۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۹۹۹۴
به نام رفع تحریم، به کام NSA؛
امیدواریم برخی آزاد شدن ایجاد حساب کاربری در یاهو را مرتبط با حسن نیت غرب طی مذاکرات هسته‌ای برای برداشته شدن تحریم‌ها ندانند و تعطیلی برخی جوانب فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را در ازای به دست آوردن امکان ساخت حساب کاربری در یاهو و به ترک برداشتن ساختار تحریم‌ها ربط ندهند؛ که این‌ عمل یاهو، نه رفع تحریم ایران که رفع تحریم کردن از خودش و سازمان آژانس امنیت ملی آمریکا برای دسترسی به اطلاعات کلان کاربری و شخصی ایرانیان است.
اردبیهشت‌ماه سال جاری، تعداد 9 سازمان از مجموعه سازمان‌های مدافع حقوق بشر و آزادی اینترنت از شرکت یاهو درخواست کرده بودند تا این شرکت از تحریم ایمیل ایرانیان دست بردارد. این مطلب با عنوان «چرا یاهو باید از ایران رفع تحریم کند؟» در مشرق منتشر و نقد شده بود.
چرا یاهو تحریم ای‌میل ایرانیان را لغو کرد؟

اکنون اما تلاش این سازمان‌ها به نتیجه رسیده و یاهو، تحریم ایمیل ایرانیان را از میان برداشته است. شورای ملی آمریکایی‌های ایرانی (NIAC) در گزارشی آورده است: یاهو که یکی از بزرگترین سرویس‌دهندگان ایمیل به ایرانیان است قول داده بود که این تحریم‌ها را برچیند.

این شورا همچنین گفته است: بر اساس سیاستی که از سال 2013 به اجرا گذاشته شده است، کاربران باید شماره تلفن موبایل خود را سایت یاهو بدهند تا حساب کاربری‌شان قفل نشود اما با این حال ایرانیان به دلیل وجود نداشتن نام ایران در لیست این شرکت بزرگ اینترنتی، امکان دسترسی و ایجاد حساب ایمیل جدید نداشتند.

در این خبر آمده است: سازمان‌های تکنولوژی و حقوق بشر و آمریکایی‌های ایرانی، برای انجام شدن این کار بسیار به یاهو فشار آورده بودند. از جمله کسانی که آنان را در این راه یاری داده‌اند عبارتند از: کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، بنیاد الکترونیک فرونتیر، دیدبان حقوق بشر، موسسه تکنولوژی باز آمریکا، و ائتلاف امور عمومی آمریکایی‌های ایرانی. که با نوشتن نامه‌ای به مدیرعامل یاهو، مایر ماریسا، از وی خواسته بودند تا تحریم دسترسی ایرانیان به ایمیل‌هایشان را برطرف کند.

چرا یاهو تحریم ای‌میل ایرانیان را لغو کرد؟

شرکت یاهو هم همانطور که قول داده بود این تحریم‌ها را در سپتامبر برطرف کند این کار را کرد.

همان‌طور که قبلا گفته شد، یاهو با این تحریم، دسترسی سازمان آژانس امنیت ملی آمریکا به اطلاعات محرمانه ایرانیان را محدود کرده بود و اکنون دوباره این دست‌رسی باز شده است. به علاوه آنکه اکنون، هر ایرانی که بخواهد یک حساب کاربری برای خود ایجاد کند حتما باید شماره موبایل خود را وارد کرده تا ضمن ارسال پیامکی حاوی یک کد 5 رقمی از سوی شرکت یاهو، آن کد را دوباره وارد سیستم کند تا شرکت یاهو وی را به رسمیت بشناسد.

امروز دیگر با وجود چندین سرور ایمیل داخلی و ایرانی، دیگر نیازی به استفاده از سرورهای شرکتی چون یاهو نیست و قطعا چنین تحریم‌هایی از سوی چنین شرکت‌هایی چیزی جز خودزنی نیست و اکنون هم علت برداشته شدن این تحریم‌ها آن است که از سویی منتی شود بر سر مردم ایران و از سویی هم ابزاری شود برای جمع‌آوری و تحلیل کلان اطلاعات کاربران ایرانی اینترنت.

با این همه امیدواریم، برخی این مسئله را مرتبط با حسن نیت غرب طی مذاکرات هسته‌ای برای برداشته شدن تحریم‌ها ندانند و ساده‌لوحانه، تعطیلی برخی جوانب فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را در ازای به دست آوردن امکان ساخت حساب کاربری در یاهو و به ترک برداشتن ساختار تحریم‌ها ربط ندهند؛ که این‌ عمل یاهو، نه رفع تحریم ایران که رفع تحریم کردن از خودش و سازمان آژانس امنیت ملی آمریکا برای دسترسی به اطلاعات کاربری و شخصی ایرانیان است. چه اینکه اساسا ایران با وجود چندین سرور ارائه‌دهنده خدمات ایمیل، نیازی به این‌گونه دست و دلبازی‌ها از سوی غرب ندارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر