۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹
کد خبر: ۶۵۱۷۴
جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: واکسن ایرانی فخرا در تراز واکسن‌های جهانی است و برتری‌هایی نیز نسبت به نمونه‌های خارجی خود دارد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از مهر، سردار قاسم تقی زاده جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در آیین آغاز فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی فخرا طی سخنانی اظهار داشت: وزارت دفاع و نیروهای مسلح در کنار فعالیت‌های نظامی کارهای بسیار بزرگی را انجام داده است که موجب افتخار ماست.

وی ادامه داد : خوشبختانه توانستیم بعد از شیوع کرونا در کنار ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و ارایه خدمات در بیمارستان های مختلف نیروهای مسلح به مردم در حوزه ساخت واکسن هم وارد شویم و امروز یکی از مهم ترین و کارآمدترین واکسن ها در وزارت دفاع تولید شده است.

جانشین وزارت دفاع گفت: ما افتخار داریم که از تکنولوژی هایی که در موشک نقطه زن ، شناورهای پیشرفته و حوزه هوایی داشتیم و در بسیاری از سلاح ها تجهیزات به پیشرفت های بسیار خوبی به دست بیاوریم و توانستیم موشک‌های زمین به زمین را نقطه زن کنیم و در صنعت هوایی با ساخت جنگنده آموزشی و سلاح انفرادی به به برتری هایی نسبت به غرب دست یابند. همچنین بسیاری از تجهیزات را تولید کردیم که قابل گفتن و اعلام عمومی نیست که انشالله در زمان خود برخی از آنها اعلام خواهد شد.

سردار تقی زاده گفت: در حوزه ساخت واکسن یکی از افتخارات بزرگ ما این است که درزمان شهید فخری زاده تیمی و کادری بسیار فهیم و دانشمند را تشکیل دادند و فاز تحقیقاتی واکسن ایرانی را آغاز کردند که الحمدالله با پشتیبانی های صورت گرفته توانسته ایم به موفقیت های خوبی و مراحل موفقیت‌آمیز در شرکت سپند برسیم و امیدواریم در زمان ریاست جدید این سازمان نیز موفقیت ها ادامه یابد و شاهد توسعه زیر ساختار و توسعه واکسن ایرانی فخرا باشیم.

وی ادامه داد: آنچنان که ما در صنعت هوایی ، موشک سازی ، هواپیمایی و شناور تمام تجهیزات بومی است ان شالله یکی از افتخارات ایران ساخت واکسن ایرانی فخرا که در تراز واکسن‌های جهانی است را داشته ایم و می‌توانیم با افتخار بگویم که این واکسن برتری های نیز نسبت به نمونه‌های خارجی خود دارد و امیدواریم بتوانیم در فاز اول نیاز داخلی کشور را تامین و در مراحل بعد به بحث صادرات آن بپردازیم.

در ادامه این مراسم که با حضور سردار قاسم تقی زاده جانشین وزیر دفاع، سردار محمد حسین سپهر فرمانده قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح ، سردار مهدی فرحی، حریر چی معاون وزیر بهداشت و درمان و امیر شعبانیان معاون هماهنگ کننده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برگزار شد.حریر چی معاون وزیر بهداشت و درمان اظهار داشت: برای تشکر از تلاش های نیروهای مسلح که به صورت داوطلبانه در طی سالهای گذشته اقداماتی در حوزه سلامت انجام داده اند، در این مراسم حضور یافتم.

وی ادامه داد: واکسن فخرا یک کار فوق العاده و خیره کننده است که توسط نیروهای مسلح تولید شده و افتخار دیگری را برای سرزمین مان به همراه داشته است.

معاون وزیر بهداشت گفت: در کل دنیا تعداد محدودی از کشورها توان ساخت واکسن را دارند، خوشبختانه ایران نیز به این فناوری دست یافته، باید از دست اندرکاران این پروژه ها تشکر کنیم. تنها راه برون رفت از بحران کرونا که در صد سال اخیر و حتی چند قرن اخیر بشر چنین بحرانی را تجربه نکرده، استفاده از واکسن و رسیدن به ایمنی جمعی است که تنها از طریق را واکسن ایجاد می‌شود.

حریرچی با اشاره به مسائل پیش آمده در توزیع واکسن کرونا گفت برخی کشورهای تولید کننده واکسن از در اختیار قرار دادن آن به کشورهای همسایه خود نیز امتناع کردند مثلاً آمریکا واکسن به کانادا نداد یا انگلستان که از دادن واکسن به فرانسه خودداری کرد بسیاری کشورها هنوز واکسیناسیون شروع نشده است و در بسیاری کشورها نیز تعداد کمی تزریق شده است.

حریرچی انتشار اخبار غیر واقع و ایجاد تردید در جامعه را گناه نابخشودنی خواند و گفت: با وجود گسترش کرونا ارائه خدمات ما محدود نشده است و اگر این انتشار اخبار کذب از روی عمد باشد گناهی نابخشودنی است. باید از تولید واکسن در کشور و همچنین انجام واکسیناسیون حمایت کنیم و تا واکسیناسیون عمومی باید همه پروتکل ها از سوی مردم رعایت شود.

معاون وزیر بهداشت توسعه حوزه سلامت بسیار مهم خواند و افزود: در آینده نیاز کشور به خدمات بهداشتی درمانی بسیار افزایش می یابد و یکی از مشکلات ۱۵ سال آینده ما نگهداری افرادی با سن بالا است. به همین دلیل تقویت نظام سلامت کشور بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: نیروهای مسلح همواره سینه خود را برای دفاع از ملت سپر کرده و در شیوع کرونا و بلایا همواره در کنار مردم بوده است، خواهش داریم که این رویه را همچنان ادامه دهند.

کریمی: تولید واکسن فخرا با ظرفیت ۲ میلیون دوز آغاز شد

در ادامه این برنامه، احمد کریمی مدیر پروژه واکسن ایرانی فخرا ، صبح امروز چهارشنبه در آغاز فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی فخرا طی سخنانی اظهار داشت: فرایند تحقیق و توسعه واکسن فخرا از اسفند ۹۸ در سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در زمان حیات شهید فخری زاده با راهبری و مدیریت ایشان آغاز گردید که به جهت اهمیت این پروژه شهید فخری زاده و مقام عالی وزارت دفاع، نظارت مستقیم بر انجام پروژه داشتند. که جای ایشان در این مراسم بسیار خالی می باشد.

وی ادامه داد: همانطور که مستحضرید واکسن فخرا از نوع واکسن های کشته شده و غیرفعال است که در بستر سطح ۳ ایمنی تولید می شود. بذر واکسن با غربالگری از میان ۳۵۰۰۰ نمونه بیمار ایرانی ایزوله گردیده و شناسنامه دار شده است.

مدیر پروژه واکسن ایرانی فخرا گفت: تولید این محصول در زیر ساختی با ظرفیت دو میلیون دوز در سال آغاز گردید که با بهینه سازی فرایندها به ۱۰ میلیون دوز در سال ارتقاء یافت. ما امیدواریم با توسعه کارخانه ی تولید صنعتی واکسن تا پایان تابستان این ظرفیت به چند برابر ظرفیت فعلی افزایش یابد .

وی ادامه داد: فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن فخرا با موفقیت با ۱۳۵ نفر داوطلب به انجام رسید. در این فاز سه گروه غلظت بالای واکسن، غلظت پایین واکسن و واکسن نما وارد مطالعه شدند که بی خطری واکسن فخرا محرز گردید، هر دو غلظت واکسن سیستم ایمنی را تحریک کرد. ایجاد آنتی بادی های نوترالیزان در خون داوطلبین نشان داد که این واکسن قابلیت خنثی سازی ویروس را دارد. بیشترین تحریک سیستم ایمنی در تزریق غلظت بالای واکسن و فاصله تزریق ۱۴ روز مشاهده شد.

کریمی بابیان اینکه فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن فخرا با ۵۰۰ نفر داوطلب انجام خواهد شد، افزود: بر اساس نتایج فاز اول غلظت بالا و فاصله تزریق ۱۴ روز انتخاب شده است . جهت کاهش مراجعه حضوری داوطلبین نرم افزاری طراحی شده که از طریق موبایل یا کامپیوتر وضعیت خود را ثبت می کنند و همکاران ما در مرکز به صورت لحظه ای به بررسی موضوع پرداخته و در صورت لزوم اقدام متناسب را انجام خواهند داد.

مدیر پروژه واکسن ایرانی فخرا افزود: در این بخش بر خود واجب می دانم از همراهی ملت غیور ایران که با استقبال کم نظیر خود از شرکت در کارآزمایی بالینی واکسن فخرا موجب دلگرمی گروه فخرا شدند تقدیر و تشکر کنیم. همچنین، از پشتیبانی و حمایت های همه ارکان وزارت دفاع به ویژه مقام عالی وزارت، امیر حاتمی که در تمامی طول پروژه حامی ما بودند سپاسگزاریم.

وی ادامه داد: ازپشتیبانی و پیگیری های ستاد کل نیروهای مسلح، همچنین حمایت و همکاری بی شائبه معاونت آماد و پشتیبانی وزارت دفاع، معاونت منابع انسانی و اداره کل بهداشت و درمان ، هیئت مدیره و مدیر عامل محترم سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، مدیرعامل محترم سازمان صنایع دفاع و همکاران ایشان در بهره برداری از مرکز کارآزمایی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی ارتش، دانشگاه جامع امام حسین (ع) و دانشگاه علوم پزشکی ایران کمال امتنان را داریم. باید از شرکت های دانش بنیان کشور که در کمک به این پروژه و بومی سازی تجهیزات و مواد مورد نیاز نقش ویژه ای داشته و ما را یاری می کنند قدردانی کرد.

وی ادامه داد: تشکر ویژه از خانواده های معزز و محترم شهدای هسته ای پرافتخار کشور را داریم. کسانی که در ادامه راه شهدا با حضور در این مجلس یاور محققین این عرصه شده و در شروع فاز ۱ با تزریق به فرزند شهید فخری زاده و امروز در شروع فاز دوم با تزریق به همسر شهید رضایی نژاد در آغاز راه واکسن، راه شهدا را ادامه دادند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر