۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
کد خبر: ۵۸۳۱۰
تخت‌روانچی تشریح کرد:
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در واکنش به اظهارات اخیر پامپئو عنوان کرد که آمریکا به دنبال تداوم تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از فارس، پس از آنکه «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا دیروز (شنبه) از شورای امنیت سازمان ملل خواست که تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند، مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم ایران به این اظهارات واکنش نشان داد و آن را تلاش آمریکا برای تداوم تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران خواند.

«مجید تخت‌روانچی» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل امروز (یکشنبه) در توئیتی به اظهارات اخیر مایک پامپئو واکنش نشان داد و نوشت: تلاشی دیگر از سوی آمریکا برای منحرف کردن تداوم تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران: این بار ایالات متحده آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهد تا قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده و محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران را ادامه دهد.

تخت‌روانچی تصریح کرد: اما آمریکا موفق نخواهد شد که حمایت دیگران را در نقض قوانین بین‌المللی جلب کند.

تخت‌روانچی تشریح کرد: آمریکا به دنبال تداوم تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران

گفتنی است آمریکا در این مدت همچنین در تلاش برای عدم اعطای وام توسط صندوق بین‌المللی پول به ایران شده و سعی می‌کند که دارایی‌های بلوکه شده ایران در لوکزامبورگ هم به ایران بازنگردد و در ادامه سیاست اعمال فشار حداکثری بر ایران، باز هم وزیر خارجه این کشور بر تداوم تحریم‌ها علیه ایران تاکید کرده و روز سه‌شنبه ۱۹ فروردین ماه ضمن تکرار ادعاها خواستار تغییر رفتار ایران شد و گفت که تحریم‌ها علیه این کشور ادامه خواهد یافت.

این بار پامپئو (روز گذشته ۳۰ فروردین ماه) در اظهاراتی خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شده و عنوان کرده است: «قبل از آنکه خاورمیانه وارد مسابقه تسلیحاتی جدیدی شود شورای امنیت تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند.»

وزیر خارجه آمریکا اوایل اسفندماه نیز در جلسه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت که آمریکا از جامعه ملل خواهد خواست تحریم‌های سازمان ملل برای جلوگیری از فروش تسلیحات متعارف به ایران را تمدید کند. 

براساس یکی از بندهای قطعنامه ۲۲۳۱ که از سال ۲۰۱۶ میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات پیشرفته منع شده است. این بند از قطعنامه در اکتبر سال ۲۰۲۰ (مهر ماه ۱۳۹۹) پایان می‌یابد و پس از آن ایران این امکان را خواهد داشت که از کشورهای خارجی جنگ‌افزار و تسلیحات بخرد.

مقام‌های آمریکایی بارها ضمن ابراز نگرانی از لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران خواستار جلوگیری از این مسئله شده‌اند.

براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل محدودیت‌های تسلیحاتی که بعد از پنج سال پایان می‌یابد، شامل موارد زیر است:

تأمین، فروش و یا انتقال مستقیم یا غیرمستقیم هرگونه تانک جنگی، خودروهای رزمی زرهی، سامانه‌های توپخانه‌ای سنگین، هواپیماهای رزمی، بالگردهای تهاجمی، ناوهای جنگی، موشک‌ها و یا سامانه‌های موشکی، مطابق با اهداف فهرست تسلیحات متعارف سازمان ملل.

تأمین مواد مرتبط، شامل قطعات یدکی، از داخل و یا از طریق قلمروهای تحت حاکمیت‌شان، و یا توسط اتباع آنها و یا افراد تحت حاکمیت آنها، یا با استفاده از هواپیماها و یا کشتی‌های حامل پرچم‌های آنها، اعم از اینکه از قلمروشان نشأت گرفته یا خیر، به ایران یا برای استفاده در داخل ایران و یا در جهت تأمین منافع ایران.

ارائه آموزش فنی، منابع یا خدمات مالی، پیشنهادات، دیگر خدمات و کمک‌های مرتبط با تامین، فروش، انتقال، تولید، حفظ و نگهداری و یا استفاده از تسلیحات و مواد مرتبط توصیف‌ شده در این بند فرعی، به ایران توسط اتباع این کشورها و یا از داخل یا از طریق قلمروهای تحت حاکمیت‌شان.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر