۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۵۸۰۷۸
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری:
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه ما تمام زیست فناوری را مدیون بعد از انقلاب هستیم، گفت: موفق شدیم صنعت داروسازی زیستی را به خارج از کشور ببریم.
به گزارش پایداری ملی به نقل از مهر - دکتر مصطفی قانعی درباره پیشرفت‌های حوزه زیست فناوری در ایران اظهار کرد: شکل گیری هسته‌های اولیه زیست فناوری از سال ۷۰ به بعد در ایران بود که این نشان از عمر دو دهه‌ای زیست فناوری در کشور است.

قانعی با بیان اینکه اما در دهه اخیر زیست فناوری شروع به اوج گرفتن کرد، افزود: ما شاهد این هستیم که طی پنج سال اخیر شکوفایی صنعت دارو به واسطه زیست فناوری صورت گرفت به نحوی که رتبه ایران در آسیا بالا رفت و بر اساس گزارش انکتاد باعث شد در حوزه زیست فناوری در غرب آسیا رتبه اول را داشته باشیم.

جزو ۵ کشور اول آسیا در زیست فناوری هستیم

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری با بیان اینکه در حال حاضر هم در کل آسیا جزء پنج کشور اول در حوزه زیست فناوری هستیم، بیان کرد: اگر این رتبه ایران در حوزه زیست فناوری را با سند چشم انداز مقایسه کنیم می‌بینیم که حوزه زیست فناوری از سند چشم انداز خیلی جلوتر است و در منطقه رقیب ندارد.

وی با بیان اینکه زیست فناوری در دهه اول رتبه نداشت، تاکید کرد: ایران از لحاظ علمی و تولید مقالات در کلیه علوم رتبه شانزدهم را به خود اختصاص داده و رتبه زیست فناوری ۱۲ است؛ یعنی زیست فناوری ۴ رتبه از میانگین رتبه کلیه علوم جلوتر است.

رتبه هشتم ایران در زمینه تولید علم در داروسازی

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه رتبه ایران از لحاظ تولید مقالات علمی داروسازی در دنیا هشتم است، گفت: تولید این داروها طی یک سال اخیر جلوی واردات یک میلیارد دلاری دارو را گرفته است.

قانعی با بیان اینکه ایران تا یک دهه قبل وارد کننده داروهای زیستی بود که بعد از تلاش‌های محققان توانستیم در تولید داروهای زیستی به خودکفایی برسیم، آمارنامه دارویی نشان می‌دهد از ۲۲ داروی یک میلیارد دلار واردات داشتیم اما با تولیدی که توسط شرکت‌های دانش بنیان صورت گرفت فعلاً واردات یک میلیارد دلاری متوقف شده است.

موفق شدیم صنعت داروسازی زیستی را به خارج از کشور ببریم

وی با تاکید بر اینکه ما موفق شدیم صنعت داروسازی زیستی را به خارج از کشور ببریم، خاطرنشان کرد: برخی داروهای زیستی که توسط محققان شرکت‌های دانش بنیان تولید شده به روسیه و چندین کشور دیگر صادر شده است؛ در اصل این محصولات جایگزین نمونه‌های امریکایی و اروپایی شده است. در واقع محصولی که تولید شده رقابتی بود؛ می‌بینیم که روسیه جزء ابرقدرت‌هاست و وقتی به این کشورها دارو صادر می‌کنیم یعنی سرعت پیشرفت کشور بالا بوده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر