۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۵۰۴۴۷
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: این که در مورد سیل‌های خوزستان و لرستان گفته شد که برخی ارگان‌ها بارورسازی ابرها را انجام داده و یا این که توطئه‌ای از سوی دشمنان بوده، مساله‌ای غیرعلمی و غیرممکن است.

به گزارش پایداری ملی، حمیدرضا خورشیدی امروز در اصفهان در رابطه با طرح «بارورسازی ابرها» اظهار داشت: این که در مورد سیل‌های خوزستان و لرستان گفته شد که برخی ارگان‌ها بارورسازی ابرها را انجام داده و یا این که توطئه‌ای از سوی دشمنان بوده، مساله‌ای غیرعلمی و غیرممکن است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان تشریح کرد: اولاً بارورسازی در یک منطقه کوچک و محدود صورت می‌گیرد ثانیاً در بهترین حالت می‌تواند 10 تا 15 درصد مؤثر باشد ثالثاً باید شرایط خاصی در آن منطقه وجود داشته باشد مثلاً رطوبت کافی رابعاً این سامانه از عراق وارد و پس از ایران به افغانستان نیز خسارت زد در صورتی که بارورسازی از دور ممکن نیست و صرفاً در همان منطقه‌ای که بارورسازی انجام می‌شود شاهد بارش هستیم، خامسا بارش‌ها از چند روز قبل پیش‌بینی شده بود در حالی که بارورسازی سه ساعت بعد به نتیجه می‌رسد.

وی اضافه کرد: هواشناسی اعتقادی به تأثیرگذار بودن بارورسازی ابرها ندارد، البته امکان‌پذیر هست اما تأثیر قابل توجهی ندارد و در هیچ جای دنیا و حتی کشورهای پیشرفته از روش‌های بارورسازی برای حل خشکسالی استفاده نمی‌کنند.

خورشیدی با بیان این که آمار نشان می‌دهد به هیچ عنوان وارد ترسالی نشده‌ایم تشریح کرد: از ابتدای مهر 97 تا 20 خرداد 98 تمامی نقاط استان افزایش بارش داشته‌ایم (به صورت میانگین 26 درصد) اما از 1 مهر 96 تا 20 خرداد 98 بارش‌ها 2 درصد زیر نرمال 50 ساله است یعنی حتی ترسالی که پشت سر گذاشتیم نتوانست جبران خشکسالی سال قبلش را بکند.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به وضعیت آب و هوا در بهار و تابستان 98 عنوان کرد: امسال نسبت به بلندمدت بهار خنک‌تری داشتیم اما پیش بینی‌ها نشان می‌دهد تابستان امسال بین 0.5 تا یک درجه نسبت به نرمال گرم‌تر خواهد بود.

وی در تشریح میزان خشکسالی استان در دوره ده ساله تا پایان اردیبهشت 98 عنوان کرد: 50.6 درصد مساحت استان در وضعیت خشکسالی متوسط، 5 درصد در وضعیت خشکسالی خفیف، 10.1 درصد دچار خشکسالی شدید و 29.1 درصد در شرایط خشکسالی بسیار شدید بودند، از سوی دیگر وضعیت 4.4 درصد مساحت استان در حد نرمال، 0.3 درصد ترسالی ضعیف و 0.4 درصد ترسالی متوسط است.

خورشیدی ادامه داد: به لطف بارش‌ها 24.2 درصد مساحت خشکسالی استان در یک دوره یک ساله تا پایان اردیبهشت 98 در وضعیت نرمال، 6.9 درصد در وضعیت ترسالی ضعیف، 5.1 درصد ترسالی متوسط، 2.3 درصد ترسالی شدید و 1.1 درصد در شرایط ترسالی بسیار شدید قرار دارند، البته هنوز 32.9 درصد از مساحت استان در وضعیت خشکسالی متوسط و 26.3 درصد در وضعیت خشکسالی خفیف قرار دارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر