۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۴۸۱۴۲
کارشناس تغذیه با تأکید بر اینکه باید بر روی بسته‌بندی محصولات ترایخته عبارت دستکاری ژنتیکی یا GMA درج شود، گفت: بهتر است تا زمانی که سلامت این محصولات تأیید نشده کمتر مورد استفاده قرار بگیرد.
به گزارش پایداری ملی، تینا جعفری در رابطه با نگرانی‌های مردم در خصوص محصولات تراریخته، گفت: تراریخته به معنی دستکاری ژنتیکی محصول است و این کار به دلیل افزایش بهره‌وری و بهبود و مقاومت محصول در برابر آفات انجام می‌شود.

کارشناس تغذیه ادامه داد: باتوجه به افزایش جمعیت در جهان اگر محصولات کشاورزی بخواهد به حالت طبیعی کشت شود، پاسخگوی نیازهای مردم نیست، بنابراین به ناچار برای افزایش بازدهی مزارع دستکاری ژنتیکی در این محصولات انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تغییر ژنتیکی بر روی محصولات کشاورزی می‌تواند تا چه اندازه برای انسان مضر باشد هنوز به اثبات نرسیده، خاطرنشان کرد: واقعیت امر این است که در حال حاضر باتوجه به اینکه مطالعات دقیقی بر روی این حوزه توسط کارشناسان انجام نشده است نمی‌توان با قطعیت گفت که محصولات تراریخته برای انسان مضر است.

جعفری اضافه کرد: باید مطالعات بالینی بر روی افرادی که از این محصولات استفاده می‌کنند انجام شود تا بتوانیم بگوییم چه زمانی طول می‌کشد تا علائم ناشی از استفاده از محصولات تراریخته در انسان بروز پیدا کند؛ اما عده‌ای از کارشناسان در این امر معتقدند دستکاری‌های ژنتیکی در محصولات کشاورزی می‌تواند سلامت انسان را به مخاطره بیندازد و موجب ایجاد سرطان و بیماری در انسان شود.

کارشناس تغذیه افزود: محصولاتی از جمله دانه‌های روغنی، غلات، سویا، کنجد و ذرت بیشتر به صورت تراریخته تولید می‌شود و بهتر است تا زمانی که سلامت این محصولات تأیید نشده کمتر مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه باید بر روی بسته‌بندی محصولات ترایخته عبارت دستکاری ژنتیکی یا GMA درج شود، اظهار کرد: توصیه می‌شود خانواده‌ها قبل از خرید محصول به این مسئله دقت کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر