. 

پوتین دستگیری این افراد را تعقیب و پیگرد بخاطر عقاید سیاسی خواند و گفت که این افراد برای دزدیدن رایانه به کنگره نرفته بودند بلکه خواسته های سیاسی داشتند.

 پوتین: به جانشین خود فکر نکرده ام

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مصاحبه با تلویزیون تلویزیونی ان بی سی  آمریکا گفت که او پس از خروج از سمت رئیس جمهوری به مسئله حفاظت از خود نمی اندیشد.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا پوتین انتظار محاظت ازجانشین خود آن طور که در گذشته برای بوریس یلتسین انجام داده بود را دارد یا خیر، رئیس جمهور پاسخ داد که درباره آن فکر نمی کند.

سرویس مطبوعاتی کرملین بخشی از مصاحبه را نقل کرد: "من حتی به آن فکر نمی کنم، اینها پرسشهایی با اهمیت عمومی درجه سه هستند. مهمترین چیز سرنوشت کشور و مردم آن است."

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر