۰۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۱۱
دكتر علمداري
چكيده:
 پدافند در مفهوم كلي، دفع، خنثي كردن و يا كاهش تاثيرات اقدامات آفندي دشمن و ممانعت از دستيابي به اهداف خودي است. پدافند به دو بخش تقسيم مي‌شود 1- پدافند عامل 2- پدافند غيرعامل
علاقه به حيات و حفظ بقاء به طور غريزي در هر انساني وجود دارد لذا در طول تاريخ، بشر براي دستيابي به ملزومات حياتي خود از جمله غذا و انرژي به گسترش و توسعه مراتع و زمين‌هاي كشاورزي و معادن پرداخته يا به جهت دفع تجاوز دشمنان خود جنگ‌ها و منازعات بسياري را پشت سر نهاده است. سلاح‌هايي كه جوامع بشري قبل از دوران صنعتي در جنگ‌ها بكار مي‌بردند دست ساز و بسيار ساده بود، بين فرآيندهاي دانش و فناوري و نوع سلاح‌هايي كه جوامع بشري براي بهره گيري از آنها در جنگ ابداع و اختراع مي‌كرده‌اند، ارتباط نزديكي وجود داشته است.
پدافند در مفهوم كلي، دفع، خنثي كردن و يا كاهش تاثيرات اقدامات آفندي دشمن و ممانعت از دستيابي به اهداف خودي است. پدافند به دو بخش تقسيم مي‌شود 1- پدافند عامل 2- پدافند غيرعامل 

علاقه به حيات و حفظ بقاء به طور غريزي در هر انساني وجود دارد لذا در طول تاريخ، بشر براي دستيابي به ملزومات حياتي خود از جمله غذا و انرژي به گسترش و توسعه مراتع و زمين‌هاي كشاورزي و معادن پرداخته يا به جهت دفع تجاوز دشمنان خود جنگ‌ها و منازعات بسياري را پشت سر نهاده است. سلاح‌هايي كه جوامع بشري قبل از دوران صنعتي در جنگ‌ها بكار مي‌بردند دست ساز و بسيار ساده بود، بين فرآيندهاي دانش و فناوري و نوع سلاح‌هايي كه جوامع بشري براي بهره گيري از آنها در جنگ ابداع و اختراع مي‌كرده‌اند، ارتباط نزديكي وجود داشته است.
در دوران معاصر، اين پيوستگي در اثر تحولات و پيشرفت‌هاي عظيم در فناوري رو به فزوني نهاده است. پس از وقوع انقلاب صنعتي در قرن هجدهم در اروپا و توسعه بيشتر، (پژوهش و توسعه) پيشرفت‌هاي شگرفي در همه سطوح فناوري پديد آمد. به طوري كه دوران كنوني به ويژه دو دهه اخير را (عصر انقلاب سوم فناوري) يا (دوران انقلاب در ميكروالكترونيك) ناميده‌اند، تحولات مذكور لزوما فناوري تسليحاتي را به شدت تحت تاثير قرار داد به طوري كه همه ابعاد و سطوح اين فناوري بسيار پيچيده شده و در خصوص طرح‌هاي نظامي جنبه راهبردي يافته است. پيشرفت سريع علوم و فناوري نظامي در زمينه توليد انواع سلاح‌هاي آفندي توسط كشورهاي پيشرفته و توان همپائي ساير كشورها موجب گرديده است تا بحث پدافند به ويژه دفاع غير عامل توسط كشورهاي اخيرالذكر مورد توجه جدي قرار گيرد.
با نگرش به اين‌كه سلاح‌هاي كنترل از راه دور و پيشرفته جايگزين اكثر سلاح‌هاي سنتي گرديده‌اند و به عنوان مثال با فشار يك دكمه از فواصل دور مي‌توان جان هزاران انسان را مورد تهديد جدي قرار داد توجه به امر پدافند، طبيعي جلوه مي‌نمايد.
استفاده از سلاح‌هاي كشتار جمعي همانند استفاده رژيم بعثي از سلاح‌هايي شيميايي در طول 8 سال جنگ تحميلي عليه جمهوري اسلامي و تجربه جنگ نفت، جنگ افغانستان، مناقشه يوگسلاوي و جنگ اخير امريكا عليه عراق لزوم توجه به مقوله دفاع، خصوصا دفاع غير عامل را مضاعف نموده است.
اقدامات دفاع غير عامل شامل اصول اساسي و ملاحظاتي است كه در اغلب كشورهايي جهان، اين اصول و ملاحظات با كمي اختلاف پذيرفته شده اند ولي شيوه به كارگيري آنها ابتكاري، هنرمندانه و خردمندانه است نه اينكه كليشه‌اي باشد به همين دليل وسعت هر اصل به خلاقيت‌هاي فكري بشر و شرايط زمان و مكان بستگي دارد و بعضا حد و مرزي براي اين اصول نمي‌توان تعيين كرد و لذا در حد غير قابل تصوري در نحوه بكارگيري اصول دفاع غير عامل تنوع وجود دارد. در اين مقاله سعي گرديده است پس از تبيين اصول و ملاحظات دفاع غير عامل و موضوعات ذيربط، توصيه‌هايي چند در خصوص اقدامات دفاع غير عامل ارائه گرديده است.
*اقدامات اساسي دفاع غير عامل:
اقدامات اساسي در تامين دفاع غيرعامل شامل موارد ذيل مي‌باشد كه در تهيه طرح‌ها متناسب با ماموريت، وضعيت، موقعيت و شرايط زماني و مكاني و رده سازماني بايد مورد استفاده و بهره برداري لازم قرار گيرد. در ابتدا فهرست‌وار اصول دفاع غير عامل و ملاحظات آن را نام برده و سپس به تعريف هر يك از اصطلاحات مي‌پردازيم.
1- استتار (Camuflage)
2- اختفا (Concealment)
3- پوشش (Cover)
4- فريب (Deception)
5- تفرقه و پراكندگي (Separation and Dispersion )
6- مقاوم سازي و استحكام (Hardening)
7- اعلام خبر (Early Warning)
8- مكان يابي (Site Selection)
9- تحرك (Movement) 10-
10- پناهگاه (Defilade)
11- جان پناه (Trench)
12- انضباط استتار (Camouflage Discipline)
13- حفاظت (Security)
14- سيستم اطفا حريق (Extinguishing System)
15- اقدامات درون سيستمي
16- آموزش و ايجاد فرهنگ دفاع (Training)
17- ايجاد موانع (ديوار - دكل - كابل - بالن) (Barrier)
18- عمليات دود. (Smoke Operation)
19- اقدامات بعد از بمباران(كنترل تردد، تخليه، مجروحين، كنترل خسارت، خنثي سازي بمب و... )
20- ايمني (Safety)
21- مقابله با بمب ‌هاي گرافيتي E. M. P - H. P. M
22- ايجاد استحكامات صحرايي و سازه‌هاي موقتي (Field fortification)
23- ايجاد سازه‌هاي امن و مقاوم سازي تاسيسات. (Protective Structures)
24- دفاع غير عامل در مقابل حملات ويژه (ش. م. ه).
* اصول پدافند عامل:
مجموعه اقدامات بنيادي و زير بنايي است كه در صورت بكار گيري مي‌توان به اهداف پدافند غير عامل از قبيل تقليل خسارات و صدمات، كاهش قابليت و توانايي سامانه شناسائي، هدف يابي و دقت هدف گيري تسليحات آفندي دشمن و تحميل هزينه بيشتر به وي نائل گرديد.
در اكثر منابع علمي و نظامي دنيا اصول پدافند غير عامل شامل 6 الي 7 اقدام مشروحه ذيل مي‌باشد كه در طراحي و برنامه ريزي‌هاي و اقدامات اجرايي دقيقا مي‌بايست مورد توجه قرار گيرد.
1- استتار Camouflage
2- اختفا Concealment
3- پوشش Cover
4- فريب Deception
5- تفرقه و پراكندگي Separation And Dispersion
6- مقاوم سازي و استحكامات Hardening
7- اعلام خبر Early warning
تعاريف و اصلاحات
* پدافند (Active Defense)
عبارتست از بكارگيري مستقيم جنگ افزار، به منظور خنثي نمودن و يا كاهش اثرات عمليات خصمانه هوايي، زميني، دريايي، نفوذي و خرابكارانه بر روي اهداف مورد نظر.
* پدافند غير عامل (Passive Defense)
به مجموعه اقداماتي اطلاق مي‌گردد كه مستلزم بكارگيري جنگ افراز نبوده و با اجراي آن مي‌توان از وارد شدن خسارات مالي به تجهيزات و تاسيسات حياتي و حساس نظامي و غير نظامي و تلفات انساني جلوگيري نموده و يا ميزان اين خسارات و تلفات را به حداقل ممكن كاهش داد.
* دفاع غير نظامي (Civil Defsnse)
دفاع غيرنظامي تقليل خسارات مالي و صدمات جاني وارده بر غير نظاميان در جنگ يا در اثر حوادث طبيعي نظير سيل، زلزله، طوفان، آتش‌فشان، آتش‌سوزي و خشكسالي مي‌باشد، در منابع خارجي، وظايف دفاع غير نظامي شامل چهار عنوان ذيل مي‌باشد:
1- اقدامات پيشگيرانه و كاهش دهنده (Mitigation)
2- آماده سازي و امداد رساني (Preparation)
3- هشدار و اخطار (Response)
4- باز سازي مجدد (Recovery)
نكته:
ارائه تعريف دفاع غير نظامي در اين نوشتار در حوزه پدافند غير عامل نبوده و بيشتر در جهت آگاهي مخاطبين در تميز بين پدافند غيرعامل و دفاع غير نظامي مي‌باشد زيرا به دليل عدم شناخت جامع در بسياري از كتب، مقالات، و يا نوشتارهاي داخلي مشاهده گرديده است كه دو مفهوم ياد شده با همديگر اشتباه گرفته مي‌شود.
* مراكز حياتي و مراكز ثقل (Vital and Gravity Centers)
مراكز و تاسيسات حياتي و پر اهميت كشور مي‌باشند كه در صورت حمله و بمباران و انهدام آنها صدمات جدي به نظام اجتماعي، سياسي و نظامي كشور وارد شده، آنها را در يك مخاطره و بحران جدي قرار مي‌دهد.
* مراكز حياتي (Vita Centers)
مراكزي هستند كه در صورت انهدام كل يا قسمتي از آنها، موجب بروز بحران، آسيب و صدمات قابل توجه در نظام سياسي، هدايت، كنترل و فرماندهي، توليدي و اقتصادي، پشتيباني، ارتباطي و مواصلاتي، اجتماعي، دفاعي با سطح تاثيرگذاري در سراسر كشور گردد.
*مراكز حساس (Critical Centers)
مراكزي هستند كه در صورت انهدام كل يا قسمتي از آنها، موجب بروز بحران، آسيب و صدمات قابل‌توجهي در نظام سياسي، هدايت، كنترل و فرماندهي توليدي و اقتصادي، پشتيباني، ارتباطي و مواصلاتي، اجتماعي، دفاعي با سطح تاثير گذاري منطقه‌اي در كشور گردد.
* مراكز مهم (Important Centers)
مراكزي هستند كه در صورت انهدام كل يا قسمتي از آنها، موجب بروز آسيب و صدمات محدود در نظام سياسي، اجتماعي، دفاعي با سطح تاثير گذاري محلي در كشور گردد.
* استتار و اختفاء (Camouflage & Concealment)
فن و هنري است كه با استفاده از وسائل طبيعي يا مصنوعي، امكان كشف و شناسائي نيروها، تجهيزات و تاسيسات را از ديده باني، تجسس و عكسبرداري دشمن تقليل داده و يا مخفي داشته و حفاظت نمايد.
مفهوم كلي استتار، همرنگ و هم‌شكل كردن تاسيسات، تجهيزات و نيروها با محيط اطراف مي‌باشد.
اختفا، حفاظت در برابر ديد دشمن را تامين مي‌نمايد و استتار امكان كشف يا شناسايي نيروها، تجهيزات و تاسيسات و فعاليتهاي را تقليل مي‌دهد.
* پراكندگي(‌Dispersion)
گسترش‌ باز و پخش نمودن و تمركز زدايي نيروها، تجهيزات، تاسيسات يا فعاليت‌هاي خودي، به منظور تقليل آسيب پذيري آنها در مقابل عمليات دشمن به طوري كه مجموعه‌اي از آنها هدف واحدي را براي دشمن تشكيل ندهند.
* تفرقه و جابجايي (Separation and Movement)
جداسازي، گسترش افراد، تجهيزات و فعاليت‌هاي خودي از محل استقرار اصلي به محلي ديگر به منظور تقليل آسيب پذيري، كاهش خسارات و تلفات مي‌باشد، مانند: انتقال هواپيما‌هاي مسافرتي به فرودگاه‌هاي دورتر از برد سلاح‌هاي دشمن و يا انتقال تجهيزات حساس قابل حمل از محل اصلي به محل موقت كه به علت عدم شناسايي و حساسيت مكاني، داراي امنيت و حفاظت بيشتري مي‌باشد.
*استتار، اختفاء و ماكت فريبنده CC& D
استفاده و بهره برداري از اقدامات تجهيزات و روش‌هايي براي پنهان نمودن، همگون سازي، تغيير شكل، شبيه سازي، ايجاد طعمه فريبنده و حذف شكل منظم هندسي اهداف در جهت ممانعت از كشف و شناسائي نيروها، تجهيزات، تاسيسات و فعاليت‌هاي خودي توسط سامانه‌هاي آشكار ساز و حساسه دشمن.
* فريب (Deception)
كليه اقدامات طراحي شده حيله‌گرانه‌اي كه موجب گمراهي دشمن در نيل به اطلاعات و محاسبه و برآورد صحيح از توان كمي و كيفي طرف مقابل گرديده و او را در تشخيص هدف و هدف گيري با شك و ترديد مواجه نمايد.
* مقاوم سازي و استحكامات (Fortification)
ايجاد هر گونه حفاظتي كه در مقابل اصابت مستقيم بمب، راكت، موشك، گلوله توپخانه، خمپاره و يا تركش آنها مقاومت نموده و مانع صدمه رسيدن به نفرات، تجهيزات يا تاسيسات گرديده و اثرات تركش و موج انفجار را به طور نسبي خنثي نمايد. پناهگاه، جان پناه، سازه‌هاي امن و مقاوم‌سازي تاسيسات، ايجاد استحكامات صحرايي و سازه‌هاي موقتي، دال بتني، كيسه شن، خاك‌ريز، بشكه شن و يا استوانه بتني و... جزء استحكامات محسوب مي‌شوند.
* اعلام خبر (Early warning)
آگاهي و هشدار به نيروهاي خودي مبني بر نزديك بودن عمليات تعرضي دشمن.
اين هشدار كه براي آماده شدن مي‌باشد، ممكن است چند ساعت، چند روز و يا زماني طولاني‌تر از آغاز مخاصمات اعلام گردد.
دستگاه‌ها و وسايل اعلام خبر شامل رادار، ديده‌باني بصري، آژير، بلندگو، پيامها و آگاهي هاي هشدار دهند مي‌باشد.
* مكان يابي (Site selection)
يكي از اقدامات اساسي و عمده پدافند غير عامل، انتخاب مكان مناسب مي‌باشد تا آنجا كه ممكن است بايد از ايجاد تاسيسات حياتي و حساس در دشت‌هاي مسطح يا نسبتا هموار اجتناب كرد. زيرا تاسيسات احداث شده در چنين محل‌هايي را نمي‌توان از ديد دشمن مخفي نگاهداشت.
ايجاد تاسيسات حياتي و حساس در كنار بزرگراه‌ها، جاده‌هاي اصلي، كنار سواحل دريا، رودخانه‌ها و نزديكي مرزها موجب سهولت شناسايي و هدف يابي آسان آنها توسط دشمن مي‌گردد.
توضيح اينكه سه موضوع عمده كه مي‌بايست در مكان يابي به آن توجه خاص مبذول گردد به شرح ذيل مي‌باشد:
1- ماموريت (Mission)
امكان اجراي ماموريت در مكان تعيين شده موجود باشد.
2- پراكندگي (Dispersion)
وسعت مكان انتخابي به صورتي باشد كه امكان پراكندگي مناسب تاسيسات و تجهيزات را فراهم نمايد.
3- شكل عوارض و محيط (Terrain Pattern)
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر
نظرات بینندگان
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۲ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۲
49
13
واقعا مطالب خوبی برای تحقیق بود
پاسخ
igdh
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۹ - ۲۱ آذر ۱۳۹۲
28
10
خیلی خیلی خوب بود
پاسخ
ساناز
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۴ - ۲۵ آذر ۱۳۹۲
23
19
بد نبود
پاسخ
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۱ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۲
18
10
خوب بود
پاسخ
مریم
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۱ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۲
16
10
خو ب بود
پاسخ
لاله
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۵ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۲
20
17
واسه تحقيقم عالي بود
پاسخ
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۵ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۲
13
17
ممنون
پاسخ
سبا
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۴ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۳
21
9
مرسی.برای تحقیق عالی بووووووود
پاسخ
moein
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۴ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۳
15
6
عالی بود
پاسخ
879809
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۹ - ۰۵ آبان ۱۳۹۳
7
14
مرسی بدک نبود
پاسخ
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۱ - ۰۷ آبان ۱۳۹۳
12
6
عالی بود .
پاسخ
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۹ - ۰۹ آبان ۱۳۹۳
9
11
واسه تحقیقم21بود.مرسی:)
پاسخ
پری
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۶ - ۱۰ آبان ۱۳۹۳
10
11
خیلی خوب بود
پاسخ
امیر مسعود حاجی صفری هامانه
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۲ - ۲۴ آبان ۱۳۹۳
14
9
خیلی خوب بود
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۴ - ۲۵ آبان ۱۳۹۳
13
8
برای تحقیق خیلی خوب بود
پاسخ
حسن
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۴ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۳
17
7
بسیار عالی بود ولی جملات و مثالهای بسیار ساده تری میشه واسه یادگیری زد که در حافظه بلند مدت ثبت شود با تشکر فراوان
پاسخ
شکیلا
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۱ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۴
14
6
واسه تحقیقم خوب بود ممنونم ازتون
پاسخ
مهدیه
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۶ - ۰۶ تير ۱۳۹۴
16
3
مطالب خوبی بود امیدوارم در نوشتن مقاله ام بهم کمک کند باتشکر فراوان
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۸ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
8
3
خوب بود.به اطلاعاتم اظافه شد .ممنون
پاسخ
مهسا اریانفر
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۶ - ۰۳ آذر ۱۳۹۴
8
6
ممنون واسه کنفرانسم خوب بود
پاسخ
مهدیه
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۸ - ۲۰ آذر ۱۳۹۴
7
7
عاااااااااااااااااااااالی بود واقعا ممنووووووووووووون
پاسخ
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۶ - ۰۶ دی ۱۳۹۴
7
4
خوب بود
پاسخ
حسین
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۰ - ۲۴ دی ۱۳۹۴
12
4
خوب بود ولی مثالها کمی پیچیده بود.اگه ساده تر بود عالی میشد
پاسخ
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۴ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۴
8
3
خوب بود
پاسخ
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۴ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۴
4
6
بد نبود
پاسخ
ugd
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۸ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۴
7
4
سلام

ممنون ولی بهتر از اینا هم میشه
پاسخ
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۹ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۴
7
3
عالی بود
پاسخ
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۱ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۴
7
4
واقعا عالی ترین مطلب برای تحقیق است
پاسخ
یکی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۸ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
10
4
ممنون از مطلب خوبتون بسیار عالی بود
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۱ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۵
8
1
خوب بود ممنون
پاسخ
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۱ - ۰۹ آبان ۱۳۹۵
1
4
برای تحقیق خیلی خوب بود.
پاسخ
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۴ - ۰۹ آبان ۱۳۹۵
2
3
عالی بود ممنون
پاسخ
هلنا
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۷ - ۱۰ آبان ۱۳۹۵
1
1
خیلی خوب بود اما مثال ها پیچیده بودن
پاسخ
نعیم
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۴ - ۱۱ آبان ۱۳۹۵
3
0
عالی بود با تشکر
پاسخ
نعیم
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۴ - ۱۱ آبان ۱۳۹۵
2
4
عالی بود با تشکر
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۷ - ۱۲ آبان ۱۳۹۵
1
1
خوب بود ممنون
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۴ - ۲۳ آبان ۱۳۹۵
1
1
خوب
پاسخ
شکیبا
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۹ - ۲۳ آبان ۱۳۹۵
1
1
همه ی مطالب تکراری ولی بازم ممنون
پاسخ
آیناز
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۹ - ۲۴ آبان ۱۳۹۵
1
2
خوب بود ولی اگه از کلمات مناسب. تر میشد بکار برد.ممنون
پاسخ
فاطی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۲ - ۳۰ آبان ۱۳۹۵
1
1
برای تحقیق عاله
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۰ - ۰۵ آذر ۱۳۹۵
1
1
مرسی خوب بود
پاسخ
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۳ - ۰۷ آذر ۱۳۹۵
1
0
خیییییلی عالی بود .
پاسخ
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۹ - ۰۹ آذر ۱۳۹۵
1
0
خیلی خوب بوداما کمی پیچیده بود
پاسخ
جلال ناظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۱ - ۱۵ آذر ۱۳۹۵
2
1
مطلب خلاصه مفیدوکاربردی بود تشکر میکنم،البته درمورد تفاوت دفاع غیرنظامی و پدافند غیرفعال خیلی مشخص نشده نیاز به توضیحات بیشتر داشت.
پاسخ
ناشناس
United States
۱۶:۲۵ - ۱۶ آذر ۱۳۹۵
2
1
جالبه
پاسخ
محدثه
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۳ - ۱۸ آذر ۱۳۹۵
2
1
ممنون خیلی خوب بود
کار مدرسم راه افتاد
پاسخ
مهشید
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۹ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۵
0
0
عالی بود
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۲ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۵
0
0
1 بود
پاسخ
آرش
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۹ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۵
3
0
واقعا عالی بود ممنون!!!!!!❤
پاسخ
سیدابراهیم
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۵ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶
1
1
خیییلی عالی
پاسخ