۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۵۱۲۸۶
رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل استان قزوین خبر داد:
تعداد شش دستگاه شتاب‌نگار جدید زلزله با صرف ۱۸ میلیارد ریال اعتبار در شهرهای قزوین، تاکستان، بویین زهرا، آوج، آبیک و معلم کلایه نصب و راه‌اندازی شد.
به گزارش پایداری ملی، رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل این اداره کل در این خصوص گفت: عملیات نصب و راه اندازی این تعداد دستگاه توسط مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی و در قالب فاز یک صورت گرفته و در فاز دوم نیز حداقل نصب هشت ایستگاه دیگر در دستور کار قرار دارد.

محمدموسی شیرعلیا افزود: نصب و راه اندازی شتابنگارهای جدید براساس ابلاغ ریاست جمهوری به وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه و در راستای اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی قانون اصلاح جز یک بند پ ماده ۶۰ قانون پنج ساله ششم توسعه که در اردیبهشت ماه امسال نیز به تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان نیز رسیده، صورت گرفته است.

وی یادآور شد: در این رابطه مقرر شد یک هزار ایستگاه جدید به شبکه ایستگاه‌های شتاب نگار کشور در برنامه ششم توسعه اضافه شود و همچنین افزایش ۴۰۰ دستگاه شبکه لرزه نگاری و پیش نشانگرهای زلزله نیز پیگیری و اجرا شود و اولویت نیز در توسعه شبکه‌های یاد شده با مناطق زلزله خیز و با خطر نسبی بالا و پهنه‌های جمعیتی با تراکم بالا پیش بینی شده است.

این مسئول اضافه کرد: مدیریت یکپارچه و متمرکز شبکه شتاب نگاری توسط وزارت راه و شهرسازی، به کارگیری از ظرفیت شبکه شتاب نگاری در زمان قطع شریان‌های حیاتی (گاز و برق) هنگام زلزله و شناسایی و مطالعه پهنه و حریم گسل‌های شهری بالای ۲۰۰ هزار جمعیت تا پایان برنامه ششم از سوی وزارت راه و شهرسازی از دیگر مصوبات یاد شده در این رابطه هستند.

شیرعلیا، قزوین را با پهنه خطر زلزله در وضعیت قرمز و خطر نسبی بالا دانست و اظهار داشت: این استان پیش از این دارای ۲۲ ایستگاه شتاب نگار از نوع دیجیتالی قدیمی برخوردار بود و تلاش داریم با تکمیل ظرفیت‌های لازم در خصوص راه اندازی شتاب نگارهای جدید به سراغ نصب دستگاه‌های هشدار سریع برویم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر