۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۵۵۱۹۸
خبرگزاری انگلیسی رویترز در گزارشی آشکار کرده برخی از مقام‌های سابق کاخ سفید با امارات برای تشکیل یک ساختار جاسوسی همکاری کرده‌اند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، یک رسانه انگلیسی در گزارشی از نقش مقام‌های سابق کاخ سفید در تشکیل یک واحد مخفیانه جاسوسی برای امارات متحده عربی پرده برداشته است.

در آغاز این گزارش تحقیقی نوشته فردی به نام «ریچارد کلارک»، از مقام‌های سابق آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم ۵ سال بعد از خروج از قدرت، در سال ۲۰۰۸ به امارات در تشکیل یگانی برای جاسوسی‌های سایبری کمک کرده است. 

طبق این گزارش، امارات علاوه بر این، در قالب این برنامه پیمانکاران اطلاعاتی برجسته آمریکا را برای نظارت بر «تهدیدها» علیه این کشور به کار گرفته است. 

یگان مخفی که کلارک به تشکیل آن کمک کرد «اداره تحلیل، بهره‌برداری، توسعه و تحقیقات» نام گرفت. این اداره با نام سرواژه‌ای که از قرار گرفتن حروف ابتدایی آن در زبان انگلیسی در کنار یکدیگر درست شده به عنوان DREAD (به معنی وحشت، ترس) نیز شناخته می‌شود. 

در سال‌های بعدتر، امارات متحده عربی این یگان را توسعه داد و از آن برای پایش افرادی فراتر از مظنونان به اقدامات تروریستی استفاده کرد. یک فعال حقوق زنان در عربستان سعودی، دیپلمات‌های سازمان ملل متحد و کارکنان فیفا بخشی از افرادی هستند که با این برنامه تحت نظارت رژیم امارات قرار گرفته‌اند. 

سال ۲۰۱۲، این برنامه در میان آمریکایی‌ها با اسم رمز «پروه کلاغ سیاه»(ریوِن/Raven) شهرت پیدا کرد.

به گزارش پایداری ملی امارات با همکاری عوامل آمریکایی از این برنامه برای جاسوسی از ایران و قطر و یا روزنامه‌نگاران عرب استفاده کرده است. 

این رسانه اکنون می‌گوید بررسی‌هایش درباره نحوه تشکیل و آغاز به کار DREAD نشان می‌دهد دو نفر از مقام‌های سابق کاخ سفید در ایجاد این برنامه به امارات کمک کرده‌اند. 

برای مشخص کردن روند تکامل تشکیلات جاسوسی امارات به بررسی بیش از ۱۰ هزار سند مربوط به برنامه DREAD پرداخته و با دست‌کم ۱۲ پیمانکار دفاعی یا مقام‌های سابق دولت آمریکا مصاحبه کرده است. 

یافته‌های این تحقیق آشکار می‌کنند کلارک نخستین فردی بوده که برای ایجاد تشکیلات جاسوسی آمریکا وارد امارات شده است. او با استفاده از ارتباطات نزدیک خودش با حاکمان این کشور حاشیه خلیج فارس برنده چندین قرارداد پیمانکاری مشاوره در زمینه امور امنیتی در امارات شد. یکی از آنها کمک در تشکیل یک یگان جاسوسی در تأسیسات یک فرودگاه استفاده‌نشده در ابوظبی بود. 

 DREAD در ابتدا قرار بوده برنامه‌ای برای مبارزه با تروریسم باشد، اما با گذشت زمان تمرکزش را از جلوگیری از حملات تروریستی برداشته و به سمت هدف قرار دادن مخالفان سیاسی امارات معطوف شده است.

به نوشته این رسانه، «لوری استرود» از افسران سابق آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) گفته اعضای این تیم در محلی موسوم به «ویلا» در ابوظبی مستقر هستند و از روش‌های متداول در سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا برای هک گوشی‌های «آیفون» و رایانه‌های اهداف مورد نظر، استفاده می‌کنند.

بر اساس این گزارش، این پروژه در ابتدا در اختیار یک شرکت سایبری مستقر در «مریلند» بوده، اما در سال ۲۰۱۶ به شرکتی اماراتی به نام «دارک‌مَتر» (DarkMatter) محول شده است. به گفته استرود، در این پروژه حتی از شهروندان آمریکایی هم جاسوسی شده است.

رویترز که با ۹ نفر از اعضای این پروژه مصاحبه کرده و چند هزار صفحه از اسناد مربوط به عملیات‌های این پروژه را در اختیار دارد، نوشته است که تکنیک‌های مورد استفاده آژانس امنیت ملی آمریکا در این عملیات‌ها نقشی محوری ایفا کرده است.

اعضای این تیم از مجموعه‌ای از ابزارهای فوق پیشرفته از جمله ابزاری به نام «کارما» (Karma) استفاده می‌کرده‌اند که به آن‌ها این امکان را می‌داده که با نفوذ به گوشی‌های آیفون، از افراد هدف جاسوسی کنند. 

به نوشته رویترز، برای نفوذ کارما به یک گوشی آیفون، تنها کافی بوده شماره تلفن همراه یا آدرس ایمیل متصل به آن گوشی، وارد فهرست هدف شود. هرچند این نرم‌افزار نمی‌توانسته مکالمات افراد را شنود کند، اما این امکان را در اختیار هکرها می‌گذاشته که بدون آنکه نیاز باشد مالک گوشی همراه روی لینکی کلیک کند، به تمام تصاویر، پیام‌های کوتاه، اطلاعاتی مکانی و رمزهای عبور ذخیره شده روی گوشی، دسترسی یابند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر