۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۷
کد خبر: ۹۹۹۳
ارزیابی جدید اندیشکده دفاعی:
یک اندیشکده آمریکایی نزدیک به پنتاگون در گزارشی جدید فاش کرد که آمریکا دیگر توانایی تأمین مالی تمام جنگ‌ها و ماجراجویی‌های خارجی‌اش را ندارد.
اندیشکده دفاعی «مرکز ارزیابی‌های راهبردی و بودجه‌ای» آمریکا در یک ارزیابی بودجه‌ای بی‌طرفانه که از عدم توافق موجود میان وزارت دفاع و کنگره که بودجه نظامی را به کمترین سطح رسانده است، ابراز نگرانی می‌کند. حضور نظامی آمریکا در خارج از این کشور سنگین و پرهزینه است و احتمالاً در آینده هزینه‌برتر نیز خواهد شد.

 ■اختلاف پنتاگون و کنگره بر سر میزان بودجه ■

ناتو روز جمعه اعلام کرد که نیروهای جدیدی برای حفاظت از اروپای غربی در برابر حمله روسیه به کار می‌گیرد این در حالی است که آمریکا و متحدانش در ناتو برنامه‌های خود را برای حضور در عراق و سوریه، دو کشوری که داعش در حال جولان دادن در آن‌ها است، اعلام کرده‌اند. نیروهای آمریکایی در حال عقب‌نشینی از افغانستان هستند درحالی‌که باتلاق فعلی عراق ممکن است این ائتلاف را وادار کند تا «گزینه صفر» را تا سال ۲۰۱۶ موردبازنگری قرار دهد. راهبرد توازن مجدد آسیا نیز مطرح است؛ راهبردی نامشخص که می‌گوید تا دهه آینده باید ۶۰ درصد تجهیزات نیروی دریایی آمریکا در این بخش از جهان تمرکز یابد.

عبارت ذیل که عیناً نقل می‌شود حاکی از آن است که، بر اساس تحلیل جدید مرکز ارزیابی‌های راهبردی و بودجه‌ای از فهرست مخارج اخیر پنتاگون، وزارت دفاع نیازمند پولی بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار، بیشتر ازآنچه کنگره به آن تخصیص داده، است. رئیس‌جمهور «باراک اوباما» احتمالاً مجبور خواهد بود با جلوگیری از ابتکار جدید در کیفیت اعزام نیروهای آمریکایی در خارج و مراقبت از آن‌ها در داخل – یا توافق بودجه‌ای جدید- از برخی طرح‌های سیاست خارجی‌اش کوتاه بیاید.

 

■ هیچ گفتمان نظامی قدرتمندی نمی‌تواند ضعف بودجه‌ای را از دشمنان آمریکا بپوشاند■

«تد هریسون» عضو ارشد این اندیشکده گفت: «ما با این فرایند بودجه‌ای – راهبردی بر سر یک دوراهی قرار می‌گیریم.» این تصمیم‌های جدید و سخت، طرح‌هایی برای کوچک کردن ارتش، همراه با سقف‌های خودکار بودجه، که به‌عنوان کاستن از بودجه شناخته می‌شود، هستند که توسط کنگره برای تنبیه ناتوانی‌اش در تصویب بودجه اعمال‌شده‌اند. اگر مکانیسم کاهش خودکار بودجه به قوت خود باقی بماند، این مقدار در دهه آینده به ۱ تریلیون دلار خواهد رسید.

«هریسون» با ارائه گزارش مختصری گفت «اگر ما مجبوریم با این محدودیت‌های بودجه‌ای کنار بیاییم، می‌توانیم به نحو بالفعل راهبردمان را تغییر دهیم. ما می‌توانیم راهبرد خود را به چیزی که توان تأمین مالی آن را داشته باشیم، تغییر دهیم. او هشدار داد که هیچ گفتمان نظامی قدرتمندی نمی‌تواند ضعف بودجه‌ای را از دشمنان آمریکا بپوشاند. «اگر می‌خواهید بدانید که راهبرد واقعی دفاعی ما چیست این سند را نخوانید، بلکه به ارقام بودجه نگاه کنید».

 

■میزان هزینه آمریکا در عراق و افغانستان■

- محدودیت‌های جنگ در افغانستان

آمریکا هر هفته ۱٫۳ میلیارد دلار در افغانستان هزینه می‌کند. مشخص نیست که هزینه‌ها در عراق چقدر است – پنتاگون در اواخر ماه قبل اعلام کرد که هزینه‌ها بمباران مواضع دولت اسلامی در ژوئن، به میانگین روزانه ۷٫۵ میلیون دلار رسیده است؛ هرچند مقامات اشاره‌ای نکرده‌اند که آیا این مقدار شامل ارسال تسلیحات به نیروهای امنیتی عراق نیز می‌شود یا نه.

آمریکا در اوج جنگ عراق، برای هر لشگر سالانه ۶۰۰ هزار دلار هزینه می‌کرد، که می‌تواند چشم‌انداز خوبی از میزان هزینه حضور نظامی دوباره در عراق ارائه کند. عزم رئیس‌جمهور برای پایان دادن به جنگ در عراق و افغانستان می‌تواند بر پیچیدگی‌های بودجه بیفزاید. ازآنجاکه کاهش بودجه در ۲۰۱۳ شروع‌شده است ارتش، برای کم کردن از مشکلات نیروهای خود، به «بودجه عملیات احتمالی چندین میلیارد دلاری برون‌مرزی» متوسل شده است.

 

■لزوم بازنگری پنتاگون در هزینه‌های خود■

این بودجه تا حد زیادی هزینه‌های نبرد در افغانستان و عراق را پوشش داده است، اما به لحاظ نظری پس از پایان نبرد در این دو کشور، کوچک خواهد شد. بااین‌حال، و بر اساس تحلیل این مرکز در سال آینده، اتکای پنتاگون به این بودجه بالغ‌بر ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد بود.

«هریسون» می‌گوید پنتاگون قصد دارد تا سیاهه‌هایی از اقداماتی که با بودجه‌ای که کنگره به آن تخصیص داده قابل انجام است ارائه دهد، تا آن‌ها را از کاهش بودجه منصرف سازد؛ یا پنتاگون باید یک راهبرد خُردتر برای دفاع از آمریکا در خانه و خارج ایجاد کند که شامل کاستن و کنار کشیدن ماندن از تعهدات امنیتی خارجی است. «هریسون» گفت «این سخت و غیرقابل‌تحمل و مردم از آن ناراضی خواهند بود.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر