۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۹
کد خبر: ۲۲۷۸۳
بانک‌ها در بنگلادش، فیلیپین، ویتنام و اکوادور طی سال گذشته در حملاتی که بر روی سرویس بین بانکی جهانی معروف به سوئیفت انجام گرفت، قربانی شده‌اند و بعضی از تحلیلگران انتظار دارند حملات بیشتری برملا شوند.
به گزارش پایداری ملی، پس از این‌که خبر سرقت ۸۱ میلیون دلار از بانک مرکزی بنگلادش در ماه مه علنی شد، سوئیفت اعلام کرد: این حادثه یک اتفاق تنها نبوده، بلکه بخشی از یک اقدام گسترده و بسیار پیشرفته بوده که بانک‌ها را هدف قرار داده است. مقامات سوئیفت از آن زمان اظهار کردند که بانک‌ها در فیلیپن و ویتنام هم هدف سرقت قرار گرفتند.

در این بین "بانکو دل آسترو” اکوادور در شکایتی مدعی شده است که هکرها از طریق درخواست‌های نقل و انتقال کلاهبردارانه در سوئیفت، بیش از ۹ میلیون دلار از این بانک سرقت کرده‌اند. متخصصان امنیت سایبر می‌گویند: این حملات تنها ظاهر مشکل است و انتظار دارند رویدادهای بیشتری آشکار شوند.

به گفته یک محقق شرکت امنیتی کاسپرسکی، تبهکاران سایبری دیگر مادربزرگ‌های تنها در خانه را برای سرقت پول اندک هدف نمی‌گیرند، بلکه مستقیما سراغ جایی می‌روند که پول در آنجا قرار دارد. هنوز معلوم نیست حملات از کجا صورت گرفتند، اما هکرها از تکنیک‌هایی استفاده می‌کنند که مشابه تکنیک‌های پیشرفته برای جاسوسی سایبر است، البته این به معنای دست داشتن کشورها نیست، بلکه بیشتر به معنای تحول در فعالیتهای هکری است و تبهکاران سایبر از بعضی از این تکنیک‌ها استفاده می‌کنند.

محققان کاسپرسکی سال گذشته یک گروه هکری را شناسایی کردند که به بانک‌هایی در اروپای شرقی دستبرد زده بودند و ضرر حاصل از این اقدام آنها حداکثر یک میلیارد دلار برآورد شد.

به گفته دن گیدور، موسس شرکت امنیتی Trail of Bits، رخنه‌های امنیتی اخیر تعجب‌برانگیز نیست، زیرا اگر کسی منابع کافی در اختیار داشته باشد شمار زیادی از این حملات امکان‌پذیر خواهد بود. البته تیم نسبتا کوچکی از هکرها می‌توانند هک‌هایی که از طریق سوئیفت انجام گرفت را اجرا کنند.

سوئیفت یا جامعه ارتباطات مالی بین بانکی جهانی یک شبکه مستقر در بروکسل است که از سوی بیش از ۱۱ هزار موسسه مالی در ۲۰۰ کشور استفاده می‌شود. این محقق امنیتی سوئیفت را به دلیل کوتاهی در تقویت نرم‌افزار خود و استفاده از سخت‌افزارهایی با ضریب امنیتی بالاتر مقصر خواند.

به گفته گیدو، واضح است که سوئیفت باید برای جلوگیری از وقوع چنین رویدادهایی اقدام کند و این شبکه می‌توانست در الزامات امنیتی قاطعانه‌تر عمل کرده و سخت‌افزارهایی با ضریب امنیتی بالاتر داشته باشد.

سوئیفت ماه جاری اعلام کرد: دو شرکت امنیت سایبر را استخدام کرده درحالی که تیم اطلاعات امنیتی ویژه‌ای را برای مقابله با چنین حملاتی ایجاد کرده است.

در آمریکا نگرانی‌هایی در میان مقامات، مدیران بانکی و قانون‌گذاران درباره تهدیدهای متوجه بانک‌ها از سوی هکرها مطرح شده است. رخنه‌های امنیتی در گذشته حدود ده‌ها میلیون مشتری جی پی مورگان چیس و همچنین غول مالی مورگان استنلی را تحت تاثیر قرار داده بود و یک گزارش کنگره در ماه گذشته نشان داد رخنه‌های امنیتی بزرگی در شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) صورت گرفته است.

تام کارپر، سناتور آمریکایی ماه گذشته از وزارت امنیت داخلی درخواست کرد درباره تحقیقات که در مورد آسیب‌پذیری‌های سیستم مالی آمریکا انجام شده اند، توضیح دهد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، انجمن بانکداران آمریکایی هم در ماه ژوییه در صف سازمان‌های امنیتی و مالی قرار گرفت که نسبت به ریسک‌های احتمالی حملات سایبری هشدار داده اند.

به گفته کارشناسان مک‌کافی هکرهایی که سوئیفت را هدف گرفتند کاملا سازمان یافته بوده و از منابع لازم برخوردار بودند. همچنین این هکرها احتمالا یک هم‌دست داخلی داشته اند که جزییات لازم برای آماده کردن حملات‌شان را در اختیار آنها قرار داده است. در نهایت این هکرها شناخت خوبی از سیستم سوئیفت و نحوه دست‌کاری آن برای جلوگیری از شناسایی روش کلاهبردارانه آنها در انتقال پول داشته‌اند.

محققان در شرکت سیمانتک به این نتیجه رسیده اند که بدافزار مورد استفاده در هک بانک‌ها همان کدی را دارد که در حملات سایبری گسترده علیه سونی پیکچرز در سال ۲۰۱۴ مورد استفاده قرار گرفته بود.

به گفته گیدو، این احتمال وجود دارد که بانک‌های آمریکایی با حملات مشابهی روبه‌رو شوند.

 منبع: کسب و کار
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر