۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۶۳۴۹۶
دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه در افق آینده این شورا تصویب سند حکمرانی داده، ترسیم شده است، گفت: به دنبال بلوغ شبکه ملی اطلاعات هستیم.
به گزارش پایداری ملی به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی به مناسبت ۱۷ اسفند سالروز تأسیس این شورا در پیامی گفت: آغاز دهمین سال تأسیس شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی در حالی است که تحولات شگرف و عمیق فناوری در دنیا، زیست در فضای حقیقی را در سیطره خود قرار داده و با ظهور عصری جدید مرکب از واقع و مجاز، تمامی شئون زندگی انسان معاصر تحت تأثیر قرار گرفته است.

وی افزود: در این دوره تاریخی همانگونه که طبق فرمایش عالمانه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) به بزرگترین نماد تحول جهانی تشبیه شده، مرزهای بین‌المللی در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و دفاعی مفاهیمی جدید یافته و حکمرانی متأثر از فضای سایبر نگاهی نو در علوم مدیریت و سیاستگذاری‌های کلان ایجاد کرده است تا جایی که مفاهیمی همچون دولت مجازی و دولت به مثابه سکو، جزو واژه‌های کلیدی نظام حکمرانی محسوب می‌شود. چرا که امروز سکوها محل انباشت قدرت نرم و صاحبان آنها بازیگران اصلی فضای مجازی و در امتداد آن فضای واقعی هستند.

فیروزآبادی خاطرنشان کرد: شورای عالی فضای مجازی کشور در پایان دومین دوره تأسیس در مسیر استقلال در حاکمیت و حکمرانی به دنبال بلوغ شبکه ملی اطلاعات برای ایجاد شبکه ای ایمن، پایدار، مستقل با دامنه ارتباطات جهانی اینترنت است تا حافظ آزادی و حریم خصوصی مردم و نگهدارنده داده‌های آنها در برابر تهاجمات و حملات سایبری باشد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: همچنین خدمات پایه بومی بر بستر این شبکه با مشارکت همه ذینفعان در حوزه‌های حاکمیتی، بخش خصوصی و جامعه مدنی که لازمه رهبری بر این فضا و اقتدار ملی است در اولویت‌های حمایت این شورا است تا بتوانیم با خدمات بومی پایه مناسب پاسخگوی نیاز مخاطبان، گسترش دهنده قلمرو مجازی و صادر کننده دانش فنی ملی به جهانیان باشیم.

وی گفت: ما بر این باوریم که با همت و تلاش جوانان متخصص و تجربیات بزرگان این حوزه می‌توانیم در زمینه‌های هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، فناوری‌های کوانتومی و منظومه‌های ماهواره‌ای نقش فعال داشته و از بازیگران تأثیرگذار باشیم.

فیروزآبادی افزود: در این مسیر طی شده شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی به عنوان بازوی نظارتی و اجرایی آن بر مواجهه فعال در این حوزه تاکید داشته و تا امروز اسنادی مصوب کرده تا نقشه راهی برای تمامی فعالان این حوزه باشد که بتوانند همسو با جهان و متعهد به ارزش‌های ایرانی اسلامی در این مسیر پیشرو و پیشتاز شوند.

وی ادامه داد: اسنادی برای تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات و سند طرح کلان و معماری این شبکه برای استقلال ارتباطات، سند الزامات حاکم بر اینترنت اشیا و تدوین نقشه راه فناوری آن برای حفظ حریم خصوصی کاربران، سند الزامات پیشگیری و مقابله با نشر اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف واقع در فضای مجازی برای احقاق حقوق آسیب دیدگان و اسناد نظام هویت معتبر در فضای مجازی کشور تصویب شده است و تدوین سند تحول حوزه‌های فرهنگ و آموزش با توجه به تحولات فضای مجازی برای ایجاد شرایطی مناسب در درگیری جهان با همه گیری ویروس کرونا و در نهایت شکل گیری سکوی فراگیر شاد در این حوزه که فعالیت نظام آموزشی کشور را در برابر عواقب ناشی از این بیماری احیا کرده، از دیگر اقدامات این شورا است.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: همچنین هماهنگی‌هایی در کشور برای تصویب اسنادی در رابطه با تعامل پذیری الکترونیکی به منظور ساماندهی، تسهیل و استاندارد سازی مبادله اطلاعات میان بخشی و همین طور برای اولین بار مبادله اطلاعات و داده بین بخش دولتی و خصوصی کشور صورت گرفت که برآمده از تشکیل کارگروه تعامل پذیری است.

به گفته فیروزآبادی، در افق آینده شورای عالی فضای مجازی نیز سند حکمرانی داده، سند سیاست‌ها و تکالیف توسعه رمز پول بانک مرکزی و ساماندهی رمز ارزها به عنوان یکی از دغدغه‌های امروز مردم برای حفاظت از سرمایه‌ها و در نهایت ایجاد محیطی مناسب برای توسعه اقتصاد دیجیتال و به تبع آن افزایش اشتغال مجازی برای جوانان ترسیم شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که در دوره جدید، شورای عالی فضای مجازی به عنوان کانون مرکزی هماهنگی، تصمیم گیری و سیاستگذاری در این فضا بتواند در مسیر رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) فضایی برای بهره مندی حداکثری از فرصت‌ها و صیانت از آسیب‌های ناشی از آن جهت ارائه خدمات گسترده و مفید به مردم ایجاد کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر