۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۲۸۲۴
حسگرهای پایش از دور میدان نبرد
حسگرهای پایش از دور میدان نبرد
مترجم:
مهرداد بخشنده سلامت

نام کتاب:‌حسگرهای پایش از دور میدان نبرد

مترجم: مهرداد بخشنده سلامت

ویراستار: محمد رستمی

ناظر چاپ: داود رحیمی

امور چاپ و صحافی: حجت ستوده- حامد کاشانیان

طراح جلد: فرشید باقری

تایپ و صفحه‌آرایی: رمضانعلی اونی

نوبت چاپ: اول زمستان- 1388

انتشارات: مرکز آموزشی و پژوهشی شهید سپهبد صیاد شیرازی

شمارگان: 1000 نسخه

نشانی: تهران- لویزان- بزرگراه ارتش- روبروی سازمان جنگل‌ها و مراتع- مرکز آموزشی و پژوهشی شهید سپهبد صیاد شیرازی. صندوق پستی: 3694-16765- تلفن مرکز عرضه محصولات فرهنگی: 22450697

فهرست

عنوان

سخن ناشر

مقدمه مترجم

فصل اول

مقدمه

چکیده

سازمان

مدیریت

قابلیت‌ها

محدودیت‌ها

فصل دوم

تجهیزات

حسگر مغناطیسی دی‌تی 561/جی‌اس‌کیو

حسگر صوتی ارتعاشی دی‌تی 562/ جی‌اس‌کیو

حسگر غیرفعال مادون قرمز دی‌تی‌ 565/ جی‌اس‌کیو

دستگاه برنامه‌ریزی کدگذار سی‌ 10434/ جی‌اس‌کیو

تکرارکننده رادیویی آرتی175/ جی‌اس‌کیو

گروه آنتن اوایی293/ جی‌اس‌کیو

دستگاه نمایشگر حسگر آان‌جی‌اس‌کیو 187

نمایشگر فرکانس رادیویی آر- 2016/ جی‌اس‌کیو

منبع تغذیه پی‌پی- 8080/جی‌اس‌کیو

فصل سوم

تحلیل داده‌ها

نمادها

نقشه ساده (کروکی)

تحلیل داده‌های حسگر

آهنگ سرعت

مسافت

زمان

طول ستون

تعداد هدف‌ها

نوع اهداف

آخرین زمان و موقعیت هدف‌یابی

فصل چهارم

طرح‌ریزی مأموریت

مأموریت

عملیات آفندی

عملیات پدافندی

عملیات در عقبه

عقب‌روی یا عملیات تأخیری

هدف‌یابی

ملاحظات

نیازمندی‌های مأموریت

وضعیت تاکتیکی

قابلیت‌های موجود

تداخل فرکانس رادیویی و اقدامات ضدالکترونیک

ترکیب و نوع خاک

پوشش گیاهی

شکل زمین

راه و شبکه جاده

جزر و مد و شبکه‌های آب

سطح صدا در اطراف حسگر صوتی ارتعاشی

تراکم جمعیت بومی

نیم‌رخ زمین

خط دید رادیویی

وضعیت جوی

ماسه، گرد و خاک

بارندگی

دما و رطوبت

برف و یخ

پوشش ابر

عوامل جوی

سکوی هوایی

تاکتیک‌های دشمن

هماهنگی یگان

فصل پنجم

به‌کارگیری سامانه

استقرار

نقش‌ها

اعلام خطر

هدف‌یابی و مراقبت

به‌کارگیری

کتب مرجع

مقدمه مترجم

یکی از عوامل اصلی برای پیروزی در جنگ، پشتیبانی همه جانبه اطلاعاتی نیروهای رزمی است که این امر میسر نخواهد بود مگر با بهره‌گیری از روش‌های مختلف جمع‌آوری اخبار و اطلاعات.

از آنجایی که روش‌های سنتی کسب اطلاعات از میدان نبرد و مراقبت دائم در مناطق نفوذ و مورد علاقه، مستلزم به‌کارگیری نیروی انسانی فراوان و بالطبع تحمل تلفات و خسارات احتمالی می‌باشد، امروزه پایش از راه دور به یکی از مباحث مورد توجه در حوزه شناسایی و مراقبت در غالب ارتش‌های دنیا مبدل گشته و در این رابطه پیشرفت‌های فراوانی نیز حاصل شده است.

برای موفقیت در رزم، فرماندهان می‌بایست از نقاط قوت دشمن دوری جسته و از نقاط ضعف او بهره‌برداری کنند. فرماندهان باید دشمن را غافلگیر کرده و در صورت امکان او را در یک شرایط نامساعد قرار دهند. برای نیل به این منظور، سامانه حسگرهای پایش از دور میدان نبرد، مقدمات کشف موقعیت و هدف را آماده می‌کند.

این آیین‌نامه، به تاکتیک‌ها، روش‌ها و فنون مورد استفاده در زمینه حسگرهای پایش از دور میدان نبرد پرداخته و مقدورات و محدودیت‌های آن را برشماری کرده است. در بخشی از کتاب نیز به روش‌های تهیه کروکی و کالک مربوط به این سامانه مراقبتی اشاره گردیده است.

در متن اصلی آیین‌نامه اف‌ام 1-10-34، این سامانه با نام اختصاری REMBASS که برگرفته از حروف نخستین عبارت انگلیسی آن می‌باشد[1] معرفی شده لیکن در ترجمه، از عبارت کامل سامانه حسگرهای پایش از دور میدان نبرد استفاده شده است.

در پایان بر خود فرض می‌دانم از سلسله مراتب معاونت اطلاعات آجا بالاخص امیر سرتیپ دوم محمد طائب‌نیا فرمانده مرکز آموزشی و پژوهشی شهید سپهبد صیاد شیرازی که مشوق اینجانب در ترجمه متن حاضر بودند کمال تشکر و قدردانی را ابراز نمایم.

مرداد بخشنده

زمستان 1388

فصل1

مقدمه

در یک محیط تاکتیکی، سامانه‌ی حسگرهای پایش از دور میدان نبرد، برای فرماندهان یگان‌های هوابرد، هجوم هوایی، لشکرها، هنگ‌های سوار زرهی، تیپ‌های مستقل و گردان‌ها، قابلیت مشخص کردن هدف و تعیین موقعیت آن را ایجاد می‌کند. این قابلیت برای اختصاص به موقع منابع و توان رزمی ضروری است. با این سامانه، فرماندهان توانایی آشکار ساختن نیروهای دشمن و مکان دقیق آنها را در حداقل زمان ممکن دارند. سامانه حسگرهای پایش از دور میدان نبرد در طرح‌های شناسایی، مراقبت و هدف‌یابی کلیه رده‌ها در میدان رزم به کار گرفته شده و به تبع آن با به‌کارگیری تمام قابلیت‌های این سامانه در کنار سایر روش‌های جمع‌آوری اخبار، طرح‌های مذکور با شبکه اطلاعاتی آمیخته می‌شوند. در این حالت، اخبار حاصل از منابع مختلف می‌توانند بررسی شده و به تحلیلی سریع و قابل اعتماد در مورد تأیید حضور یا نفوذ دشمن منجر شوند.

در عین حال که ممکن است مراحل یاد شده طولانی و زمان‌بر به نظر برسند، زمان بین اولین آشکارسازی تا تأیید و عکس‌العمل مربوطه، فقط چند دقیقه به طور خواهد انجامید.

در برخی موقعیت‌ها، سامانه‌ای برای آشکارسازی و طبقه‌بندی افراد و تجهیزات متحرک، مورد نیاز می‌باشد. این اخبار می‌توانند مربوط به منطقه عقب یا مناطق مورد تأمین نظر دپوها، تسهیلات ذخیره‌سازی، فرودگاه‌ها، مناطق غیرنظامی و نظایر آنها باشند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر