۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۵۴۵۶۹
سردار دکتر غلامرضا جلالی:
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه باید نظام سلامت شیمیایی را ایجاد کنیم گفت: در حالیکه با تدبیر مقام معظم رهبری بسیاری از مراکز نظامی از شهرها بیرون رفته‌اند ولی برخی کارخانه‌های صنایع شیمیایی هنوز در داخل یا کنار شهرها هستند که باید با شهرها خداحافظی کنند.

به گزارش پایداری ملی به نقل از روابط عمومی سازمان پدافند غیرعامل کشور، سردار دکتر غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در همایش پدافند شیمیایی که صبح امروز در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره هشت هزار شهید و هشتاد هزار جانباز شیمیایی دوران دفاع مقدس و همچنین شهدای مدافع حرم و امنیت کشور اظهار داشت: موضوع پدافند غیرعامل به عنوان مکمل امور دفاعی کشور بوده و باید مردم بتوانند در شرایط مخاطره و جنگ از خود دفاع کنند.

وی ادامه داد: حوزه پدافند غیرعامل به صورت تخصصی در حوزه مسائل انسان ساخت بوده و بلایای طبیعی در حوزه سازمان مدیریت بحران و وزارت کشور است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: در حوزه بحران های طبیعی می‌توان با ساخت قوانین و آیین‌نامه‌ها از تشدید بحران و یا اثرات آن کاست ولی در حوزه بحران انسان ساخت اینگونه نیست. چون تکنولوژی متغیر است، از همین رو ماهیت بحران متفاوت است و باید در همه حال برای آن آماده بود.

سردار دکتر جلالی افزود: پدافند غیرعامل روی بحران انسان ساخت متمرکز بوده و مشکلات و بحران ها را در درجه اول می‌شناسد، آن را کنترل کرده و سپس برای مقابله با آن راه‌حل می‌یابد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: امروز در حوزه پدافند غیرعامل باید از تجارب گذشته استفاده کرد و با نگاه تخصصی و با استفاده از دانش روز به دنبال راهکار جدید باشیم.

وی ادامه داد: در راستای همین نگاه تخصصی در چند سال اخیر هشت حوزه جدید مانند پدافند سایبری، پدافند هسته‌ای، پدافند پرتویی، پدافند اقتصادی، پدافند مردم‌محور، پدافند سایبری، پدافند کالبدی و پدافند شیمیایی استخراج شده است.

سردار دکتر جلالی با بیان اینکه یکی از این حوزه‌های تخصصی پدافند شیمیایی است گفت: برای اولین بار در تاریخ ژاپنی‌ها بودند که از گازهای شیمیایی مانند سارین علیه چینی‌ها و روس‌ها استفاده کردند. در دوران جنگ جهانی دوم نیز از سلاح شیمیایی به طور گسترده استفاده شد و از همین رو با پایان جنگ جهانی دوم، عقلای جهان برای مقابله با آن نشست‌های داشتند و کنوانسیونی‌هایی را تدوین کردند تا کاربرد سلاح شیمیایی را ممنوع کنند.

وی خاطرنشان کرد: هرچند با وجود اطلاع از خطرات و عواقب سلاح های شیمیایی همگان فکر می کردند که دیگر کشورها از این سلاح استفاده نخواهند کرد اما با وجود همه این کنوانسیونها در طول تاریخ بارها از سلاح شیمیایی استفاده شد که فاجعه بارترین آن در عصر حاضر حمله رژیم بعث عراق به حلبچه، سردشت و اشنویه بوده‌است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: آمار 80 هزار جانباز و 8 هزار شهید در حوزه شیمیایی نشان می‌‎دهد که کشور ما به چه میزان قربانی استفاده از سلاح شیمیایی شده ‌است.

سردار جلالی ادامه داد: در حوزه مقابله آمریکا با داعش، به رغم آنکه خود آنها این گروه تروریستی را ساخته و حمایت کردند، در نهایت وقتی تاریخ مصرف این گروه تروریستی گذشت سرکرده آن را کشتند و البته هنوز در مورد صحت آن جای بحث وجود دارد. اما بدترین حمله های شیمیایی را از سوی داعش علیه مردم عراق شاهد بودیم به طوری که براساس برخی آمارها، داعش 40 بار از گاز کلر علیه مردم در عراق استفاده کرده است و در سوریه نیز از این دست حملات کم نبوده است.

وی اظهار داشت: امروزه استفاده از کنوانسیون‌های حقوق بشری و منع استفاده از سلاح شیمیایی به‌عنوان سلاحی در دست برخی کشورهای زورگو برای فشار علیه دیگر کشورها تبدیل شده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: به برکت انقلاب اسلامی و پیشرفت در حوزه پتروشیمی، ما صنایع شیمیایی و پتروشیمی خوبی در منطقه و جهان داریم که مزیت خوبی برای کشور است. در کنار این توسعه، احتیاج به ضوابط و مقرراتی داریم که بتوانیم در این حوزه ضعف ها را برطرف کرده و از مردم، کشور و صنایع دفاع کنیم.

سردار دکتر جلالی گفت: وقتی یک تروریست در منطقه جنوب شرق کشور، مواد شیمیایی خطرناک می خرد با آن بمب می‌سازد و حمله تروریستی می‌کند، این نشان یک خطای امنیتی است. باید بتوانیم در این حوزه کنترل‌های درست داشته باشیم تا چنین رویدادهایی رخ ندهد.

وی ادامه داد: در مورد دیگر مواد شیمیایی مانند لوازم آرایشی نیز باید مقررات خوبی داشته باشیم و کنترل کیفیت آن انجام شود تا اثر سوئی بر مصرف کنندگان نداشته باشد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: حوزه پسماند و به خصوص پسماند شیمیایی نیز نیازمند مقررات دقیقی است تا نظارت درست انجام شود. نظام‌های کنترل کشور فاقد مقررات تنظیمی مناسب هستند که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

سردار جلالی دکتر اظهار داشت: اقداماتی توسط سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه پسماند شیمیایی خطرناک برای انسان و محیط زیست انجام شده ولی کافی نیست و باید با دقت نظر بیشتری این کار انجام شود.

وی ادامه داد: امروز برخی مجوزها برای احداث صنایع پتروشیمی در کنار شهرها و روستاها صادر میشود. این اقدام عملا نقش یک‌بمب ساعتی و شیمیایی را بازی میکند چون نزدیکی مراکز شیمیایی به مناطق مسکونی خطرناک است. در حالیکه با تدبیر مقام معظم رهبری بسیاری از مراکز نظامی از شهرها بیرون رفته‌اند ولی برخی کارخانه های شیمیایی هنوز در داخل یا کنار شهرها هستند و باید به این موضوع دقت شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: مراکز شیمیایی باید چهار مولفه سیستم رصد و پایش آلودگی، سیستم رفع آلودگی، سیستم درمان اولیه زیرساخت داشته باشند، محدوده بحران را مشخص کند و در لحظه بروز مشکل مدیریت آن را بر عهده بگیرد.

سردار دکتر جلالی بیان کرد: متاسفانه امروز خود تولید کننده، تایید کننده نیز هست و این اشتباه است. باید قوانین مشخص باشد تا سلامت مردم مورد بازی اقتصادی این گروه‌ها قرار نگیرد. امام جمعه تهران می‌گوید چرا سرطان زیاد است، شاید یکی از دلایل‌اش همین استفاده بالا از سموم باشد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: تکنولوژی استفاده شده در حوزه پتروشیمی و شیمیایی نیز موضوع دیگری است که باید به آن توجه کرد و از هر تکنولوژی استفاده نشود. باید در این حوزه دانشگاه‌ها زیرساخت آن را فراهم کرده و رشته های مرتبط را ایجاد و عالمان را آموزش دهند.

سردار دکتر جلالی ادامه داد: باید تمامی تهدیدات در حوزه شیمیایی را کشف کنیم و برای مقابله با آن ابزار مبارزه را نیز تهیه کنیم. در حال حاضر سازمان پدافند غیرعامل با آتش نشانی در حال انجام این کار برای صیانت از سلامت مردم در شهرها است.

وی خاطرنشان کرد: صنعت پدافند شیمیایی باید ایجاد شود تا آنچه مورد نیاز کشور است در داخل تولید شود. در حال حاضر در این زمینه خوب عمل کرده ایم و آنچه اکنون در اختیار اورژانس و آتش‌نشانی است، توسط سازمان پدافند غیرعامل و وزارت دفاع تهیه شده ولی کافی نیست و باید صنایع آن را نه فقط در بخش دولتی، بلکه در بخش خصوصی نیز ایجاد کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: در حال حاضر مراکز درمانی نظامی، قطب درمان بیمای‌های مرتبط با اتفاقات شیمیایی است ولی باید آن را گسترش داده و نظام سلامت شیمیایی را ایجاد کنیم تا در قطب‌های صنعت شیمیایی و پتروشیمی مراکز درمان مربوط به بیماری شیمیایی ایجاد شود. همچنین باید نیروهای تخصصی را در این حوزه پرورش داد.

سردار دکتر جلالی اظهار داشت: باید با آموزش به نیروهای نظامی و حتی مردم، علم مقابله با بحران شیمیایی را بالا برد تا در مواقع لزوم بتوان بر بحران ها غلبه کرد. باید شبکه اطلاع رسانی ایجاد کرد و با برگزاری مانورهای مرتبط با این حوزه، به مردم که در نزدیک مراکز حساس هستند و همچنین خود کارکنان این بخش ها آموزش داد.

وی بیان کرد: وقتی کارخانه تولید مواد خطرناک شیمیایی هیچ نیروی محافظتی ندارد و یا تانکرهای حمل مواد شیمیایی بدون محافظ در جاده حرکت کنند، مورد قبول نیست و این برای سلامت جامعه و امنیت کشور خطرناک است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اظهار داشت: مبنای پدافند شیمیایی به دلیل ماهیت علمی آن، باید دانشگاه باشد و تحقیق و توسعه گسترش یابد تا مشکلات نوظهور کشف و برای حل آن چاره‌جویی شود.

سردار دکتر جلالی در خاتمه افزود: ما سه سطح امنیت ایمنی، دفاعی و سلامتی داریم و باید تمامی قوانین را در این حوزه‌ها توسعه دهیم. باید با بومی سازی قوانین مرتبط با نیاز کشور برای مقابله با مشکلات آماده شویم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر