۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۶۲۹۷۱
به گفته مدیر گروه علمی تحلیلی طیف و مدیر فروم اینترنت اشیاء ایران، تا سال ۲۰۲۵، در ایران ۲۰۰ میلیون دستگاه به اینترنت اشیاء متصل می‌شوند و تا سال ۱۴۰۳ نیز باید حداقل ۱۰درصد ارتباطات و اتصالات ایران روی فناوری‌های ارتباطی جدیدی همچون 5G باشد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا، مهدی روحانی‌نژاد در نشست خبری آنلاین سومین رویداد «هفته ایران دیجیتال» و ششمین نمایشگاه اینترنت اشیاء که ۲۷ و ۲۸ بهمن ماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، از پیش‌بینی اتصال ۲۰۰ میلیون دستگاه به اینترنت اشیاء تا سال ۲۰۲۵ در ایران خبر داد و گفت: به نظر می‌رسد بخش عمده دستگاه‌های متصل به اینترنت در کشور را کنتورهای برق، آب و گاز به منظور مدیریت مصرف انرژی می‌توانند تشکیل بدهند.

وی با اشاره به حجم بازار ۴۱۸ میلیارد دلاری اینترنت اشیاء در سال ۲۰۲۱ افزود: پیش‌بینی می‌شود از ۲۱ میلیارد دستگاه متصل به اینترنت اشیاء در جهان، حدود نیم میلیارد دستگاه توسط شبکه 5G، یک میلیارد دستگاه توسط اپراتورهای سلولار و مابقی از طریق شبکه‌های Low Power برد بلند مانند LoRa و شبکه‌های برد کوتاه به اینترنت متصل شوند.

به گفته روحانی‌نژاد، در ایران نیز براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی باید تا سال ۱۴۰۳ حداقل ۱۰ درصد ارتباطات و اتصالات ایران روی فناوری‌های ارتباطی جدیدی همچون 5G باشد.

او با بیان اینکه درخصوص استاندارد اینترنت اشیاء بین استانداردهای سلولار و غیرسلولار رقابت وجود دارد، گفت: باتوجه به اینکه خوشبختانه بار اصلی توسعه خدمات مبتنی برIoT روی فناوری بومی قرار دارد، دغدغه‌های حاکمیتی نیز در این حوزه کمرنگ‌تر خواهد بود.

مدیر فروم اینترنت اشیاء ایران افزود: در ایران فناوری NB-IoT توسط اپراتورهای موبایل حمایت می‌شود اما با فناوری LoRa هم این امکان فراهم شده است که استارتاپ‌ها خارج از شبکه اپراتورها بتوانند از فناوری‌های دیگری هم استفاده کنند.

او درخصوص هفته ایران دیجیتال نیز توضیح داد: باتوجه به اهمیت موضوع توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور از سال ۹۷ این موضوع را در دستور کار قرار دادیم و از همین رو امسال سومین رویداد هفته ایران دیجیتال برگزار می‌شود. دراین رویداد از شنبه تا چهارشنبه هفته جاری، چهار وبینار برگزار خواهد شد و دوشنبه و سه شنبه، ۲۷ و ۲۸ بهمن ماه در سالن ۲۷ نمایشگاه بین‌المللی تهران نیز ششمین نمایشگاه اینترنت اشیاء برگزار و خدمات سرویس‌های مرتبط با آن معرفی و رونمایی خواهند شد.

نشست بررسی آخرین وضعیت واگذاری باندهای فرکانسی 5G، رونمایی از اپراتور اینترنت اشیاء، سامانه کشاورزی هوشمند، گجت‌های سلامت هوشمند، معرفی گیت‌وی مانیتورینگ خطوط تولیدی صنعتی، رونمایی از برنامه‌های 5G اپراتورهای تلفن همراه و معرفی سامانه اتصال ساختمان‌ها به آتش‌نشانی از جمله رویدادهای این نمایشگاه خواهد بود.

سومین رویداد «هفته ایران دیجیتال» از امروز، شنبه ۲۵ بهمن ماه آغاز شده و تا ۲۸ بهمن ماه ادامه خواهد داشت. همچنین، ششمین نمایشگاه اینترنت اشیاء ایران روزهای دوشنبه و سه‌شنبه؛ ۲۷ و ۲۸ بهمن ماه در سالن ۲۷ نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر