۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۲۰۳۴۵
نوع تازه ای از مخدرها و محرکهای نوظهور به بازارهای جهانی رسیده که به صورت دیجیتالی تولیدو در دنیای مجازی، دست به دست می‌شود؛ مخدرهایی که از طریق امواج صوتی، همان تاثیر مخدرهای سنتی را دارند.
محرک‌ها و مخدرهای صوتی، همان تاثیر مخدرهای سنتی و گاهی قوی تر از آن را برای مصرف کنندگانشان به ارمغان می‌آورند؛ امواجی که به عنوان «مخدرهای دیجیتالی» در میان جوانان شناخته می‌ شود.

Digital Drug و I-DOSINGها بخشی از Binural Beats هایی است که این روزها به مخدرهای صوتی شهرت یافته‌اند؛ فایل‌های صوتی خاصی که می‌توانند با پالس‌های تولیدشده با فرکانس‌های متفاوت برای هر گوش، تاثیر خاصی بر بخش‌های مختلف مغز بگذارند و تجربه متفاوت مواد مخدر و محرک صنعتی و سنتی را در مغز به وجود آورند؛ این اختلاف فرکانس‌های پخش شده در هر گوش می‌توانند اثر متفاوت هر یک از مواد مخدر و محرک همچون کوکائین، تریاک، اسید، مورفین، آدرنالین، کراک، هروئین، حشیش، ماریجوانا، ریتالین و بسیاری از مواد دیگر و حتی الکل را در مغز مصرف کنندگان شبیه سازی کنند.


فرکانس هایی برای مغز

این درحالی است که حتی برخی سایت‌های ارائه دهنده این مخدرهای دیجیتالی، با توجه به تاثیر هریک از آنها، این مخدرها و محرک‌ها را در بخش‌های مختلف و مطابق با تاثیر هریک از مخدرها و محرک‌های موجود، طبقه بندی کرده‌اند.

دکتر حمید رضا صفاتیان، رئیس کارگروه کاهش تقاضا در کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این مواد گفت: مخدرهای شنیداری نام فرکانس‌های توهم‌زایی است که به راحتی از فضای مجازی قابل دریافت کردن هستند و همین موضوع دلیل بر نگرانی‌ها است.

البته تاریخچه شناخت اثر شنیدن فرکانس‌های متفاوت از هر گوش، به سال ۱۸۳۹ برمی‌گردد که «هاینریش ویلهلم داو» توانست این اثر را کشف کند و خیلی زود سوء استفاده از آن همه گیر شد.


مخدرهای دیجیتالی

از اوائل قرن بیستم، پزشکان به تاثیر این فرکانس‌ها در مباحث درمانی و کنترل درد و خاصیت تسکینی آن دست‌ یافتند. البته این خاصیت، بر اثر ایجاد ضربان میان دو فرکانس صوتی پخش شده در هر گوش به وجود می‌آید، به شرط آنکه اختلاف فرکانس، کمتر از ۳۰ هرتز باشد.

همچنین با دستکاری این ضربان و فرکانس ورودی به هریک از گوش‌ها می‌توان اثر مخدرها و محرک‌های مختلف را شبیه سازی کرد. برخی‌ مدعی اند این اصوات می‌تواند در کاهش وزن، میزان یادگیری، تقویت حافظه و غیره نیز اثرگذار باشد. مصرف این مواد در سال ۲۰۱۰ در کشورهای غربی به اندازه‌ای بود که حتی روزنامه واشنگتن پست هم در واکنش به این موضوع، مطلبی را منتشر کرد و به ادعاهای والدین و برخی مخاطبان این مخدرهای دیجیتالی پرداخت.


متخصص های بالا بردن دوپامین مغز

خطر حضور مواد مخدر دیجیتالی از سال ۸۸  در ایران مطرح شد، اما اطلاعات چندان زیادی درباره آن وجود نداشت. نکته قابل توجه این است که این مخدرها فرکانس‌هایی هستند که می‌توانند میزان دوپامین مغز را افزایش داده و موجب خوشحالی کاذب شوند.


هنوز موردی مشاهده نکردیم

سردار علی مویدی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر درباره وجود مواد مخدر صوتی و دیجیتالی در کشور می گوید: تاکنون جدا از مواد مخدری که از قبل وجود داشت، ماده مخدر جدیدی شناسایی نشده است. آزمایشگاه های دقیق و مجهز پلیس مبارزه با مواد مخدر دائما در حال رصد مواد استفاده شده از سوی معتادان هستند به موجب شناسایی کوچکترین ماده مخدر جدید عوارض و آسیب های ناشی از مصرف آن به خانواده ها اطلاع رسانی می شود. مواد مخدر مختلفی در شهرها و کشورهای دیگر وجود دارد، اما من این اطمینان را می دهم که هیچ گزارشی مبنی بر استفاده از هروئین چینی با مواد مخدر صوتی و دیجیتالی در کشورمان وجوذ ندارد. هر چند من هم آمار و گزارش های رواج این مواد در کشورهای عربی و غربی را دیده ام ولی کارشناسان پلیس مبارزه با مواد مخدر هنوز گزارشی را در این زمینه تایید نکرده اند.

سردار مویدی با اطمینان به خانواده ها می گوید: وجود چنین مواد مخدری را در کشور تایید نمی کنم، هرچند شناسایی این مواد در دستور کار بررسی علمی همکارانم قرار دارد.

وی درباره وجود مخدرهای جدید در دنیا به خبرنگار مهر می گوید: باید به این نکته توجه داشت که مخدر جدیدی تولید نشده است اما سوداگران مرگ در یک بازی تجاری با تغییر نام برخی از مخدرها سعی می کنند تا بازار جدیدی را برای به دام انداختن جوانان فراهم کنند.

سردار مویدی می افزاید: در برخورد با هروئین چینی هم دقیقا همین حساسیت ها به وجود آمده بود بررسی تیم های کارشناسی کارشناسان پلیس مبارزه با مواد مخدر نشان می داد که هروئین چینی ماده مخدر جدیدی نیست همان هروئین فشرده شده است. هروئینی که انتشار نام آن باعث واکنش سفیر چین در ایران شد.



سردار مویدی ادامه می دهد: مخدرهای شنیداری هم در همین دسته قرار می گیرند. تاکنون هیچ موردی درباره استفاده از این مخدرها گزارش نشده است اما از آنجایی که دانلود این موزیک ها در دنیای مجازی به صورت کاملا رایگان انجام می شود، کارشناسان پلیس مبارزه با مواد مخدر با همکاری کارشناسان پلیس فتا در حال رصد سایت هایی هستند که اقدام به فروش و یا دانلود این موزیک های مخدر می کنند.


وقتی مغز شرطی می شود

عادت به مصرف و استفاده از هر چیزی اعتیاد به آن را به دنبال خواهد داشت. دکتر صفاتیان، درباره تاثیر این موسیقی ها می گوید: گوش کردن طولانی مدت به این فایل‌های صوتی اعتیاد به همراه می‌آورد. تا جایی که مجبور می‌شود هر نوع فعالیت اجتماعی را همراه با گوش کردن به این فایل‌های صوتی انجام دهد زیرا به مرور ترشح دوپامین در مغز وابسته به شنیدن این فرکانس‌ها می شود و در موارد عادی مغز دیگر قادر به ترشح دوپامین نیست.


ساقی های مفت و دیجیتالی

این روزها بسیاری از فایل‌های صوتی از اینترنت به صورت رایگان در اختیار جوانان قرار می‌گیرد و فضای مجازی را تبدیل به یک ساقی بدون پول و مفت کرده است.

دکتر صفاتیان، درباره حضور و استفاده این نوع مخدرها در کشور می گوید: هنوز در مرحله‌ای نیستیم که نسبت به شیوع این مواد هشدار دهیم، اما بسیاری از سایت‌های اینترنتی، اقدام به فروش و حتی تحویل رایگان این موزیک‌ها برای مخاطبانشان می‌کنند تا راحت‌تر در اختیار عموم قرار گیرند و باعث ترویج هرچه زودتر این مخدرها شوند.

موضوع استفاده از مخدرهای دیجیتالی، به اندازه‌ای جدی است که حتی سایت‌های منتشرکننده این مخدرها نیز با هشدارها و پیام‌های WARNING، نسبت به ورود به صفحات دانلود این موزیک‌ ها و استفاده از آن برای افرادی که از مشکلات ذهنی و روحی رنج می‌ برند، هشدار داده‌ اند و در فیلم‌های منتشر شده از آثار مصرف این مخدرها نیز، تاثیر خطرناک استفاده از آنها کاملاً هویداست.


اعتیاد دیجیتالی داریم

دکتر «الهام روحی» روانپزشکی که در یک مرکز ترک اعتیاد فعال است درباره نوع عملکرد این فرکانس ها در مغز می‌گوید: کلا اعتیاد به مواد مخدر از طریق دوپامین ایجاد می‌شود. سیستم دوپامین، سیستم پاداش مغزی است به خصوص در موادی مثل شیشه و محرک‌ها؛ مثل وقتی که یکباره به فردی پاداش زیادی داده می شود و بعد از آن دیگر هیچ پاداشی برای او خوشایند نیست فرد با مصرف این مواد، پاداش زیادی به مغزش می‌دهد و لذتی که ایجاد می‌شود آن‌قدر شدید است که فرد دیگر بدون مصرف آن احساس لذت نمی‌کند و بعد نسبت به آن محرک شرطی می‌شود و به سمت مصرف مجدد می‌رود.

او می‌گوید: موزیک‌هایی هست که این حالت را ایجاد می‌کند حتی اگر با ناباوری به آن نگاه کنیم.

وی می گوید البته نوع دیگر اعتیاد هم عادت به چیزی است مثل وقتی که بحث اعتیاد به اینترنت به وجود آمد خیلی‌ها باور نکردند اما اعتیاد به اینترنت، فقط یک اصطلاح نیست. اعتیاد به اینترنت وجود دارد و در کشورهای دیگر سال‌ها پیش به عنوان اعتیاد درمان می‌شده است. در واقع هر وابستگی که اثرات مخربی روی جسم و روان فرد بگذارد و باعث شود که فرد دیگر بازدهی نداشته باشد به آن اعتیاد می‌گویند.

به گفته روحی، ما انواع اعتیادها را در دنیا داریم مثل اعتیاد به مواد مخدر، به داروهای خاص، به اینترنت و بازی‌های کامپیوتری که در دنیا به شکل تحقیقی روی اینها کار شده است و کلینیک‌های درمان اعتیاد اینترنت در دنیا فعال‌اند همین‌طور برای انواع این اعتیادها درمان وجود دارد پس در این مورد هم حتما تحقیقاتی شده است او به ما سایتی را معرفی می‌کند که در آن نتیجه تحقیقات پزشکان غربی روی اثرات مخرب این نوع موسیقی آورده شده است. نتیجه تحقیقات کاملا علمی بیان شده اما نکته جالب این است که از این نوع صوت از اصطلاح ضرب و شتم گوش استفاده شده است!


زنگ های خطری که به صدا در آمده اند

از سال ۸۸ زنگ خطر ورود مواد مخدر شنیداری به صدا در آمد و با توجه به آنچه گفته شد مشخص است که مخدرهایی صوتی وجود دارند که در صورت غفلت می توانند به شکلی کاملا غیرمحسوس بین افراد به خصوص جوانان و نوجوانان که هم در این دوره سنی علاقه خاصی به شنیدن موسیقی های مختلف دارند و هم دسترسی آسان به اینترنت و ...، رواج پیدا کنند و این وظیفه دولت و پلیس فضای مجازی است که با کنترل به موقع و آگاهی بخشی مناسب از بروز مشکلات مرتبط با این وابستگی و اعتیاد جلوگیری کند و همچنین خانواده ها نیز باید با آگاهی از این موضوع بر این نکته توجه داشته باشند و زمینه های گرفتاری جوانان به این نوع مخدرها را شناخته و آن را کنترل کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر