۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۹۹۸۲
یکی از اندیشکده های امنیتی آمریکا گزارشی با عنوان «نمایش دیجیتال؛ تمرکززدایی از کنترل و فرماندهی سایبری» منتشر کرده که حاوی پیشنهاداتی برای ارتقاء بخش امنیت سایبری وزارت دفاع و ارتش آمریکاست.
یکی از اندیشکده‌های امنیتی آمریکا گزارشی با عنوان «نمایش دیجیتال؛ تمرکززدایی از کنترل و فرماندهی سایبری» منتشر کرده که حاوی پیشنهاداتی برای ارتقاء بخش امنیت سایبری وزارت دفاع و ارتش آمریکا است.در مقدمه گزارش «مرکز امنیت نوین آمریکایی» Center for a New American Security (CNAS) درباره اهمیت امنیت سایبری ذکر شده است که این مقوله هم‌اکنون از مهمترین اولویت‌های وزارت دفاع آمریکا و از معدود بخش‌هایی است که در سال‌های اخیر به رغم محدودیت‌های بودجه‌ای دولت آمریکا، با رشد اعتبارات و نیروی انسانی و ظرفیت‌ها مواجه شده است. با این حال، توسعه توانمندی‌های سایبری تفاوت‌های بنیادینی با سایر بخش‌ها دارد و اقتضائات خاص خود را می‌طلبد.

 طبق این گزارش، کل بودجه وزارت دفاع آمریکا برای پروژه‌های امنیت سایبری به ۱/۵ میلیارد دلار افزایش یافته و فرماندهی سایبری آمریکا U.S. Cyber Command (USCYBERCOM) جواز استخدام ۴ هزار نیروی جدید تا سال ۲۰۱۶ را نیز از دولت دریافت کرده است.مرکز امنیت جدید آمریکایی در گزارش خود مدل‌های بالقوه، ملاحظات کلیدی و پیشنهاداتی برای ایجاد یک ساختار کارآ و موثر کنترل و فرماندهی سایبری را جهت استفاده ارتش آمریکا ارائه کرده است.

در این گزارش ذکر شده که وزارت دفاع آمریکا طی ۵ سال اخیر توجه ویژه‌ای را به ارتقاء بخش امنیت سایبری مبذول داشته است. در همین راستا، در سال ۲۰۰۹ بخش فرماندهی سایبری در این وزارتخانه ایجاد شد.طی ۵ سال اخیر، وزارت دفاع آمریکا گام‌های بلندی را برای تبدیل کردن ظرفیت نوظهور سایبری به یک ابزار عملیاتی نظامی برداشته است. همگام با توسعه بخش سایبری، فرماندهان نظامی آمریکا نیز برای استفاده از این ابزار نوین در برنامه‌های نظامی خود، علاقه نشان داده‌اند.

در سال ۲۰۰۹، وزارت دفاع آمریکا واحد «فرماندهی سایبری» USCYBERCOM را در قالب زیرمجموعه فرماندهی راهبردی آمریکا U.S. Strategic Command (USSTRATCOM) ایجاد کرد. وظیفه واحد فرماندهی سایبری، اجرای عملیات‌های مربوط با فضای سایبری است: «استفاده از ظرفیت‌های فضای سایبری برای رسیدن به اهداف مدنظر در فضای سایبری یا از طریق فضای سایبر.»

بر اساس دکترین مشترک سایبری، وظیفه این بخش، اجرای عملیات‌های سایبری در سه حوزه دفاع سایبری، تهاجم سایبری و توسعه شبکه اطلاعاتی داخلی وزارت دفاع آمریکا است:

۱- دفاع سایبری: عملیات‌های سایبری دفاعی شامل عملیات‌های سایبری کنشی یا واکنشی است که با هدف حفاظت از ظرفیت‌های سایبری خودی، حفظ اطلاعات، شبکه‌ها، توانایی‌های جنگ اطلاعاتی net-centric و دیگر سیستم‌های طراحی‌شده.

 ۲- تهاجم سایبری: عملیات‌های تهاجمی سایبری شامل آن دسته از عملیات‌ها است که با استفاده از ظرفیت فضای سایبری انجام می‌شود.

۳- عملیات‌های شبکه اطلاعاتی وزارت دفاع آمریکا: شامل مجموعه فعالیت‌هایی است که برای طراحی، ساخت، شناسایی، امنیت، اجرا، حفظ و نگهداری شبکه‌های وزارت دفاع آمریکا در جهت ایجاد و حفظ امنیت اطلاعات در این شبکه‌ها انجام می‌شود.

این گزارش می‌افزاید: بخش فرماندهی سایبری وزارت دفاع آمریکا تا سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۱۳۳ تیم عملیات ویژه سایبری خواهد داشت که از آنها در سه حوزه یادشده و با هدف دفاع از زیرساخت‌های حیاتی ملی، حفاظت از شبکه‌های وزارت دفاع و پشتیبانی از فرماندهان نظامی استفاده خواهد شد. نیروهای این بخش را تیم ماموریت سایبری cyber mission team می‌نامند که در واقع، عنصر اصلی فرماندهی سایبری آمریکا محسوب می‌شوند.

این تیم‌ها، واحدهای کامل و تخصصی هستند که از لحاظ عملکردی شبیه گردان‌های نیروی زمینی و نیروی دریایی یا اسکادران‌های نیروی دریایی و نیروی هوایی ارتش آمریکا هستند.این تیم‌ها بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر نیرو خواهند داشت که تبحرهای ویژه سایبری خواهند داشت. در مجموع این تیم‌ها ۶۱۰۰ نفر نیرو خواهند داشت که در بخش‌های اطلاعاتی، مخابراتی، جنگ الکترونیک، عملیات‌های اطلاعاتی و سایبری تخصص خواهند داشت.

این تیم‌ها عمدتا از نیروهای مشخص و آماده به کار، تشکیل می‌شوند و توسط افسران میان درجه، فرماندهی می‌شوند. این تیم‌ها کادرهای سایبری ویژه‌ای دارند که مسئول انجام عملیات‌های سایبری هستند. نقشه ذیل، محل استقرار مهم ترین واحدهای فرماندهی سایبری، کادرهای ویژه و واحدهای مرتبط آنها را در سطح ایالات متحده نشان می دهد.

 نیروی ماموریت سایبری در مجموع از ۶۱۰۰ نیروی اطلاعات، مخابراتی، جنگ الکترونیک، عملیات‌های اطلاعاتی و سایبری تشکیل می‌شود.به گزارش مرکز امنیت جدید آمریکایی، فرماندهان نظامی آمریکا به تدریج دریافته‌اند که سایبر دیگر یک بخش جدایی‌ناپذیر از عملیات‌های نظامی تبدیل شده است. ابزارهای سایبری به فرماندهان جنگی این امکان را داده است تا بدون نیاز به عملیات‌های شناسایی‌ قدیمی و با ریسک کمتر، عملیات‌های نظامی انجام دهند و بدین ترتیب با کاهش وظایف بخشی از این نیروها، از آنها برای اجرای وظایف دیگر استفاده کنند.

فرماندهان نظامی می‌توانند از عملیات‌های سایبری به طور مستقل یا هماهنگ با سایر عملیات‌های مرسوم استفاده کنند.نیروهای نظامی می‌توانند از توانمندی‌های سایبری برای اختلال در توانایی دشمن برای هدایت نیروهایش، تخریب یا اختلال اطلاعات دشمن درباره اوضاع، مخفی نگاه داشتن تحرکات نیروهای خودی برای اغفال دشمن، تصرف زیرساخت‌های دشمن (هواپیماهای بدون سرنشین، ماهواره‌ها و …) یا فرآیندها (لجستیک، هدفگذاری‌ها و …)، تضعیف زیرساخت پیشتیبانی دشمن (برق، سوخت و …) برای ایجاد تاثیرات ثانویه، و تضعیف اطمینان دشمن به یکپارچگی و قابلیت اطمینان به سیستم‌های فرماندهی، کنترل و مخابراتی‌اش استفاده کنند. فرماندهی سایبری آمریکا به نیروی ماموریت سایبری، اجرای عملیات‌های فوق را محول کرده است.

مشرق


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر