۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۶۱۹۱۵
عضو شورای‌ عالی امنیت ملّی با بیان اینکه مرحوم زارعی تلاش داشت با اشک‌هایش بزکی که دشمن در رفتار خودش دارد را پاک کند، تصریح کرد: امروز آن اشک غیرتی که بر صورت زارعی ریخت، باید عرق عبرت بر پیشانی کسانی بنشاند که بی‌محابا می‌خواستند از این بزک دفاع کنند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از فارس، سعید جلیلی عضو شورای‌عالی امنیت ملّی صبح امروز (دوشنبه ۲۴ آذر) در ‌آیین گرامیداشت مجازی شخصیت انقلابی، علی اصغر زارعی، جانباز و جانشین سابق سازمان پدافند غیر عامل که از سوی این سازمان برگزار شد، گفت: خدا را سپاس می‌گویم که توفیق پیدا کردم در بزرگداشت عزیزی حضور پیدا کنم که رفتارهای او برای من غبطه برانگیز بود.

زندگی مرحوم زارعی بر اساس صدق، شکل گرفته بود

وی ادامه داد: شاید اگر از تمام کسانی که با این عزیز بزرگوار آشنایی داشتند، سؤال شود که چه ویژگی بارزی از این بزرگوار در ذهن‌شان بیشتر مانده، همان ویژگی‌ای را ذکر کنند که به ما در تعالیم دینی دستور داده شده که از خدا بخواهیم به آن ویژگی آراسته شویم. در خود قرآن این دستور را داریم که از خدا بخواهیم در هر کاری که وارد می‌شویم هم ورود و هم خروج ما بر مبنای صدق باشد؛ «رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ». شهیدان ما و این عزیز، ویژگی‌شان این بود که نه یک رفتار یا یک حرکت‌شان بلکه این توفیق را داشتند که زندگی‌شان بر مبنای صدق شکل گرفته بود.

جلیلی با بیان اینکه هر کس به رفتار فردی و اجتماعی مرحوم زارعی نگاه می‌کرد، نمی‌توانست منکر صدق و صفای این عزیز باشد،‌ تصریح کرد: نکته مهم این است که چرا این صدق حاصل می‌شود و کسانی این توفیق را پیدا می‌کنند که صدق، ملکه رفتاری آن‌ها می‌شود. تأمل بر این می‌تواند برای ما عبرت آموز باشد. ما باید از این افراد عبرت بگیریم که اگر توانسته‌اند چنین ویژگی را ملکه خود کنند چگونه آن را به‌دست آورده‌اند تا ما هم از آن درس بگیریم.

ریشه «صدق» مرحوم زارعی، ایمان عمیق وی بود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: شاید ریشه اصلی آن صدقی که در چنین شخصیت‌های بزرگواری پیدا می‌شود همان ایمان عمیق است. ایمان، شاخص‌هایی دارد؛ یک شکل ظاهر و ابتدایی دارد که همه مؤمنین قائل به آن هستند و بالاخره هرکدام از ما به تعالیمی ایمان داریم، امّا این ایمان درجاتی دارد. حال این درجات ایمان، چگونه پیدا می‌شود. قرآن می‌فرماید یکی از شاخصه‌ها این است که اگر به مبنای توحیدی ایمان پیدا کردی، اگر تمام مردم و تمام دنیا بیایند و چیزی خلاف آن‌ را بگویند و همه توان‌شان را بسیج کنند تا از آن ها بترسید، در چنین شرایطی خیلی‌ها جوگیر می‌شوند و تحت تأثیر قرار می‌گیرند. امّا آن‌هایی که مبنای عمیق ایمانی استوار هستند، «فَزادَهُم إیمانًا وَقالوا حَسبُنَا اللَّهُ وَنِعمَ الوَکیلُ»؛ نه از فضای تهدید جوگیر می‌شوند نه از فضای تطمیع. این ویژگی مهمی است که چنین انسان‌هایی از آن برخوردار هستند.

جلیلی افزود: اگر مراحل حیات این عزیز را بررسی کنید، گواهی می‌دهید که «لا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ» بود، چه در دفاع مقدس که همه دنیا به کمک دشمن می‌آید نمی ترسد، چه زمانی که دشمن در شکل نرم حرکت‌هایی را شروع و تطمیع و تزویری را به‌کار می‌گیرد، باز هم او، نه‌تنها مرعوب نمی‌شود بلکه «فَزادَهُم إیمانًا»؛ باعث می‌شود در ایمان خودش راسخ‌تر بشود. شاید همین ویژگی است که شما رفتارهایی را می‌بینید که تاریخی می‌شود.

اشک‌های مرحوم زارعی در مجلس برای پاک کردن بزک دشمن بود

وی تصریح کرد: اشکی که مرحوم زارعی از سر غیرت در مجلس بر گونه‌های مبارکش ریخت، ‌حقیقاً هم در این دنیا و هم در آخرت برای او آبرو خواهد بود. این اشک، اشکی بود که تلاش داشت بزکی که دشمن در رفتار خودش دارد را پاک کند. او اجازه نمی‌داد دشمن رفتار خودش را بزک کند و با اشک می‌خواست آن‌ بزک‌ها را پاک کند. این ناشی از یک فهم عمیق و بصیرت بالاست. این بصیرت بالا چیست؟ برخی می‌گفتند «اخم دشمن را به یاد بیاورید، حال که لبخند می‌زند، این یک فرصت است و از آن استفاده کنیم».

زارعی لبخند دشمن را با پوزخند بعدی آن مقایسه می‌کرد

عضو شورای‌عالی امنیت ملی گفت: در زمانی که برخی لبخند دشمن را با اخم سابق او مقایسه و آن را فرصت تلقی می‌کردند، مرحوم زارعی این لبخند را با پوزخندِ بعد دشمن مقایسه می‌کرد و آن را تهدید تلقی می‌کرد. این آن عمق بصیرت است؛ آن درک صحیح از شرایط است. کسانی که به اشک‌های علی اصغر زارعی خندیدند، بعداً در دام همان پوزخند دشمن دچار شدند و صدق گفتار زارعی و آنچه او بیان کرد معلوم شد. این‌هاست آن ویژگی‌هایی که چنین افرادی را اینگونه عزیز و دوست‌داشتنی می‌کند. کسانی که این دغدغه را داشتند که اجازه ندهند بزک دشمن، مصالح کشور را به بازی بگیرد.

جلیلی ادامه داد: امروز آن اشک غیرتی که بر صورت زارعی ریخت، باید عرق عبرت بر پیشانی کسانی بنشاند که بی‌محابا می‌خواستند از این بزک دفاع کنند. این یک حرکت تاریخی بود. برخی کارها شاید یک اشک است، امّا در تاریخ می‌ماند و تأثیر عمیق خودش را می‌گذارد. چرا این اشک متفاوت می‌شود؟ به دلیل ریشه در صدق و اخلاصی که دارد؛ اشکی معمولی نیست، اشکی است که می‌داند باید بایستند و نه اسیر کسانی می‌شود که جوگیر شدند و اسیر کسانی که جوسازی می‌کردند. 

وقتی عده‌ای جوسازی می‌کنند و برخی هم جوگیر می‌شوند باید ایستاد و فریاد زد

وی افزود: وقتی برخی از روی فهم غلط، جوسازی می‌کنند و برخی نیز جوگیر می‌شوند، کسانی را نیاز داریم که مثل مرحوم زارعی بایستند فریاد بزنند و اشک بریزند تا مردم را متنبه به موضوعاتی بکنند. این بسیار مهم است که اگر ما در مسیری که داریم می‌خواهیم موفق بشویم اگر در این مسیر قرار است ان‌شاءالله پیروزی بر دشمن پیدا کنیم و گام‌هایی که برداشته ایم تثبیت بشود، مقدمه آن این است که آسیب‌هایی که در مسیر هست و در گذشته بوده را تشخیص دهیم؛ «رَبَّنَا اغفِر لَنا ذُنوبَنا وَ إِسرافَنا فی أَمرِنا». این را باید توجه کنیم تا بعد بتوانید «وَ ثَبِّت أَقدامَنا» را بیان کنیم. اگر می‌خواهیم بر دشمن پیروز شویم و قدم‌هایمان تثبیت شود، باید آسیب‌شناسی جدّی داشته باشیم.

ضرر دچار شدن منافع بلندمدت به کف و سوت، از ضرر سوت خمپاره بیشتر است

عضو شورای روابط خارجه با اشاره به تلاش‌های مرحوم زارعی در سال‌های دفاع مقدس و بعد از آن برای تقویت زیرساخت‌های دفاعی کشور، گفت: او به‌خوبی می‌دانست که شما اگر برای زیرساخت‌های دفاعی کشور هرآنچه هم توان دارید به‌کار گیرید امّا نرم‌افزار دفاعی شما دچار ویروس شود، هیچ سخت افزای نمی‌تواند آن را اصلاح کند. اگر منافع بلند مدت ما، گرفتار کف و سوت شد، ‌این سوت از سوت خمپاره خطرش بیشتر است. این آسیب از آسیب بمباران دشمن بیشتر است. ایجاست که شجاعانه می‌ایستاد و دفاع می‌کرد و تلاشش را به کار می‌برد که در کنار سخت افزارها، نرم افزار دفاعی و نرم افزار انقلاب با برخی بزک‌های نابجا آسیب نبیند.

جلیلی با بیان اینکه ان‌شاءالله همه ما بتوانیم از چنین شخصیت بزرگی که رفتارهای او همیشه برای من غبطه برانگیز بود، الگو بگیریم،‌گفت: این میزان از اخلاص، تلاش و مجاهده و استقبال از گمنامی و خود را طرح نکردن، این میزان از اینکه تمام تلاشش این باشد که آن هدفی که الهی است محقق شود، کم‌نظیر است. ان‌شاءالله خداوند روح آن عزیز بزرگوار را به پاس این همه اخلاص، صداقت و مجاهدت با پیامبر و خاندان گرامی‌اش محشور بفرماید.

وی افزود: ان‌شاءالله مرحوم زارعی با آبروی بدست آمده از رفتارهایی که در مقاطع مختلف و آن اشک‌هایی که برای دفاع از انقلاب جاری کرد، در کنار شهدای ما و امام راحل ما و سر سفره امام حسین(ع) حضور دارد و دعای او در آن دنیا بدرقه انقلاب و کشور ما خواهد بود.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر