۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۵۴۲۳۹
یک تحلیلگر صهیونیست ضمن اشاره به آمادگی ولی‌عهد سعودی برای گفت‌وگو، گفت، جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی ایران علی‌رغم تحریم‌های اقتصادی آمریکا، باثبات است و این کشور دوباره ابتکار عمل را به دست گرفته است.
«عاموس هرئیل» تحلیلگر نظامی روزنامه «هاآرتص» در مطلبی نوشت، مشغول بودن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به مقابله با چالش‌های داخلی در زمینه شخصی، در کم شدن از تحرکات آنها برای «مهار ایران و مقابله با برنامه هسته‌ای این کشور» سهیم بوده است.

وی افزود: اصرار ترامپ برای دیدار با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران یک سال و نیم پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای نشان می‌دهد که تهران توانسته ابتکار عمل را دوباره به دست گیرد.

هرئیل در ادامه نوشت، ترامپ در حال حاضر مشغول مقابله با دموکرات‌هایی است که می‌خواهند وی را منزوی کنند، نتانیاهو درگیر پرونده فساد و قضایی خود است و به همین دلیل هیچ کدام از این دو فرصت کافی برای پرداختن به ایران را ندارند. اما آنچه امور را پیچیده‌تر می‌کند این است که ولی‌عهد سعودی بویژه پس از هدف قرار داده شدن تأسیسات نفتی «آرامکو» ناچار شده سیاستی «مطیع» در برابر ایران اتخاذ کند.

این تحلیلگر صهیونیستی تصریح کرد: بن سلمان در حال حاضر به دلیل قتل مشکوک محافظ پدرش به دردسر افتاده، مضاف بر این که با فرا رسیدن سالگرد ترور «جمال خاشقچی» روزنامه ‌نگار سعودی بار دیگر انتقادهای بین‌المللی از رفتار عربستان در زمینه حقوق بشر از سر گرفته شده است؛ اما آنچه بیشتر ضعف سعودی را نشان می‌دهد این است که پاسخ بن‌سلمان به حمله به تأسیسات نفتی آرامکو اعلام آمادگی برای گفت‌وگو  با ایران بود.

هرئیل سپس نوشت، هشدار بن‌سلمان به بالا رفتن قیمت نفت پس از حمله به آرامکو تنها تلاشی از جانب وی برای جلب توجه جهان بود تا به او کمک کنند.

وی ادامه داد: شکستی که سعودی به دست حوثی‌ها متحمل شد از میزان مانور سران سعودی کاست، در مقابل جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی ایران علیرغم تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده آمریکا، باثبات است و میزان بالای اعتماد به نفس باعث شد روحانی دیدار با ترامپ در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل را رد کند.

هرئیل نوشت: بازگشایی گذرگاه بوکمال در مرز عراق و سوریه دستاوردی بزرگ برای ایران به شمار می‌رود زیرا گامی دیگر در راستای تلاش‌های هدف‌دار برای ایجاد گذرگاهی زمینی است که تهران را به بیروت ضمن عبور از بغداد و دمشق متصل کند.

وی تصریح کرد، حملات اسرائیلی به عمق سوریه مانع تقویت حضور حزب‌الله در جولان نشد و بر قدرت سپاه ایران برای «ایجاد پایگاه در مناطق مختلف سوریه» تأثیری نداشت.

هرئیل در پایان به نقل از «درور شالوم» فرمانده تیپ تحقیقات در شعبه اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی «امان» ادعا کرد: اقدام ایران برای هدف گرفتن عمق اسرائیل با موشک به احتمالی واقعا معقول تبدیل شده و ایرانی‌هایی ممکن است این اقدام را از غرب عراق انجام دهند.
منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر