۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۹۹۹۲
یک اندیشکده صهیونیستی با تلاش برای متهم کردن ایران به انجام حملات سایبری علیه اسرائیل مدعی شد تمرکز ایران بر فضای مجازی در طول «عملیات صخره استوار» می‌تواند نشان از آغاز فرایندی باشد که طی آن جنگ سایبری جایگزین شیوه‌های کلاسیک جنگ شده و به مهم‌ترین ابزار دکترین ایران در جنگ‌های نامتقارن تبدیل خواهد شد.
اندیشکده صهیونیستی «مطالعات امنیت ملی» در تازه‌ترین گزارش خودبه بررسی موضوع توان و قابلیت‌های رو به رشد ایران در حوزه سایبری پرداخته و عنوان می‌کند که ایران اسرائیل را با چالش‌های بسیار جدی و اساسی روبرو کرده است. در این گزارش آمده است، عوامل ایرانی در طول درگیری‌های اخیر باریکه غزه حملات سایبری گسترده‌ای را علیه اهداف و مواضع اسرائیلی راه‌اندازی کردند و قابلیت‌های سایبری ایران و همچنین حملات سایبری این کشور رشد بسیار چشمگیری داشته است. به نظر می‌رسد ایران در طی سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای را در حوزه سایبری انجام داده است و در حال حاضر این کشور مستعد آن است تا قابلیت‌های دفاعی اسرائیل را بیش‌ازپیش با چالش‌های جدی روبرو سازد.


■ اسرائیل در طول «عملیات صخره استوار» با چالش‌های سایبری گسترده‌ ایران مواجه شد ■

اگرچه توانایی‌های ارتش اسرائیل در مهار تهدیدات ناشی از راکت‌ها و حملات تونلی حماس در طول درگیری‌های اخیر باریکه غزه توجهات بسیاری را به سوی خود جلب کرد، اما اکنون روشن است که اسرائیل در طول «عملیات صخره استوار»با چالش‌های سایبری بسیاری نیز مواجهه بوده است. عوامل ایرانی در طول جنگ اخیر غزه حملات سایبری گسترده‌ای را علیه اهداف و مواضع اسرائیلی راه‌اندازی کردند و این حملات شامل تلاش‌های این کشور در جهت وارد آوردن آسیب‌های جدی به شبکه‌های امنیتی و مالی اسرائیل می‌شد. به نظر می‌رسد که ایران به منظور توسعه قابلیت‌های تهاجمی مؤثر خود علیه سیستم‌های زیرساخت سرمایه‌گذاری‌های سنگینی را انجام داده است و در آینده‌ای نزدیک سیستم دفاعی اسرائیل را با چالش‌های جدی روبرو خواهد کرد.

 

■ ایران در بحران غزه حملات سایبری گسترده‌ای را علیه اسرائیل راه‌اندازی کرده‌اند ■

اگرچه توانایی‌های ارتش اسرائیل در مهار تهدیدات ناشی از راکت‌ها و حملات تونلی حماس در طول درگیری‌های اخیر باریکه غزه توجهات بسیاری را به سوی خود جلب کرد، اما اکنون روشن است که اسرائیل در طول «عملیات صخره استوار»با چالش‌های سایبری بسیاری نیز مواجهه بوده است. یکی از افسران ارشد شاخه C4I ارتش اسرائیل در این خصوص عنوان کرد که عوامل ایرانی در طول درگیری‌های اخیر باریکه غزه حملات سایبری گسترده‌ای را علیه اهداف و مواضع اسرائیلی راه‌اندازی کردند که این حملات شامل تلاش‌های این کشور در جهت وارد آوردن آسیب‌های جدی به شبکه‌های امنیتی و مالی اسرائیل می‌شد.

 

■ ایران در آینده‌ای نزدیک سیستم دفاعی اسرائیل را با چالش‌های جدی روبرو خواهد کرد ■

به نظر می‌رسد ایران به منظور توسعه قابلیت‌های تهاجمی مؤثر خود علیه سیستم‌های زیرساخت سرمایه‌گذاری‌های سنگینی را انجام داده است و در آینده‌ای نزدیک سیستم دفاعی اسرائیل را با چالش‌های جدی روبرو خواهد کرد. در سال ۲۰۱۳ میلادی مجموعه‌ای از حملات سایبری علیه وب‌سایت‌های بانک‌های بزرگ آمریکایی و همچنین مؤسسات مالی این کشور انجام شد و مقامات اطلاعاتی آمریکا نیز ایران را عامل اصلی این اقدامات معرفی کردند. یکی از کارشناسان حوزه امنیت اطلاعاتی، این حملات را از حیث وسعت و میزان اثربخشی بی‌سابقه دانست و عنوان کرد این حملات شامل تکنیک‌های بسیار پیشرفته و پیچیده‌ای هستند و نشان از توانایی بالای هکرها در راه‌اندازی حملات گسترده علیه اهداف بسیار مجهز و باکیفیت دارند.

 

■ حملات سایبری گسترده ایران علیه اسرائیل بسیار بی‌سابقه بوده است ■

حمله به زیرساخت‌های مالی پیامدهای بسیار جدی را با خود به همراه دارد. این حملات با مختل کردن جریان عادی عملکردهای مالی شرکت‌های تجاری و افراد منجر به آسیب‌ها و خسارات سنگین مالی خواهد شد. با این حال، تمرکز حملات سایبری ایران در طول «عملیات صخره استوار» بیشتر بر روی جنبه غیرنظامی اینترنت قرار داشت. به اعتقاد این افسر ارشد ارتش اسرائیل عوامل و عناصر سایبری ایران حملاتی را علیه اسرائیل راه‌اندازی کرده‌اند که از حیث درجه، گستردگی و کیفیت بالای اهداف بسیار بی‌سابقه بوده است. این حملات سایبری بخش‌هایی از وب‌سایت‌های ارتش اسرائیل از جمله «یگان عملیات مدنی نیروهای دفاعی اسرائیل»، «واحد سخنگوی ارتش اسرائیل» و همچنین زیرساخت‌های اینترنت غیرنظامی را مورد هدف قرار داده است.

 

■ برخی از حملات سایبری علیه اسرائیل به ارتش سایبری سوریهنسبت داده شده ■

برخی از حملات نیز در این میان به ارتش سایبری سوریه نسبت داده شده است. هکرهای این ارتش از حامیان و طرفداران بشار اسد هستند که قابلیت‌های آنها در حوزه حملات سایبری در طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. «مایکل هایدن»، رئیس سابق سازمان سیا و آژانس امنیت ملی آمریکابر این باور است که ارتش سایبری سوریه یکی از عوامل نیابتی اصلی ایران محسوب می‌شود.

 

■ با گسترش حملات اسرائیل در باریکه غزه، حملات سایبری به این رژیم نیز گسترده‌تر شد■

همزمان با گسترش عملیات نظامی زمینی ارتش اسرائیل در باریکه غزه، حملات سایبری به اهداف و مواضع آن نیز گسترده‌تر شد. بر طبق اظهارات رئیس بخش پدافند و دفاع سایبری ارتش اسرائیل، در مراحل ابتدایی عملیات‌های زمینی ارتش اسرائیل، حملات سایبری محدود و نامنظمی از سوی عناصر حامی فلسطینیان انجام شد اما با شدت گرفتن روند تجاوز زمینی به باریکه غزه، جهش قابل‌توجهی در میزان حملات سایبری علیه اسرائیل و همچنین مهارت و پیچیدگی آنها دیده شد. این حملات در تاریخ ۲۵ ژوئیه سال ۲۰۱۴ میلادی مصادف با «روز قدس» در ایران به اوج خود رسید (لازم به ذکر است آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در ایران برای حمایت از مردم فلسطین و مقاومت در برابر اسرائیل و صهیونیسم به عنوان «روز قدس» نام‌گذاری شده است). در این روز بسیاری از عناصر ایرانی به همراه هکرهایی از سراسر جهان حملات سایبری گسترده‌ای را با هدف ایجاد وقفه طولانی‌مدت و جلوگیری از دسترسی علیه بسیاری از وب‌سایت‌های اسرائیل راه‌اندازی کردند.

 

■ جنگ سایبری به مهم‌ترین ابزار دکترین جنگ‌ نامتقارن ایران تبدیل خواهد شد■

تجزیه‌وتحلیل فعالیت‌های سایبری ایران در طول «عملیات صخره استوار» حاکی از توانمندی جمهوری اسلامی ایران در حوزه سایبری و همچنین رشد و توسعه قابلیت‌های عملیاتی این کشور است. از سوی دیگر این تجزیه‌وتحلیل‌ها نشان می‌دهند ارتش سایبری ایران قادر است عملیات‌های سایبری گسترده‌ای را علیه طیف وسیعی از اهداف راه‌اندازی کرده و در این راستا نیز از شیوه‌ها و روش‌های متفاوتی بهره گیرد. علاوه بر این، تمرکز ایران بر فضای مجازی در طول «عملیات صخره استوار» می‌تواند نشان از آغاز فرایندی باشد که طی آن جنگ سایبری جایگزین شیوه‌های کلاسیک جنگ شده و به مهم‌ترین ابزار دکترین ایران در جنگ‌های نامتقارن تبدیل خواهد شد.

 

■ در حال حاضر ایران در حوزه فعالیت‌های سایبری با کشورهای سردمدار در این زمینه همتراز است ■

از آنجایی که مهاجمان در جنگ‌های سایبری می‌توانند حتی از فاصله‌های طولانی حملات خود را راه‌اندازی کرده و از سوی دیگر نیز به راحتی انجام این حملات را انکار نمایند، این شیوه فرصت مغتنم و ارزشمندی را در اختیار ایران قرار می‌دهد و این کشور را قادر می‌سازد تا خسارات جدی را به حوزه‌های غیرنظامی دشمن خود وارد آورد، دشمنی که حتی از لحاظ نظامی و ژئواستراتژیک از برتری بیشتری برخوردار است. تاکنون توانایی و قابلیت‌های ایران در حوزه فضای سایبری از اسرائیل و سایر کشورهای سردمدار در این زمینه بسیار ضعیف‌تر بوده اما اکنون شرایط تغییر کرده است و این کشور به سرعت و به شیوه‌ای کارآمد در حال کم‌کردن این فاصله است.

 

■ اسرائیل هنوز رویکرد جامعی را در راستای مقابله حملات سایبری ایران اتخاذ نکرده است ■

اسرائیل نمی‌تواند به طور قطع مطمئن باشد که ایران در آینده دست به حملات سایبری گسترده‌ای علیه اسرائیل نخواهد زد. اسرائیل هنوز رویکرد جامعی را در راستای مقابله با اینگونه حملات اتخاذ نکرده و از سوی دیگر نیز نهادهایی که مسئولیت مقابله با حملات سایبری گسترده را خواهند داشت تعیین و معرفی نکرده است. فضای سایبری اسرائیل بسیاری از نهادها و سازمان‌ها را در خود جای داده است، نهادهایی از قبیل نیروهای دفاعی اسرائیل، سرویس امنیت عمومی،موساد، شرکت‌های مخابراتی و ارائه‌دهندگان سرویس‌های ارتباطی، بانک اسرائیل و سایر بانک‌های تجاری، وزارتخانه‌های دولتی، پلیس اسرائیل، شرکت‌های امنیتی غیرنظامی (مدنی) و سایر مؤسسات دیگر. فقدان طبقه‌بندی‌های لازم برای اقدامات دفاعی و پیشگیرانه در این زمینه موجب ایجاد حفره و نارسایی در سامانه دیجیتالی «گنبد آهنین اسرائیل» خواهد شد و به دشمنان اجازه خواهد داد آسیب‌ها و خسارات سنگین‌تری را به این کشور وارد آورند.

 

■ تجهیزات سایبری و همچنین حملات سایبری ایران در حال توسعه هستند ■

تجهیزات سایبری ایران و همچنین حملات سایبری این کشور در حال رشد و توسعه هستند. ایران مستعد آن است تا قابلیت‌های دفاعی اسرائیل را بیش‌ازپیش با چالش‌های جدی و اساسی روبرو سازد. بنابراین ضروری است تا اسرائیل در اسرع وقت به جنبه‌های سازمانی دفاع سایبری خود توجه بیشتری کرده و زمینه را برای همکاری‌ها و روابط متقابل میان نهادهای درگیر در این موضوع فراهم آورد. علاوه بر این، باید گفت که ترتیب دادن اقدامات دفاعی در این زمینه کافی نخواهد بود. بنابراین اسرائیل باید حملات پیشدستانه و تلافی‌جویانه‌ای را نیز در پاسخ به این حملات راه‌اندازی نماید. هیچ دلیلی وجود ندارد که اسرائیل با کسانی که در فضای مجازی قصد ضربه زدن به آن را دارند مقابله نکند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر