۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۰
کد خبر: ۲۳۳۲۴
حجت‌الاسلام کرمی:
معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: اکنون مساجدِ ما کارکردهایی فرهنگی را که در صدر اسلام در مساجد انجام می‌شد، ندارند. ما باید برای مقابله با جنگ نرم و تربیت نسل جوان باید فرصت فرهنگی مساجد را غنیمت بشماریم.
به گزارش پایداری ملی، حجت‌الاسلام والمسلمین کرمی با بیان اینکه باید به این امر اشاره کنیم که کارکردهای فرهنگی مساجد به گونه‌ای که در صدر اسلام فعال بوده نیست و اکنون این فعالیت‌ها را در سطح جامعه ندارند اظهار کرد: در صدر اسلام، محور جامعه اسلامی مساجد بودند و تمام تصمیم گیری‌ها و مدیریت اجتماع از آنجا رقم می‌خورد و طبق سخنان امام (ره) نیز انقلاب ما هم به برکت همین مساجد رخ داد و از طریق فعالیت مساجد، نیروهای انقلابی تربیت شدند و به جبهه‌ها رفتند.

وی خاطرنشان کرد: اما امروزه می‌بینیم که در عرصه فعالیت‌های فرهنگی، خیلی نسبت به موضوع مسجد توجهی صورت نمی‌گیرد و یک غفلت جمعی در این امر وجود دارد که خود این حرکت به نوعی فرصت سوزی محسوب می‌شود. تنها جایی که در عرصه جنگ نرم می‌توانیم در آن به تبلیغ و ترویج دین بپردازیم و برای تربیت نسل جوان زمان بگذاریم، مسجد است.

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه با بیان اینکه ما نگاه‌های راهبردی و دقیقی نسبت به فعالیت‌های فرهنگی مساجد نداشته‌ایم عنوان کرد: برخی فقط به مسجد به چشم یک عبادتگاه مثل کلیسا و یا معبد نگاه می‌کنند، در حالیکه کارسازی آینده انقلاب از مساجد رخ می‌دهد. در هر محله‌ای که مساجد فعال بودند و برای آسیب‌های اجتماعی برنامه داشته‌اند، در آنجا به موفقیت های چشم گیری رسیدیم.

کرمی خاطرنشان کرد: دلیل اینکه به مساجد توجه ویژه‌ای نمی‌شود، این است که دستگاه‌ها و مسئولین ما از این امر غافل شده‌اند. بزرگان و فعالان فرهنگی باید موضوع مساجد را در سطح جامعه تبیین کنند. متاسفانه خودِ مساجد و متولیان آن‌ها هم گاهی کوتاهی می‌کنند و آن نقش‌آفرینی که باید داشته باشند را ندارند و به حداقل‌ها  راضی می‌شوند. وقتی آن‌ها اینگونه عمل کنند سایرین هم به این مکان مقدس خیلی توجهی نمی‌کنند.

وی هم‌چنین در ادامه گفت:‌ مساجدی که در محل زندگی افراد امورات محله را به دست گرفته‌اند، همواره موفق بوده‌اند. امیدواریم نخبگان و اساتید و بزرگان ما به این امر برسند که نباید در رابطه با مسئولیت مساجدو توجه به آن‌ها کوتاهی و غفلتی صورت بگیرد.

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه با اشاره به این موضوع که مرکز رسیدگی به امور مساجد درصدد است که علیرغم کارکردهای مالی به نوعی فعالیت‌های فرهنگی را نیز در مساجد افزایش دهد گفت: ما قصد داریم فرهنگ‌سازی، الگوسازی و سایر راهبردهای دینی را از طریق مساجد در سطح جامعه ترویج دهیم و بر همین اساس از ظرفیت ائمه جماعات استفاده کرده‌ایم و درصدد هستیم که کارکردهای آن‌ها را افزایش بدهیم.

کرمی یادآور شد: یکی از فعالیت‌های ما در رابطه با ائمه جماعات، بحث جوان‌سازی آن‌ها و مساجد است. ما می‌خواهیم با ایجاد دغدغه‌های محتوایی مورد نیاز تلاش کنیم که نگاه جوانان نسبت به مسجد تغییر یابد و فضای جذب آنها را در مساجد فراهم نماییم و در فعالیت خود برنامه‌هایی داریم که جوانان هویت و احساس خود را از مساجد دریافت کنند. برای رسیدن به این امر فاصله‌ها و تلاش‌های زیادی وجود دارد که باید با همکاری همگان رفع شود.

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که مساجدِ ما بودجه خاص دولتی دریافت نمی‌کنند گفت: صرفا مردم خودشان عهده‌دار امور مساجد هستند. اخیرا شهرداری مسئولیت چند مسجد را بر عهده گرفته، ولی در کل ما هیچ تکیه بودجه‌ای به دولت در ساخت مساجد نداریم و همواره در فعالیت‌های این چنین خیرین و خود مردم پیش قدم بوده‌اند.

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد یادآور شد:‌ خط تخریب مساجد از رژیم صهیونیستی آغاز شد و اکنون می‌بینیم که جوامع تکفیری که به وجود آمده‌اند، خانه‌های خدا را در هر شهری تخریب می‌کنند. در حال حاضر در کشورهایی مثل عربستان، بحرین، عراق و ... تخریب مساجد صورت می‌گیرد. امیدواریم روشنگری‌هایی در این عرصه انجام شود و جهانیان چشم خود را نسبت به این موضوع بازکنند و دیگر شاهد اتفاقات این چنینی در کل جهان نباشیم.

منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر