۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۶۱۲۰۰
سردار جلالی در پاسخ به خبرنگاران:
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در پاسخ به سوالی در مورد آخرین اخبار از طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز گفت: این طرح رابطه این سازمان با دولت را تنظیم می‌کند.

به گزارش پایداری ملی و به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پدافند غیرعامل کشور؛ سردار دکتر غلامرضا جلالی در بخش پرسش و پاسخ خبرنگاران در نشست خبری نکوداشت پدافند غیرعامل سال 1399، در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا انتخابات آمریکا و اینکه چه کسی انتخاب شود بر پایان فشار حداکثر آمریکا تاثیرگذار خواهد بود، گفت: تجربه نشان داده است که تغییر رئیس جمهور در آمریکا بر رویکرد اصلی تقابلی آمریکا تاثیر ندارد بلکه تنها روش‌ها و رویه‌ها تغییر می‌کند ولی دشمنی ها همچون گذشته ادامه خواهد داشت. 

رفتن احتمالی ترامپ و آمدن بایدن تاثیری بر میزان دشمنی آمریکا با ملت ایران ندارد

سردار جلالی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران، تاثیری بر توان دفاع غیرنظامی ما دارد، توضیح داد: به طوری کلی رفع این تحریم‌ها بر بخش دفاع بدون سلاح ما تاثیری ندارد. اما برای کشور بسیار مهم است چون در درجه اول مهمترین دستاورد آن، پیروزی مقاومت ملت ایران در برابر فشارهاست. در درجه دوم می‌توانیم بخش دفاعی کشور را تقویت و توان دفاعی‌مان را کامل کنیم. همچنین می‌توانیم مازاد تولیدات دفاعی‌مان را به کشورهای هم‌پیمان صادر کنیم و از درآمد ارزی آن بهره‌مند شویم به عبارتی ورود ایران به بازار فروش تسلیحات در جهان را رقم خواهد زد.
وی تاکید کرد: البته آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که کشورهایی که با ایران مبادلات تسلیحاتی داشته باشند را تحریم اقتصادی می‌کنند و همین مساله آثار رفع تحریم سازمان ملل را کاهش می‌دهد.

بررسی مسئله ایمنی و امنیت زیرساخت‌ها به‌عنوان حقوق عامه توسط دستگاه قضا

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین در پاسخ به این پرسش که نقش قوه قضائیه را در مورد موضوع قرار گرفتن برخی زیرساخت‌ها در حریم شهرها که وجودشان برای جوامع انسانی تهدیدزاست، چگونه ارزیابی می‌کنید نیز گفت: قوه قضائیه در رعایت اصول و الزامات پدافند غیرعامل می‌تواند نقش جدی داشته باشد. برای مثال در مسئله حقوق عامه که ریاست دستگاه قضا مطرح کردند، مسئله ایمنی و امنیت زیرساخت‌ها به‌عنوان حقوق عامه مطرح شود و در مواردی که زیرساختی در برابر قانون مقاومت می‌کند برخورد قاطع صورت گیرد. نکته دیگر رعایت استاندارهای ایمنی است. ما در همه حوزه‌ها شاهدیم که به علت سستی یا سهل‌انگاری، استانداردهای ایمنی رعایت نمی‌شود. وقتی ایمنی رعایت نشود، به‌دنبال آن حوادث رخ خواهد داد. به عبارتی تعریف رعایت نکات ایمنی در تاسیسات زیرساخت به‌عنوان حقوق عامه از سوی رئیس دستگاه قضا بسیار موثر است. همچنین سازمان بازرسی کشور به‌عنوان سازمان امین ملت، رعایت الزامات و ضوابط پدافند غیرعامل را در دستگاه‌های اجرایی جزو برنامه‌های بازرسی‌ معمول خود قرار دهند. همچنین در مواردی که عدم رعایت این الزامات منجر به بروز حادثه می‌شود برخورد سریع و قاطع با دستگاه متخلف انجام شود.    

طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل، رابطه این سازمان با دولت را تنظیم می‌کند

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در پاسخ به سوالی در مورد آخرین اخبار از طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز گفت: سازمان پدافند غیرعامل کشور در سال 82 بنابر تدبیر مقام معظم رهبری ایجاد شد اما جایگاه این سازمان در قوانین به جهت ساختاری ضعیف بود. از سوی دیگر دولت‌ها هم علاقمند بودند که این سازمان در دولت شکل بگیرد تا تحت کنترل خودشان باشد. از همین تلاش داریم تا از طریق قانون این مدل تعامل سازمان پدافند غیرعامل کشور را با دولت را به شکلی حل کنیم. با توجه تصویب اساسنامه سازمان پدافند غیرعامل کشور از سوی مقام معظم رهبری، مقرر شد تا در مجلس هم در قالب طرح تعریف شود تا چارچوب تعاملات آن با دولت و دستگاه‌های اجرایی به صورت قانونی مشخص شود. این طرح در کمیسیون امنیت ملی در تعامل با سازمان پدافند غیرعامل کشور تایید شد و یک فوریت آن نیز در صحن علنی مجلس به تصویب رسید که امیدواریم مراحل نهایی آن طی شده و به تصویب برسد.

نظام توزیع کالاهای یارانه‌ای باید هوشمند شود

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما پس از لغو تحریم تسلیحاتی ایران، آمریکایی‌ها برای فشار به ایران چه ابزاری خواهند داشت نیز گفت: فشارها آمریکا براساس نقاط ضعف ماست. در واقع اگر ما بتوانیم در یک برنامه منسجم، نقاط ضعفمان را که از سوی آمریکا مورد هدف قرار می گیرد برطرف کنیم، یا نقاط ضعف را به قوت تبدیل کنیم، آسیب‌پذیری ما برطرف خواهد شد. بستر اصلی فشار آمریکا، ابزارهای اقتصادی است. طبیعتا یکی از نقاط ضعف ما در حوزه افراد آسیب‌پذیر در حوزه اقتصادی است که در رویکرد پدافند اقتصادی باید این افراد را مورد توجه قرار داد و از آنها حمایت کرد. ابتدا باید این افراد را شناسایی و در قالب ابزارهایی همچون کارتهای هوشمند به آنان کمک کرد تا کمک‌ها به دست مقصد درست برسد. در واقع یکی از راهکارها، ایجاد یک سیستم توزیع مطمئن است که بتواند اقشار ضعیف را شناسایی و حمایت مستقیم انجام دهد. در این صورت تا حد زیادی اثرات ناشی از فشارهای اقتصادی روی این اقشار جامعه کاهش خواهد یافت.

دانش پدافند غیرعامل یک دانش تحریمی است

سردار دکتر جلالی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا سازمان پدافند غیرعامل کشور با سازمان‌های متناظر و مشابه خود در خارج از کشور نیز تعامل و همکاری دارد نیز گفت: دانش پدافند غیرعامل، دانشی تحریمی است. در واقعی کسی در مورد این حوزه حتی در حوزه دانشگاهی به ما اطلاعات مستقیم نمی‌دهد. از همین رو خودمان سعی کردیم دانش مربوط به این حوزه را باز تولید کنیم. به دلیل اینکه تهدید ما دانش فناوری‌محور است اشراف بر آن باید به صورت علمی و تخصصی باشد تا بتوانیم تهدیدات زیرساخت‌ها را به طور مرتب رصد کنیم. ما در این مدت حدود 17 رشته ارشد و دکتری ایجاد کردیم که در دانشگاه‌های مختلف در حال تربیت دانشجو است و 5 رشته دیگر را در دست طراحی و ایجاد داریم. البته در بازدیدهایی که از برخی کشورها داشته‌ایم دریافت ما این است که نه تنها در حوزه فنی از آنها عقب‌تر نیستیم بلکه در حوزه دانشی از برخی از آنان جلوتر هم هستیم. یکی از دلایل پیشرفت ما این است که ما چون با مدرن‌ترین نوع تهدید روبه‌رو هستیم اگر بخواهیم از خودمان دفاع کنیم چاره‌ای جز به کارگیری مدرن‌ترین نوع دفاع نداریم.

مهار حملات متنوع سایبری با توان پدافند سایبری 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در پاسخ به سوالی در مورد حملات سایبری به زیرساخت‌های کشور نیز گفت: در برخی تعاریف هر نوع نفوذ فنی سایبری را حمله سایبری تلقی می‌کنند. این در حالیست که حوزه پدافند سایبری، ما حملات به سه دسته کم ارزش، ارزش متوسط و با ارزش بالا یا جنگ سایبری تقسیم می‌شود. تعداد حملات کم ارزش بسیار زیاد است که در مرکز امنیت شبکه شناسایی و خنثی می‌شود. حملات متوسط نیز مانند حمله به یک شبکه حمل و نقلی است که آثاری در سطح همان شبکه دارد و تخریبی را به دنبال ندارد، مانند آنچه در بندر شهید رجایی اتفاق افتاد. اما در لایه سوم جنگ سایبری، یعنی حمله بتواند زیرساختی را منهدم کند و خطر ایجاد کند. در سال گذشته به صورت محدود یکی دو حمله داشتیم که توانستیم آن را کنترل کنیم. 
وی در پاسخ به این سوال که آیا حمله سایبری نسبت به تاسیسات هسته ای صورت گرفته است نیز گفت: خیر. هیچ حمله در حوزه سایبری به تاسیسات هسته‌ای کشور نداشته‌ایم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر