۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۵
کد خبر: ۴۴۹۱۵
دکتر نادر حقی تشریح کرد
مانور اخیر از آن جهت اهمیت دارد که در بیمارستان لقمان که هنوز ساختار لازم را برای رفع آلودگی شیمیایی و مواردی از این دست وجود ندارد، فرآیندهایی شکل بگیرد که از آن برای ایجاد مرکز اورژانسی مجهز بهره بگیریم تا در هنگام بروز حملات یا آلودگی‌های شیمیایی، رفع آلودگی‌ در خود بیمارستان انجام شود
به گزارش پایداری ملی، چندی پیش اولین مانور شیمیایی در حوزه بیمارستانی در بیمارستان لقمان حکیم، در راستای ضرورت آمادگی کارکنان نظام سلامت در مواجهه و پاسخ به حوادث متعارف و نامتعارف در کشور، به همت مسئولان این بیمارستان، ستاد پدافند غیرعامل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد.

 نفیسه میرکتولی، رییس دبیرخانه پدافند غیرعامل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این مطلب گفت: این مانور اولین مانوری است که در مقیاس واقعی در حوزه سلامت در سطح کشور برگزار شد. 

وی هدف از برگزاری این مانور را ارتقای حوزه سلامت در پاسخگویی به حوادث cbrne (شیمیایی، میکروبی، پرتویی و هسته‌ای) عنوان کرد و گفت: با توجه ظرفیت علمی و مرجعیت بیمارستان لقمان در حوادث شیمیایی، این مانور برای ارتقای مباحث آموزشی و سیستم‌های پاسخگویی به حوادث شیمیایی در این بیمارستان برگزار شد.

میرکتولی با بیان این که هدف ما از برگزاری این مانور آمادگی و ارتقای وضعیت موجود برای رسیدن به مدلی برتر و الگویی کشوری است، افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این مانور‌ها به صورت قطبی در دانشگاه‌ها انجام می‌شوند.

دکتر نادر حقی، رئیس بیمارستان لقمان در همین زمینه در پاسخ به سوالات خبرنگار ماهنامه «صیانت پایدار» در مورد جزئیات نخستین مانور شیمیایی در حوزه بیمارستانی در بیمارستان لقمان حکیم، می‌گوید: در راستای ضرورت آمادگی کارکنان نظام سلامت در مواجهه و واکنش سریع به حوادث متعارف و نامتعارف در کشور این مانور، به همت مسئولان این بیمارستان، ستاد پدافند غیرعامل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان پدافند غیر عامل کشور برگزار شد.

سوال: چرا بیمارستانها در زمینه پدافند شیمیایی حائز اهمیت هستند و چرا بیمارستان لقمان حکیم به این منظور انتخاب شد؟
 مراکز درمانی، مسئولیت ارائه خدمات به همه مراجعان را دارند. حال ممکن است این مشکل، مسمومیت یا آلودگی شیمیایی باشد و افراد در هنگام مواجهه با چنین مواردی بیمارستان ها نخستین محل مراجعه آنهاست.

برخی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مانند بیمارستان لقمان به صورت تخصصی به مسمومیت‌ها می پردازد، حال نکته مهم این است که خدماتی که ما در چنین مواقعی انجام می‌دهیم، خدمات اولیه است ولی اگر زمانی بحث حملات یا آلودگی‌های شیمیایی مطرح شود چه باید کرد؟ از همین رو بیمارستان‌ها باید قدرت پاسخگویی را هم به بیماران آلوده شده انجام دهند و هم به وضعیت بیمارانی که رفع آلودگی شده‌اند، رسیدگی کنند.

این نگاه درست است که بیمارستان‌ها باید بخش‌هایی داشته باشند که چه به لحاظ ساختاری و یا اضافه شونده، بتواند مراقبت‌های رفع آلودگی را به بهترین شکل انجام دهند و اقدام پس از رفع آلودگی را نیز دنبال کنند.

سوال: هدف از برگزاری این مانور چه بود؟
 هدف ارتقای حوزه سلامت در پاسخگویی به حوادث cbrne (شیمیایی، میکروبی، پرتویی و هسته‌ای) است. 

سوال: چه نهادهایی در اجرای این مانور مشارکت داشتند؟
  برای اولین بار سازمان پدافندغیرعامل، بیمارستان لقمان، ستاد پدافند غیرعامل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری وزارت بهداشت، کمیته پدافند وزارت کشور و پژوهشکده‌های نظامی و وزارت دفاع یک مانور جامع را در زمینه کسب آمادگی جهت موارد احتمالی حملات شیمیایی برگزار کردند.

سوال: این مانور از چه جهتی حائز اهمیت است؟
با برگزاری این مانور ضمن آمادگی و ارتقای وضعیت موجود، به مدلی برتر و الگوی کشوری دست خواهیم یافت.این مانور از آن جهت اهمیت دارد که در بیمارستان لقمان که هنوز ساختار لازم را برای رفع آلودگی شیمیایی و مواردی از این دست وجود ندارد، فرآیندهایی شکل بگیرد که از آن برای ایجاد مرکز اورژانسی مجهز بهره بگیریم تا در هنگام بروز حملات یا آلودگی‌های شیمیایی، رفع آلودگی‌ در خود بیمارستان انجام شود.

سوال: آیا تجهیزات لازم برای مانور پدافند شیمیایی از سوی بیمارستان لقمان حکیم تامین شد؟
 ا توجه به نبود تجهیزات لازم در بیمارستان، امکانات از سوی نهادهای پدافندی تامین و آموزش‌های لازم نیز در چند جلسه به همکاران ما ارائه شد.

سوال: جزئیات بیشتری از برگزاری مانور ارائه نمایید.
 این مانور در روز جمعه 22 دی ماه در مدت زمان دو ساعت و نیم و با حضور 45 نفر به عنوان بیمار آلوده شیمیایی برگزار شد. به این صورت که 30 بیمار باید در بیمارستان رفع آلودگی می‌شدند و 15 بیمار نیز توسط اورژانس در مبدا رفع آلودگی شده بودند و برای مراقبت به بیمارستان منتقل شدند.

این مانور به خاطر تعداد بیماران بالا، در نوع خود مانور قابل توجهی به شمار می‌رود. با توجه به سناریوهای مختلف، این مانور در چند بخش برگزار و با موفقیت به انجام رسید تا بتوانیم براساس دستاوردها و تجاربی که کسب کردیم، اقدامات مراقبتی مناسب را در صورت لزوم انجام دهیم.

در این مانور به جز 45 مصدوم، حدود 200 نفر شامل 110 نفر پرسنل عملیاتی بیمارستان لقمان، تعدادی پرسنل ستادی و حدود 40 نفر پرسنل عملیاتی وزارت دفاع حضور داشتند. 

سوال: در حال حاضر مراکز درمانی ما در زمینه پدافند شیمیایی با چه خلاءهایی روبه‌رو است؟

 ما برای مقابله با تهدیدات شیمیایی در درجه اول نیازمند ساختار فرآیندی هستیم و در درجه دوم، تجهیزات مورد نیاز است که باید در اورژانس موجود باشد. این تجهیزات شامل لباس مناسب، شبکه لوله‌کشی مناسب و دوش‌های مخصوص رفع آلودگی است.در درجه بعد آموزش نیروی انسانی قرار دارد تا بتواند در صورت لزوم، پاسخگوی نیازها باشد. 

در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.
 من از سازمان پدافند غیرعامل، وزارت بهداشت و وزارت دفاع که همکاری خوبی با ما داشتند و سبب شدند کار تیمی خوبی انجام شود قدردانی می‌کنم و امیدوارم این راه ادامه داشته باشد تا سایر مراکز درمانی را نیز برای مواقع لزوم، آماده کنیم. 

گفت‌وگو از احمدرضا آل‌طاهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر