۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴
کد خبر: ۶۳۴۸۹
سردار جلالی در آئین رونمایی از طرح جامع پدافند غیرعامل اصفهان خبر داد
سردار غلامرضا جلالی گفت: نظام آمادگی و رزمایش در دستگاه های اجرایی که با هدف ایجاد هم افزایی بخش‌‌های نظامی و غیرنظامی تعریف، تصویب و ابلاغ شده است در سال 1400، به صورت قاطع، عملیاتی، سازماندهی، طراحی، آموزش و تمرین خواهد شد.
به گزارش پایداری ملی و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پدافند غیرعامل کشور، شورای پدافند غیرعامل استان اصفهان با حضور سردار دکتر غلامرضا جلالی؛ رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، دکتر عباس رضایی؛ استاندار محترم اصفهان و جمعی از مسئولان استان و معاونین و جانشینان قرارگاه‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور در پالایشگاه نفت اصفهان برگزار شد.

سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در این مراسم ضمن تبریک اعیاد ماه رجب و فرارسیدن مبعث رسول اکرم(ص) با بیان اینکه تهدیدات علیه کشور با تغییر دولت ها در آمریکا تغییر اساسی نمی‌کند، اظهار داشت: در واقع ممکن است تاکتیک‌ها تغییر کند ولی استراتژی خصومت دشمن پابرجاست. کما اینکه موضع گیری‌های بایدن هم تاکیدی بر این موضع است که تهدیدات همچون گذشته ادامه دارد و تنها ممکن است رویه‌ها تغییر کند.

وی با بیان اینکه استراتژی دور جدید فشارهای دشمن که از زمان ترامپ آغاز شد، اعمال "فشار حداکثری" و "همه جانبه" بود، تصریح کرد: در مقابل، مقام معظم رهبری با اتخاذ و ابلاغ "راهبرد مقاومت فعال"، سبب شدند تا با وجود برخی فشارها، کشور یکپارچه و هماهنگ از این پیچ تاریخی به سلامت عبور کند.

ضرورت هم افزایی بخش‌های نظامی و غیرنظامی در برابر فشار همه جانبه دشمن

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه در فشار حداکثری و همه جانبه، دشمن از همه ظرفیت ها و نقاط قوت خود علیه نقاط ضعف طرف مقابل استفاده می‌کند، تصریح کرد: با توجه به راهبردهای دفاعی مقام معظم رهبری در بخش ملی، هم بخش دفاعی و هم بخش غیرنظامی باید به صورت یکپارچه و هماهنگ عمل کنند. در واقع مقاومت فعال، تکالیفی را برای بخش های لشکری و کشوری ایجاد می‌کند که لازم است همه بخش‌ها متناسب با این رویکرد در برابر تهدیدات فراگیر، تکالیف خود را شناخته و عمل کنند.

رزمایش‌های نظامی ایران نقش بسزایی در ارتقای قدرت بازدارندگی کشور داشت

وی با بیان اینکه در سطح کشوری تکالیف اینگونه بود که در بخش لشکری، طرح ها با توجه به تنوع تهدیدات، مورد بازنگری قرار گرفت، توضیح داد: کسب آمادگی و نمایش توانمندی‌ها، استراتژی‌ها و تاکتیک های جدید در قالب رزمایش و تفهیم قدرت تصمیم‌گیری به دشمن، راهبردی بود که نقش بسزایی در نمایش قدرت بازدارندگی ما بازی کرد و نشان داد ما در هرجایی که لازم باشد اراده پاسخگویی داریم. حمله موشکی به پایگاه آمریکایی‌ در عین الاسد به‌عنوان بخشی از انتقام خون شهید سلیمانی نمونه‌ای از این اراده است. 

سردار جلالی با بیان اینکه در بخش غیرنظامی نیز لازم بود تا همین هم افزایی وجود داشته باشد، یکی از رویکردهای مقاومت فعال را تامین و اداره مناسب نیازهای مردم به لحاظ معیشتی، اقتصادی، افکار عمومی و... دانست و گفت: در همین دوران، دشمن با وقاحت تمام از کرونا، به عنوان ابزاری برای اعمال فشار علیه ملت ایران استفاده کرد و از عیان کردن آن نیز ابایی نداشت. 

تصویب نظامات عملیات پیشگیرانه پدافندی با هدف تقویت دفاع همه جانبه

وی با بیان اینکه خوشبختانه شکست فشارها و اعتراف عناصر دشمن به ناکارآمدی راهبرد فشار حداکثری، نشان از پیروزی راهبرد مقاومت فعال دارد، ادامه داد: از آنجایی که پدافندغیرعامل، مکمل دفاع است؛ ما هم در سازمان پدافند غیرعامل با اتخاذ این رویکرد با همکاری با بخش دفاع تلاش کردیم این هم‌افزایی حفظ شود و در حوزه‌هایی که ستادکل احساس می‌کرد لازم است یک دفاع همه جانبه شکل بگیرد، ورود کردیم. ما رویکردهای عملیاتی پدافند غیرعامل را در سال گذشته با کمک دستگاه های اجرایی تدوین و بر اساس استراتژی ابلاغی ستادکل، نظامات عملیات پیشگیرانه پدافندی را در حوزه‌های مختلف تهیه کردیم که در شورای عالی پدافند غیرعامل به تصویب رسید.

اجرای جامع نظام عملیاتی رزمایش‌ها در دستگاه‌های اجرایی در سال 1400

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور نظام عملیاتی رزمایش‌ها و ایجاد، ارتقا و حفظ آمادگی‌ها در بخش غیرنظامی کشور را از جمله نظامات عملیات پیشگیرانه پدافندی عنوان کرد و توضیح داد: این نظام عملیاتی دفاعی دقیقا با هدف ایجاد هم افزایی بخش‌‌های نظامی و غیرنظامی تعریف، تصویب و در مهرماه سال جاری ابلاغ شد که در آن تکالیف همه دستگاه‌هایی اجرایی پیش بینی شده است.  انشالله در سال 1400، این نظام را به صورت قاطع و عملیاتی، سازماندهی، طراحی، آموزش و تمرین خواهیم کرد.

تصویب و ابلاغ نظام عملیاتی دفاع سایبری کشور

سردار جلالی ادامه داد: همچنین تصویب و ابلاغ نظام عملیاتی دفاع سایبری کشور نیز از دیگر اقداماتی بود که در دستور کار قرار گرفت. این نظام عملیاتی مشخص می‌کند که در هنگام یک حمله سایبری به زیرساخت‌های حیاتی کشور، سلسله مراتب، روابط، ارتباطات و روش‌ها، ابزارها و اجزا چگونه خواهد بود. 

تصویب سند جامع نظام عملیات پدافند شیمیایی کشور

وی با بیان اینکه پس از انفجار مهیب مواد شیمیایی بندر بیروت یک زنگ خطری برای ما و همه دنیا به صدا درآمد، تصریح کرد: این حادثه نشان داد احتمال وقوع چنین حادثه‌ای در کشور ما نیز وجود دارد و بنابراین باید برای مقابله با چنین شرایطی آماده باشیم. پس از آن به کمک بخش دفاعی، وزارتخانه‌های کشور، صمت و نفت، سند جامع نظام عملیات پدافند شیمیایی کشور تدوین شد و در بهمن ماه به تصویب رسید. 

سردار جلالی با بیان اینکه در این نظام عملیاتی، وظایف و تکالیف همه دستگاه‌ها در زمینه حوادث و مخاطرات شیمیایی در آن مشخص شده است، تصریح کرد: براساس آن، تامین نظامات در مرحله پاسخ به حادثه پیش بینی شده است. برای مثال در مورد مناطق نفتی که از یک وزارتخانه دستور می‌گیرند و به لحاظ کاری وابسته هستند، تعیین فرماندهان ارشد برای ایجاد هماهنگی و طرح‌های پاسخ و مقابله پیش‌بینی شده است که همه بخش‌ها چه دولتی و چه خصوصی را شامل می‌شود.

تعیین فرماندهی ارشد پدافند غیرعامل با هدف پاسخگویی به تهدیدات در مناطق نفتی

وی تصریح کرد: برهمین اساس برای هر یک از مناطق عسلویه، خارک، مناطق نفت خیز جنوب، پتروشیمی ماهشهر، بندرعباس، یک فرماندهی ارشد پدافند غیرعامل تعیین شده است. همچنین احساس کردیم که در دو منطقه تبریز و اصفهان نیز برای ایجاد هماهنگی و تهیه طرح های پاسخ به حادثه در برابر تهدیدات، نیاز است تا چنین اقدامی انجام شود. با توافق مسئولان وزارت نفت، استانداران و سازمان پدافند غیرعامل این اقدام نیز انجام شد تا بتواند سلسله مراتب پاسخ به حادثه را در این مناطق نیز تنظیم و عملیاتی کند.

استفاده از خروجی طرح جامع پدافند غیرعامل استانی در برنامه 1400 استانها

وی همچنین با اشاره به پیش بینی طرح جامع پدافند غیرعامل برای 31 استان اظهار داشت: مراحل تهیه و تدوین این طرح در بسیاری از استان‌ها به اتمام رسیده و تعداد کمی از آنها نیز برای سال آینده نهایی خواهد شد.

سردار جلالی افزود: بر اساس توافقات با وزیر محترم کشور و رئیس محترم ستاد کل و سازمان پدافند غیرعامل کشور قرار شد تا نتایج مطالعات طرح جامع پدافند غیرعامل استان ها مبنای برنامه های پدافند غیرعامل استانها و ادارات دولتی استان برای سال ۱۴۰۰ قرار گرفته و عملیاتی شوند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور چارچوب کلی این طرح جامع را شناسایی، تهدیدات و آسیب پذیری ها و مراکز پرخطر و وابستگی ها در استانها دانست تا تهدیدات احصا و با طبقه بندی زیرساخت‌های حیاتی استانها، الگوی پدافند غیرعامل برای برطرف کردن آنها تدوین شود.

وی ادامه داد: در بخش دیگری از اقدامات زیرساختی برای 51 شهر بالای 200 هزار نفر، پروژه مطالعات پدافند شهری در دست انجام است که براساس آن نقاط پرریسک و مخاطرات شهر در قالب برنامه شهری احصا و برای ایمن‌سازی آن برنامه ریزی خواهد شد که می‌تواند در ارتقای کیفیت زیست شهروندان تاثیر بسزایی داشته باشد.

تدوین و عملیاتی سازی طرح پدافند شیمیایی برای استان اصفهان
  
وی با اشاره به اینکه در سال 1400، برگزاری یک رزمایش چندبعدی در استان اصفهان پیش بینی شده است، تصریح کرد: داشتن طرح جامع پدافند شیمیایی برای استان اصفهان به جهت وجود صنایع شیمیایی متعدد در حریم شهر اصفهان ضروری است.

کاهش آسیب‌پذیری منطقه نفتی شمال غرب اصفهان با تعیین فرمانده ارشد پدافند غیرعامل

دکتر عباس رضایی؛ استاندار محترم اصفهان نیز در این جلسه اظهار داشت: استان اصفهان هم به لحاظ حجم تولیدات و هم تنوع محصولات شیمیایی و پتروشیمیایی، نقش مهمی در شکوفایی اقتصاد و خودکفایی استان و کشور دارد.

وی ادامه داد: هر یک از این واحدهای صنعتی دچار مشکل شوند بسیاری از صنایع وابسته به آنها نیز دچار مشکل خواهند شد و همین موضوع می‌طلبد که نگاه ما به این مناطق تنها اقتصادی نبوده بلکه ملاحظات ایمنی و امنیتی را نیز در نظر بگیریم.

رضایی با اشاره به تهیه طرح ارتقای ایمنی و حفاظتی منطقه نفتی شمال غرب اصفهان با همکاری سازمان پدافند غیرعامل کشور و سایر سازمانهای ذی ربط تصریح کرد: این طرح در شورای امنیت کشور، وزارت نفت و سازمان پدافند غیرعامل به تایید رسید و به شرکت‌های مستقر در این منطقه ابلاغ شد.

وی با اشاره به اینکه این طرح نیازمند آئین نامه اجرایی است تصریح کرد: خوشبختانه شرکت‌های مستقر در منطقه همکاری خوبی داشته‌اند و اکنون که فرمانده ارشد پدافند غیرعامل منطقه نفتی شمال غرب اصفهان مشخص شده است امیدوارم با تعامل خوب همه شرکت‌ها و نهادها شاهد ارتقای اقدامات در زمینه مقابله با تهدیدات دشمن و کاهش آسیب‌پذیری و ارتقای سطح امنیت در این منطقه به نحو مطلوب باشیم.


رونمایی از طرح جامع پدافند غیرعامل استان اصفهان  

گفتنی است در پایان این مراسم ضمن رونمایی از طرح جامع پدافند غیرعامل استان اصفهان که فرایند تهیه و تدوین آن قریب به 2 سال به طول انجامیده است، حکم فرماندهی ارشد پدافند غیرعامل منطقه ویژه نفتی اصفهان به مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان اعطا شد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر