۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۰
کد خبر: ۵۰۶۷۱
یک نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی پارلمان عراق، خواستار تنوع بخشی به منابع تأمین سلاح این کشور شد.

به گزارش پایداری ملی، «بدر الزیادی» نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی پارلمان عراق در سخنانی خواستار عقد قرارداد تسلیحاتی با روسیه شد و آمریکا را به کوتاهی در اجرای قراردادهای تسلیحاتی با عراق متهم کرد.

او به پایگاه خبری المعلومه گفت که آمریکا علی رغم قراردادهای طولانی مدت تسلیحاتی در زمانی که عراق به سلاح نیاز داشت از ارسال آن امتناع و عراق را تحقیر کرد و باید در راستای امضای قراردادهای جدید با روسیه قدم برداشت.

این نماینده پارلمان با بیان اینکه نیروهای نظامی عراق به سلاح بیشتری نیاز دارند گفت که باید منابع وارداتی سلاح را متنوع کرد.

الزیادی افزود: « عراق تجربه خوبی در خصوص استفاده از سلاح روسی دارد و بهتر است که با توجه به حضور نماینده پوتین در کشور، دولت پرونده خرید سلاح از روسیه را باز کند. آمریکا، عراق را زمانی که در جنگ علیه داعش به سلاح نیاز داشت، تحقیر کرد و عراق مجبور شد به کشورهای دیگر پناه ببرد تا آن‌ها با سلاح‌های آمریکایی که داشتند به ارتش کمک کنند.»

او همچنین گفت که می‌توان بودجه قراردادهای تسلیحاتی جدید را از بودجه فروش نفت تأمین کرد. به گفته وی طبق بودجه سال جاری می‌بایست ۵۶ میلیون بشکه نفت به فروش برسد که میزان فروش از این رقم فراتر خواهد رفت.

روسیه پس از آمریکا بزرگترین صادر کننده سلاح به عراق محسوب می‌شود. حجم صادرات سلاح از این کشور در بین سال‌های ۲۰۱۲ الی ۲۰۱۴ فقط ۶.۱ میلیارد دلار بود. از آن زمان به بعد دولت بغداد میلیاردها دلار برای خرید جنگ‌افزارهای روسی هزینه کرده است. مدتی پیش نیز برخی منابع خبری از تحرکاتی برای خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ از مسکو خبر دادند.

با توجه به هزینه بالای سلاح‌های آمریکایی و بدقولی‌های متعدد واشنگتن دولت عراق تصمیم گرفته است تا منابع وارداتی سلاح خود را متنوع کند و در این راستا دولت عادل عبدالمهدی در فکر امضای قرارداد با فرانسه، آلمان و چین نیز است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر