۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۱۷۷۴۹
اوباما گفت: ایران اغلب برخی از مقررات موشکی را نقض کرده است و تحریمهای ایران در ارتباط با برنامه موشکی آن تغییری نیافته است. توافق هسته ای تفاوتها و اختلافات ما را در موضوعات دیگری حل نکرده است و ما به آنها خواهیم گفت که رفتار بد آنها در منطقه و جهان نتایج و عواقبی در پی خواهد داشت.
 روسای جمهور آمریکا و کره جنوبی در کنفرانس خبری مشترک در کاخ سفید به سوالات در زمینه کره شمالی، ایران و سوریه و دیگر موضوعات پاسخ دادند.

اوباما در ابتدای این کنفرانس خبری حضور رئیس‌جمهور کره جنوبی به کاخ سفید را گرامی داشت و بر همکاریهای خوب این دو کشور طی 60 ساله گذشته تاکید کرد.

اوباما همچنین تاکید کرد که کره جنوبی نقش مهمی در سیاست آمریکا در آسیا اقیانوسیه دارد.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین با اشاره به تهدیدات کره شمالی گفت که تهدیدات پیونگ یانگ با پاسخ متحد آمریکا  کره جنوبی مواجه میشود.

اوباما بر لزوم حل موضوع برنامه هسته ای کره جنوبی تاکید کرد که همانطور که آمریکا در قبال ایران و کوبا نشان داد آماده گفتگو و مذاکره برای حل تنشها است اما واشنگتن و سئول برنامه هسته‌ای نظامی کره شمالی نیست.

رئیس‌جمهور کره جنوبی همچنین با تاکید بر روابط خوب و همکاریهای این کشور و آمریکا، بر لزوم ادامه همکاریها بین سئول و واشنگتن تاکید کرد.

«پارک گئون های» همچنین بر لزوم ازسرگیری مذاکرات شش جانبه خلع سلاح شبه جزیره کره تاکید کرد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به باراک اوباما بابت نهایی شدن توافقنامه تجارت آزاد آمریکا با ۱۱ کشور آسیا و اقیانوسیه تبریک گفت.

خبرنگاری از اوباما درباره مناظره اول دموکراتها و همچنین درگیریهای اخیر فلسطین و اسرائیلی‌ها پرسید.

رئیس‌جمهور آمریکا درباره مناظره دموکرات‌ها گفت که آنچه که برای من جالب بود آن بود که علی رغم تفاوتها بین نامزدها آنها همه آنها افراد با قابلیت خوب و معتقد به آینده آمریکا هستند اما این مردم آمریکا هستند که باید انتخاب خود را داشته باشند.

اوباما همچنین گفت مه به شدت نگران وضعیت کنونی و خشونتها در اسرائیل هستیم. ما به شدت خشونت علیه غیرنظامیان را به شدت را محکوم میکنیم. اسرائیل حق دارد که از شهروندان خودش در برابر حملات چاقو و خشونتها دفاع کند.

وی البته گفت که ما از نتانیاهو و محمود عباس میخواهیم که از ادبیاتی که سبب تشدید درگیریها شود، بپرهیزند چرا که این خشونتها به چیزی بیش از تشدید درگیریها و نا امنی بیشتر منجر نخواهد شد.

اوباما همچنین گفت که همگان موضع من را می‌دانند که از نظر من به مرور زمان راه حل پایان منازعه و درگیری راه حل دو دولت است.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین با تاکید بر مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ گفت در صورت جدیت کره شمالی برای مذاکره و کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای نظامی، آمریکا آماده برقراری چنین گفتگوها است و ما این موضوع را در مذاکرات ایران نشان دادیم.

رئیس‌جمهور کره جنوبی درباره این سوال که آیا مذاکرات هسته‌ای ایران می‌تواند در قبال کره شمالی تکرار شود، گفت که ما شاهد بودیم که رهبری آمریکا و جامعه بین‌المللی سبب تحقق مذاکرات هسته‌ای شد البته تفاوت بین ایران و کره شمالی این است که باید شاهد میل واقعی کره شمالی برای کنار گذاشتن سلاحهای هسته‌ای باشیم.

اوباما درباره آزمایش موشکی ایران و تبعات این اقدام از قبیل احتمال تحریمهای تازه پرسید و همچنین درباره مواضع ایران در سوریه سوال کرد.

اوباما گفت ایران اغلب برخی از مقررات موشکی را نقض کرده است و تحریمهای ایران در ارتباط با برنامه موشکی آن تغییری نیافته است. توافق هسته ای تفاوتها و اختلافات ما را در موضوعات دیگری حل نکرده است و ما به آنها خواهیم گفت که رفتار بد آنها در منطقه و جهان نتایج و عواقبی در پی خواهد داشت.

وی درباره سوریه گفت که آنها مانند روسیه در حال اقداماتی هستند که نتیجه ای نخواهد داشت. آنها ابتدا سلاح و پول فرستادند و سپس حزب الله را فرستادند. آنها در حال رژیمی هستند که در نظر بسیاری از مردم سوریه مشروع نیست. ما همچنان به حمایت از میانه روهای سوری برای ایجاد یک دولت انتقالی به منظور حل سیاسی بحران ادامه می‌دهیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر