۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
کد خبر: ۵۴۶۵۸
زلزله ۵.۹ ریشتری آدربایجان شرقی تاکنون ۴۰ پس لرزه داشته که بزرگترین آن ۴.۸ ریشتر بوده است.
به گزارش پایداری ملی، محمدباقر هنربر مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی اظهار کرد: تا این لحظه ۴ نفر فوتی و تخریب ۱۰۰درصدی ۳۰ خانه در روستای ورنکش میانه گزارش شده است.

وی افزود: تخریب تعدادی خانه نیز در بخش کندوان میانه و همچنین ترک خوردگی تعدادی دیوار و ریزش دیوار در کل شهرستان میانه گزارش شده است.

وی با بیان این‌که دو مورد آتش سوزی لوله گاز در روستای ورنکش و ورزقان بخش ترکمنچای گزارش شده بود که مهار شده است، افزود: ریزش کوه نیز گزارش شده بود که مسیر راه‌ها مسدود نشده اما اکیپ‌های راهداری جهت رفع خطر به منطقه اعزام شده‌اند تا موارد را مرتفع کنند.

هنربر با تاکید بر این‌که عمدتا مرکز آسیب در روستای ورنکش میانه است، گفت: توصیه داریم که مردم خونسردی و آرامش خود را حفظ کرده و جاده و مسیرهای دستگاه‌های امدادی و خدماتی را مسدود نکنند.

وی در خاتمه تاکید کرد: افرادی که قصد کمک‌رسانی به مناطق زلزله زده را دارند صرفا از طریق هلال احمر اقدام کرده و بدون هماهنگی با فرمانداری میانه و مدیریت بحران استان اقدامی نکنند.

گزارش مقدماتی این زمین‌لرزه به شرح ذیل است:

بزرگی: ۵.۹

محل وقوع: استان آذربایجان شرقی - حوالی ترک

تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: ۱۳۹۸/۰۸/۱۷ ۰۲:۱۷:۰۳

طول جغرافیایی: ۴۷.۶۴

عرض جغرافیایی: ۳۷.۷۶

عمق زمین‌لرزه: ۲ کیلومتر

نزدیک‌ترین شهرها:

۱۹ کیلومتری ترک (آذربایجان شرقی)

۲۲ کیلومتری سراب (آذربایجان شرقی)

۲۹ کیلومتری ترکمنچای (آذربایجان شرقی)

نزدیکترین مراکز استان:

۷۹ کیلومتری اردبیل

۱۲۳ کیلومتری تبریز


رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر اعلام کرد: از بامداد امروز ۳۰ تیم عملیاتی در مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی مشغول امداد رسانی به هم‌وطنان هستند.

مرتضی سلیمی در این باره گفت: در پی زلزله ۵.۹ ریشتری در بامداد امروز در آذربایجان شرقی، ۳۰ تیم عملیاتی در منطقه مشغول امدادرسانی هستند. دو بالگرد در منطقه آماده به کار هستند تا ارزیابی بیشتری را داشته باشند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۶۵ روستا ارزیابی شده است، ادامه داد: ۷ روستا بیشترین خسارت را داشته‌اند. مطابق ارزیابی‌ها بیشترین تخریب در ورنکش با ۳۰ واحد تخریبی گزارش شده است. 

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: اسکان اضطراری در ورنکش شروع شده است؛ همچنین تغذیه اضطراری همزمان با اسکان اضطراری شروع می‌شود. اقلام زیستی شامل چادر، ‌پتو،‌ چراغ والور با توجه به سرمای منطقه، سبدهای غذایی ۷۲ ساعته به منطقه اعزام شده و با آغاز اسکان اضطراری، بقیه مواد غذایی میان آسیب دیدگان توزیع می‌شود. 

وی افزود: دراین زمین لرزه، ۶ شهر و ۱۴۵ روستا تحت تاثیر بوده اند. زلزله ۵.۹ ریشتری تاکنون ۴۰ پس لرزه داشته که بزرگترین آن ۴.۸ ریشتر بوده است. غیر از ورنکش، آسیب‌دیدگی‌ها در بقیه مناطق ترک‌خوردگی سقف و دیوارها بوده است. 
منبع: ایسنا
گزارش خطا
برچسب ها: زلزله
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر